Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní právo – nejsložitější a nejrozsáhlejší právní odvětví
Pojem „veřejná správa“ Z hlediska materiálního – určitá činnost (funkční pojetí), ale pestrost aktivit a kvantita úkolů znemožňuje pozitivní vymezení. Proto: „Veřejná správa je souhrn státních činností, které nejsou zákonodárstvím, soudnictvím nebo vládou.“ Z hlediska formálního (!) – činnost státu nebo jiného orgánu veřejné moci mimo státní orgány zákonodárné, soudní a výkonné.
Veřejná správa jako projev výkonné moci cílevědomá činnost řídící činnost hodnotící a hodnocená činnost převážně formalizovaná multifunkční sociální systém Vykonavatelem je stát prostřednictvím organizačních složek výkonné moci (státní správa).
Členění veřejné správy Podle povahy nositele veřejné moci (viz graf) 1.1 státní správa 1.1.1 přímá 1.1.2 nepřímá 1.2 samospráva 1.2.1 územní 1.2.2 zájmová 1.2.3 ostatní Podle hlediska organizačního 2.1 celostátní 2.2 regionální 2.3 obecní
Veřejná správa Samospráva Územní Zájmová Ostatní Státní správa
Členění veřejné správy Podle věcné stránky 3.1 všeobecná (politická) 3.2 odborná (specializovaná) Podle nositelů veřejné správy 4.1 bezprostřední (přímá) 4.2 zprostředkovaná Podle použitelné formy práva 5.1 vrchnostenská (mocenská) – imperium 5.2 fiskální – dominium
Členění veřejné správy Podle způsobu plnění úkolů 6.1 vykonávaná mocensky 6.2 nevrchnostenská („pečovatelská“) Z hlediska obsahové náplně 7.1 správně politická 7.2 správně hospodářská (ekonomická) 7.3 sociální a kulturní 7.4 ekologická
Související pojmy Orgán veřejné správy Orgán státní správy (správní úřad) Správní orgán Orgán samosprávy Státní moc Veřejná moc Veřejný zájem
Činnosti veřejné správy Znaky: činnost podzákonná činnost výkonná činnost organizační činnost nařizovací
Činnosti veřejné správy Podoby: vydávání prováděcích předpisů rozhodování ve správním řízení vydávání interních normativních instrukcí (organizačních aktů) vydávání individuálních správních instrukcí vedení evidencí vydávání veřejných listin shromažďování a vyhodnocování potřebných informací kontrolní činnost ukládání sankcí
Vztah veřejné správy k moci výkonné: veřejná správa a moc výkonná není totéž veřejná správa je součást moci výkonné vláda plní i další funkce k moci zákonodárné činnost podzákonná podílí se na legislativním procesu (nepřímo) normotvorba veřejné správy k moci soudní moc soudní – kontrola veřejné správy podobnost v aplikační činnosti nezávislost soudů x podřízenost správních úřadů