Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy – početní operace
Advertisements

Název materiálu: Předložky se 4. pádem
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_04
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_07
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_06
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_13
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_19
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_02
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_03  
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_07  Název materiálu: Fyzikální měření  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_03  Název materiálu: Vzájemné působení těles, pohybové zákony  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_19  Název materiálu: Fyzika elektronového obalu atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_12
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_06  Název materiálu: Elektrický proud v kovech.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu:VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_04  Název materiálu: Druhy sil  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží k seznámení.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_08  Název materiálu: Magnetické pole.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_06
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA1_01_prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_TECHNOLOGIE_T_07
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_15
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_02  
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_05  Název materiálu: Proud v pevných látkách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_20  Název materiálu: Jádro atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace slouží k.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_03
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_07  Název materiálu: Elektrický proud v kapalinách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA2_18 Název materiálu:Předložky - test Tematická oblast:Německý jazyk 2. ročník Anotace:Prezentace testuje.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_MATEMATIKA1_03 Název materiálu: Základy algebry. Tematická oblast: Matematika 1. ročník /E obory/ Anotace: Prezentace slouží k vysvětlení a ukázce základních početních úkonů s jednočleny a mnohočleny v algebře. Očekávaný výstup: Vypočítá jednoduché příklady s jednočleny a mnohočleny – sčítání, odčítání a násobení. Klíčová slova: Algebra, konstanta, proměnná, hodnota výrazu, jednočlen a mnohočlen. Metodika: Slouží k  výkladu a procvičení jednoduchých početních úkonů s jednočleny a mnohočleny. Prezentaci lze rozeslat žákům elektronicky či elektronicky prezentovat ve výuce. Obor: Stravovací a ubytovací služby, Strojírenské práce. Ročník: 1. Autor: Ing. Ivan Števula Zpracováno dne: 27.12.2012 Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný

Zpracoval: ing. Ivan Števula Základy algebry. Zpracoval: ing. Ivan Števula

Pojem proměnná Pojmem proměnná označujeme libovolné písmeno, které zastupuje čísla z určitého oboru. Tento obor nazýváme obor proměnné. Konkrétní čísla, která se objevují ve výrazech, označujeme jako konstanty.

Algebraický výraz konstanta proměnná Je matematický zápis, který je tvořen z konstant a pro- měnných, mezi nimiž jsou pomocí algebraických operací (např. sčítání, násobení) a závorek vytvořeny smysluplné vztahy. 4.a konstanta proměnná 42 – 5 ⇒ číselný výraz 3.k – 7 ⇒ algebraický výraz

Hodnota výrazu Hodnotou výrazu pro dané hodnoty proměnných rozumíme výsledek získaný po dosazení daných hodnot z definičního oboru za všechny proměnné a provedení veškerých operací. Příklad: Určete hodnotu výrazu 6 – a pro a∊⦃-3, -2, 0, 1⦄ a sestavte tabulku. Řešení: a -3 -2 1 6 – a 9 8 6 5

Výpočet číselného výrazu Při výpočtu hodnoty číselného výrazu, ve kterém nejsou závorky, postupujeme takto: Umocňování, odmocňování. Násobení, dělení. Sčítání, odečítání. Příklad: 6 – 22 = 6 – 2.2 = 6 – 4 = 2; 52 + 3 = 5.5 + 3 = 25 + 3 = 28;

Výpočet číselného výrazu Při výpočtu hodnoty číselného výrazu, ve kterém jsou závorky: „Nejprve provedeme výpočet v závorkách“, pak pokračujeme jako v předchozím případě. Příklad: (6 – 22).3 = (6 – 2.2).3 = (6 – 4).3 = 2.3 = 6; 2.(52 + 3) = 2.(5.5 + 3) = 2.(25 + 3) = 2.28 = 56;

Sčítání a odčítání jednočlenů Sčítat a odečítat členy můžeme jenom v případě, že mají stejnou proměnnou a mocninu (exponent). Příklad: a + a = 2.a; x + x = 2.x; 4.b – 2.b = 2.b; 3.m + 2.n = ??? 3.m + 5 – 2.m +3 = 3.m – 2.m + 5 +3 = m + 8; 5 – 3x + 8 – 2x2 + 2x – 4 + 4.x + 5.x2 = ???

Sčítání a odčítání mnohočlenů Součtu jednočlenů říkáme mnohočlen. Příklad: (3x2 + 5x – 3) + (2x2 – 2x +5) = …odstranění závorky = 3x2 + 5x – 3 + 2x2 – 2x +5 = …stejná proměnná a mocnina !!! = (3x2+ 2x2) + (5x – 2x) + (– 3 + 5) = 5x2 + 3x +2; Při odčítání přičteme mnohočlen opačný -(- 2a2 + 3a – 4) … 2a2 – 3a + 4 ⇒ opačný mnohočlen Kde jsou tečky  ???

Násobení mnohočlenu jednočlenem Násobíme jednočlenem každý člen mnohočlenu. (a + b) . c = ac + bc Příklad: 5a2.3a = (5.3).(a2.a) = 15a3 3.(3+2m) = (3.3) + (3.2m) = 9 + 6m; Výsledek ověř pro m = 5 ⇒ 3.(3+2.5) = 3.13 = 39; 9 + 6.5 = 39;

Násobení mnohočlenu mnohočlenem Každý člen prvního mnohočlenu násobíme každým členem druhého mnohočlenu. (a + b).(c + d) = ac + ad + bc + bd Příklad: (3a + 2b).(2x + y) = 3a.2x + 3a.y + 2b.2x + 2b.y = = 6ax + 3ay + 4bx + 2by; Můžeme výsledek zjednodušit ??? Proveďte kontrolu výsledku pro a = 2; b = 1; x = 3; y = -2.

Použitý zdroj Hlavní zdroj informací: RNDr. Jan Houska, CSs., Mgr. Jaroslava Hávová, doc. ing. Bohuslav Eichler, Matematika – Aritmetika a algebra, pro 9. ročník a nižší třídy gymnázia, 2. vydání, vydalo nakladatelství Fortuna, Praha, 1991. Snímek 2., 3., 5., 7., 9. a 10.: Obrázky sady MS Office.