TOP Spirits Lucie Kočová MU_408
Představení společnosti Výhradní distributor alkoholických nápojů světových značek (ABSOLUT VODKA, JOHNIE WALKER atd.) pro český trh 12% tržní podíl v této oblasti Na českém trhu působí od roku 2001 Jde o prudce expandující firmu, kterou chtějí současní vlastníci prodat
Hvězdy Dojné krávy PsiOtazníky
SWOT Příležitosti (O) Nové exotické příchutě Přejímání západního trendu domácích párty Soustředění se na mladého konzumenta (snižování hranice plnoletosti) Slabé stránky (W) Nemožnost nadále řídit rostoucí firmu stávajícími způsoby Růst režijních nákladů Neschopnost získání nových zaměstnanců Nedostatek nových výrobků Hrozby (T) Sílící konkurence Neadresnost produkce Rostoucí spotřeba piva a vína na úkor destilátů Zvyšování spotřebních daní z alkoholu Silné stránky (S) Známé zahraniční značky s dlouholetou tradicí Významné postavení na trhu Účinnost marketingových akcí
SO Navýšení objemu prodeje V souvislosti s kvalitou produktů obhájit růst cen WO Produkce nových výrobků Zavedení systému odměn v závislosti na výkonech ST Využití image firmy v konkurenčním boji Získání více informací o spotřebitelích WT Snižování režijních nákladů Zvýšit loajalitu zaměstnanců SWOT
MAPA CÍLŮ Finance Zákazníci Interní procesy Učení a růst Vytvoření účinného controllingového systému Získání nových loajálních zaměstnanců Získání informací o konkurenci Snižování režijních nákladů Lepší systém odměňování a motivace zaměstnanců Získávání nových zákazníků Inovace produktů Růst tržní hodnoty Stabilizace firmy
Datový model – prodejní výkonnost Rok Pololetí Čtvrtletí Měsíc Období – víceúrovňová dimenze s jednou hierarchií celkem 1. pololetí I. čtvrtletí ledenúnorbřezen II. čtvrtletí duben… 2. pololetí III. čtvrtletíIV. čtvrtletí
Datový model – prodejní výkonnost ČR Kraj Okres Město Zákazník Zákazník – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (oblast) celkem PrahaStředočeský Příbram Dobříš Plus Diskont Večerka Mája … … BenešovKladno… Jihočeský…
Datový model – prodejní výkonnost ČR kanál typ zákazník Zákazník – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (distribuční kanál) celkem Obchodní řetězce Plus Diskont Plus Příbram Plus Dobříš … Penny Market … Maloobchody SamoobsluhyNon stopy… Restaurace & Bary …
Datový model – prodejní výkonnost zboží řada značka příchuť objem Zboží – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (řada) celkem vodka ABSOLUT neochucená 0,5 l0,7 l1 l broskevjablko… FINLANDIA… whiskylikér…
Datový model – prodejní výkonnost zboží příchuť řada objem Zboží – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (příchuť) celkem neochucenábroskev likérvodka 0,5 l0,7 l1 l … jablko…
Datový model – prodejní výkonnost osoba zákazník Produkt Délka kontraktu Odpovědnost – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (zákazník) celkem nový Nové zboží Do jednoho roku Nad jeden rok stávající Nové zboží Již odebírané zboží
Datový model – prodejní výkonnost osoba Délka kontraktu Objem tržeb zákazník Odpovědnost – víceúrovňová dimenze s více hierarchiemi (kontrakt) celkem Do jednoho roku Do Kč/měsíc novýstávající Do Kč/měsíc Nad Kč/měsíc Nad jeden rok
Datový model – prodejní výkonnost Typ hodnot Verze hodnot Měrná jednotka Verze hodnot – jednoúrovňová dimenze s jednou hierarchií Typ hodnot – jednoúrovňová dimenze s jednou hierarchií Měrná jednotka – jednoúrovňová dimenze s jednou hierarchií SkutečnostPlán… AbsolutníKumulativní ksl
Plánování nákladů Jde o obchodní podnik Variabilní náklady – odvozeny od plánu objemu prodeje Variabilní náklady – odvozeny od plánu objemu prodeje Fixní a režijní náklady – převedení upravených minulých hodnot a jejich rozdělení na měsíce Fixní a režijní náklady – převedení upravených minulých hodnot a jejich rozdělení na měsíce Na plán fixních a režijních nákladů navazuje metoda Total Costing Na plán fixních a režijních nákladů navazuje metoda Total Costing Stanovení úplných nákladů na jednotku produkce Stanovení úplných nákladů na jednotku produkce
Plánování výnosů Řídící ukazatele nezávislé na hodnotách jiných ukazatelů nezávislé na hodnotách jiných ukazatelů např.: ceny, objem prodeje např.: ceny, objem prodeje Řízené ukazatele vznikají výpočtem z ukazatelů řídících vznikají výpočtem z ukazatelů řídících např.: tržby např.: tržby
Plánování řídících ukazatelů Extrapolace časových řad Průzkumy trhu Zkušenosti a intuice manažerů Informace od odběratelů Nákladovost Strategie
Plánovaná výsledovka POLOŽKA Výkony Tržby za prodej vlastních výrobků Změna stavu zásob vlastní činnosti Výkonová spotřeba Osobní náklady Změna stavu rezerv KPVH před odpisy Odpisy dlouhodobého majetku VH z hlavního provozu (KPVH) Tržby z prodeje dlouhodobého majetku Zůstatková cena prodaného DM Výnosy z dlouh. fin. majetku Výnosy z krátk. fin. majetku300 VH z neprovozního majetku Nákladové úroky Daň z příjmů VH za účetní období Dividendy (návrh, výplata v dalším roce) Příděl do nerozděleného zisku
Hodnocení plánů Možnost vytváření více variant plánů (viz datový model – verze hodnot) (viz datový model – verze hodnot) Průběžné kontroly a opravy plánů Analýza odchylek skutečných hodnot s příslušným plánem Určení odpovědnosti za vzniklé odchylky Přijmutí opatření, aby negativní vlivy nenastávaly
Otázky
Děkuji za pozornost
Zdroj dat: M. Mařík; podklady ke cvičením z předmětu FP_405 pro ZS2006/2007 a vlastní výpočty