Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com
Literatura Povinná literatura: SRPOVÁ, J. -- ŘEHOŘ, V. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5 Doporučená literatura: VEBER, J. -- SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978- 80-247-2409-6
1. Podnikání Původ pojmu podnikání Kořeny termínu - období středověku, zavedení pojmu 18.stol. - „podnikatel“ obsahově vymezen jako zprostředkovatel (Richard Cantillon, Jean- Baptiste Say) Hlavní aktivitou podnikatele – sjednání obchodu, podnikatel na sebe přebírá i riziko a odpovědnost.
1. Podnikání Teorie podnikání 80.léta 20.stol. - samostatná vědní disciplína 2003, Deakins a Freel – tři přístupy k výzkumu podnikání: Ekonomický přístup- J.A.Schumpeter, I.Kirzner Psychologický přístup Sociálně-ekonomický přístup
1. Podnikání Tři základní pojetí podnikání Podnikání jako proces (činnost) Smyslem je vytvoření nové hodnoty. Podnikání jako přístup (metoda) Znaky podnikavého přístupu Podnikání jako hodnotová orientace Společenský a individuální rozměr
1. Podnikání Definice podnikání Právnické pojetí = výklad právní (zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v aktuálním znění ) „…soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.“ Definice živnosti v živnostenském zákoně (Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání)
1. Podnikání Bariéry vstupu do podnikání Psychologické (mýty o podnikání) Informační a administrativní Marketingové a obchodní Manažerské Zdrojové
1. Podnikání Přístupy k podnikání Podnikání jako životní styl Zdrženlivé podnikání Nadějné podnikání Podnikání s potenciálem vysokého růstu Revoluční podnikání
1. Podnikání Cíle podnikání Dosahování zisku - již není vnímáno jako základní cíl podnikání. Zisk Je ovlivnitelný účetními postupy. Chybí mu časová dimenze. Nezohledňuje míru rizika. Tržní hodnota podniku a její maximalizace
1. Podnikání Společensky odpovědné podnikání Základy konceptu – USA, VB – počátek 20.st. Významné podnikatelské osobnosti J.D.Rockefeller, O.Shledon, A.Carnegie ČR – Tomáš Baťa 1953 – Howard R. Bowen: Sociální odpovědnosti obchodníka A.B.Carroll – 1979- čtyři základní oblasti Ekonomická odpovědnost(být ziskový, udržitelný) Zákonná (legální) odpovědnost Etická odpovědnost Tzv. dobrovolná odpovědnost (filantropická)
1. Podnikání Principy společenské odpovědnosti firem Princip dobrovolnosti Aktivní spolupráce Angažovanost Dlouhodobost Triple-bottom-line-business Odpovědnost vůči společnosti
1. Podnikání Stakeholders (zainteresované osoby, interesenti) Interní Zaměstnanci Management Jejich rodiny Odbory Vlastníci Externí Zákazníci Dodavatelé Místní společenství Konkurence Orgány samosprávy, instituce státní správy Média