„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Charakteristiky úrovně
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
„EU peníze středním školám“
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
POPISNÁ STATISTIKA ZPRACOVÁNÍ DAT Výpočet výběrových charakteristik
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Statistika Střední hodnoty
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM15.
Charakteristiky polohy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/

Obsah statistiky Jana Zvárová
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Přednost početních operací
VY_42_INOVACE_370_ARITMETICKÝ PRŮMĚR Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Základní statistické charakteristiky
Statistika Ukazatelé variability
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Charakteristiky variability
Název materiálu: Základy statistiky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika Statistický soubor, jednotka, znak.. Statistický soubor a znak Pro statistiku je charakteristické zkoumání jevů na dostatečně rozsáhlém souboru.
Statistika 2.cvičení
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Charakteristiky polohy
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“

Statistika – charakteristiky polohy Mgr. Marcela Sandnerová

Pojem charakteristiky polohy Charakteristiky polohy používáme, pokud potřebujeme všechny hodnoty daného kvantitativního znaku nahradit jedinou hodnotou, která daný soubor popisuje. Charakteristiky polohy umožňují porovnávat zkoumaný jev u dvou nebo více souborů. Charakteristiky polohy nazýváme také střední hodnoty znaku.

Základní charakteristiky polohy (střední hodnoty znaku) Aritmetický průměr Harmonický průměr Modus Medián

Aritmetický průměr prostý je podíl součtu hodnot znaku a součtu jejich četností, tj. rozsahu souboru

Příklad 1 V prvním červencovém týdnu byly naměřeny následující odpolední teploty: 25,2 °C; 23,7 °C; 20,5 °C; 21,9 °C; 24,8 °C; 22,6 °C; 25,1 °C. Vypočítejte průměrnou odpolední teplotu, která byla v tomto červencovém týdnu.

Průměrná odpolední teplota byla 23,4 °C. Příklad 1 V prvním červencovém týdnu byly naměřeny následující odpolední teploty: 25,2 °C; 23,7 °C; 20,5 °C; 21,9 °C; 24,8 °C; 22,6 °C; 25,1 °C. Vypočítejte průměrnou odpolední teplotu v tomto týdnu. Řešení: Průměrná odpolední teplota byla 23,4 °C.

Aritmetický průměr vážený vypočítáme tak, že sečteme jednotlivé hodnoty znaku vynásobené jejich četností a tento součet vydělíme součtem jejich četností, tj. rozsahem souboru

Příklad 2 Petr má z fyziky následující známky: Vypočítejte Petrovu průměrnou známku z fyziky. Známka 1 2 3 4 5 Četnost

Příklad 2 Řešení: Petr má průměrnou známku z fyziky 2,75. Známka 1 2 3 4 5 Četnost

Příklad 3 Následující tabulka uvádí průměrné mzdy a počty zaměstnanců ve třech provozech závodu: Vypočítejte průměrnou mzdu zaměstnanců závodu. Průměrná mzda v Kč 18 952 12 725 15 169 Počet zaměstnanců 56 148 87

Příklad 3 Řešení Průměrná mzda je po zaokrouhlení 14 654 Kč. Průměrná mzda v Kč 18 952 12 725 15 169 Počet zaměstnanců 56 148 87

Harmonický průměr prostý je podíl rozsahu souboru a součtu převrácených hodnot znaku

Příklad 4 První dělník vyrobí součástku za 12 minut, druhý dělník za 8 minut a třetí dělník vyrobí stejnou součástku za 10 minut. Jak dlouho trvá průměrně výroba jedné součástky?

Výroba jedné součástky trvá průměrně 8 minut. Příklad 4 První dělník vyrobí součástku za 12 minut, druhý dělník za 8 minut a třetí dělník vyrobí stejnou součástku za 6 minut. Jak dlouho trvá průměrně výroba jedné součástky? Řešení Výroba jedné součástky trvá průměrně 8 minut.

je hodnota znaku, která se v daném souboru vyskytuje nejčastěji, Modus je hodnota znaku, která se v daném souboru vyskytuje nejčastěji, tj. má největší četnost. Modus označujeme Mod(x) Platí že, aritmetický průměr představuje dobře polohu statistického znaku, jestliže se příliš neliší od modu (nejčastější hodnoty znaku).

Příklad 5 Tabulka shrnuje znalost cizích jazyků zjišťovanou u náhodného vzorku respondentů: Řešení: Mod(x) = 1 (největší četnost 10) Nejvíce dotazovaných ovládá jeden cizí jazyk. Počet cizích jazyků 1 2 3 Četnost 5 10 8

Medián označujeme Med(x) Medián je prostřední hodnota statistického souboru uspořádaného podle velikosti hodnot sledovaného znaku. Medián označujeme Med(x) Pokud je n liché, je prostřední hodnota jedna. Pokud je n sudé, je medián vypočítán jako aritmetický průměr dvou prostředních hodnot.

Příklad 5 Tabulka shrnuje znalost cizích jazyků zjišťovanou u náhodného vzorku respondentů: Řešení: n = 25 liché Med(x) = = 1 V uspořádaném souboru je prostřední 13. hodnota znalost jednoho cizího jazyka. Počet cizích jazyků 1 2 3 Četnost Kolikátá hodnota 5 1.-5. 10 6.-15. 8 16.-23. 24.-25.

Zdroje: CALDA, Emil, Oldřich PETRÁNEK a Jana ŘEPOVÁ. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6041-1.