Srovnávaní ústavních systémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Veronika Kolegarová Martina Marušková Hana Řezáčová
Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
3. Demokracie, horizontální a vertikální dělba moci
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
Právní základy státu.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT A PRÁVO.
politické formy států a příklady
Politická geografie III
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.7. Unitární stát vs. stát složený
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
TEST 17. POLITOLOGIE
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Evropská charta místní samosprávy
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Ústava ČR Pavel Šuranský.
Politické systémy světa
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
Irsko.
VLAST 6. ročník.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Politický systém, instituce, režimy Politické režimy (demokratické) Vzájemné vztahy mezi jednotlivými složkami moci ve státě určují konkrétní.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Výchova k občanství Moc výkonná
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evropské právní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

Srovnávaní ústavních systémů

Co náleží do pojmu „ústavního sysmému“? 1. vztahy mezi nejvyššími státnimi orgány a jejich činnost 2. vztahy mezi občanem a státem (t.j. demokraticka úprava lidských a občanských práv) 3. vztahy mezi ústavně kvalifikovanými celky územního uspořádání (vztahy mezi centrem a státem, v státech s federalistickou nebo spolkovou formou uspořádání)

„constitutional conventions“ 4. volební systém 5. zásadní úprava činnosti politických strán Rozdíl mezi USA a západoevropskými zeměmi Podla ústavního práva USA politické strany nejsou součástí úpravy ústavního systému, podle západoevropské úpravy tomu tak jest, včetně nepsané britské ústavy Ústavní zvyklosti určují základní ústavní prodedúry „constitutional conventions“ tvoří onu nepsanou část ústavy nejsou právem vynutitelné

6. úprava samosprávy Hlavně ústavy přijaté po 2SV Starší ústavy samosprávě nevěnují pozornost

Pojem Ústavní systém: Systém ústavou definovaných státních orgánů Politický systém: Zahrnuje všechny instituce a organizace, včetně nestátních, které napomáhájí uskutečňovat činnost státním orgánům

Klasifikace ústavních systému 2 hlediská struktúra vztahy mezi ústavního systému nejvyššími státními orgány

Struktúra ústavního systému Státy unitární Státy složené ze suverénních státních celků část právomoci státu je přenesená na federace, spolky a pod.

Konfederace Není suverénny stát Není nositelem suverenity Schvalování zákonů podléha souhlasu ve včech státech konfederace Jedná se o přechodní polostátní útvar; směřuje k zániku státnosti nebo vzniku federace

Federace a spolky Rozlišujeme: 1. federace vzniklé zdola Na základě smlouvy mezi jednotlivými členskými státy Ústavní zakotvení výlučné právomoci federace v taxatívně vymezených případech – jinak mají kompetence státy nebo lid USA 2. federace vzniklé zhora Celtrální státní moc Historická tradice státnosti SRN

Tripartita kompetencí Je typická pro federace vzniklé zhora 1. výlučná kompetence federální 2. výlučná kompetence členských států 3. konkurující právomoc federace a států Cílem je upevnění státní federální moci

Vztahy mezi nejvyššímí státnímí orgány Jedná se o modelové pojetí fungováni orgánu státní moci Nejde o dílčí vztahy mezi orgány státní moci Je to koncepční přístup Západoevropská právní kultúra: 1. monarchie 2. republiky

Je to tradiční třídení Ustupuje tradiční monarchie Monarchie je jen symbol státnosti Americká politická kultúra: Silne protimonarchistická V 19. století byli USA ůtočištěm uprchlíků z evropských absolutistických monorchií

Nové členění ústavních systémů 1. ústavní systém shromáždění 2. ústavní systém parlamentní 3.ústavní systmém direktoriální 4. ústavní systém prezidentský 5. ústavní systém neoprezidentský

Ústavní systém shromáždění Vycházel z Rosseauova pojetí suverenity lidu jako vrcholné, nezcizitelné a nedělitelné moci První model: Francie, 1793, Ústava 1. republiky Moc zákonodárna i výkonná náležela nedílně zastupitelskému orgánu Zákonodárna moc náležela zastupitelskému zákonodárnimu sboru jako celku Výkonná moc – výkonná rada, která byla volená a plně odpovědná zákonodárnemu sboru

Tento ústavní systém byl pokusem o nastolení demokratického konstitucionalismu V důsledku revoluce se plně nerealizoval Předpokláda se, že kdyby byl realizován, tak by se ochýlil od svých prvotních ídey a rozhodujíci moc v státě by přešla do rukou výkonné rady Hlavním nedostatkem tohoto systému byla absence dělby moci

Dělba moci Tradiční model: Horizontální – zákonnodárna a výkonna moc (Lock) - soudní (Montesquieu) Brzd a diktatúry

Limity Limity dělby moci – úkolem je mít funkční systém Systém brzd a vyvážení (check and ballances)

Vertikálni dělba moci Až později, s rozvojem samosprávy (self- government) Charakteristické pro angloamerický a švýcarský konstitucionalismus Moc se dělila mezi stát a jeho útvary po vertikální línii

Ústavní systém parlamentní Nejstarší ústavní systém (Anglie) Typický pro západoevropský konstitucionalismus Vycházel z anglického ústavního prototypu 19. století Vlyv: skandinávske krajiny, Belgie, Lucembursko, Francie (zejména v roce 1875....Duverger: Francie transformovala britský parlamentní systém do republikánskeho rámce), Rakousko a Nemecko (po 1SV), Itálie

Základní modul Nejvyšší státni moc náleží parlamentu Suverenita parlamentu Vláda je koncipována jako výbor parlamentu Vládu tvoří poslanci Vláda je odpovědná parlamentu Vláda pro svou činnost potřebuje důveru parlamentu

Ustanovení vlády v parlamentním systému Vladu na návrh předsedy vlády formálně menuje hlava státu předseda vítězné politické strany Vláda předstupuje před parlament a žáda o vyslovení důvěry vyslovení nedůvěry – vláda odstupuje

Vrcholním arbitrem při konfliktech mezi vládou a parlamentem je hlava státu Příjme demisii vlády a pověří jinou osobu zestavením nové vlády nebo Demisi nepříjme , rozpustí parlament a oznámi konání nových voleb

Hlava státu Král, prezident Podle původní parlamentní koncepce je hlava státu zásadně neodpovědná za své ústavní jednání jinému státnímu orgánu Formálně se požaduje kontrasignace zákonů V Anglii: „Královna panuje ale nevládne!“ Ústavní odpovědnost za jednání hlavy státu tak nese ministerský předseda, nebo jiný člen vlády

Princíp spolupráce Tento ústavní model vyžaduje spolupráci vlády a parlamentu Výkon funkce vlády je podmíněn důvěrou a podporou parlamentu Moc vlády je odvozená od moci parlamentu – to je původní britská koncepce vlady jako výboru parlamentu

Ústavní systém direktoriální Originální model Uplatnil se pouze ve Švýcarsku Vychází z ústavního systému parlamentního, ale výrazně se liší v prosazovaní zásad příme demokracie (parlamentní systém – zastupitelská demokracie) - 1. rozdíl

Suverenita lidu ve Švýcarsku Lid rozhoduje o obsazení zastupitelských orgánů Od místní správy až po nejvyšší orgány státu Suverenitu lide garantuje ústava Formálně se uskutečňuje referendem Referendum: 1. akceptuje zákonodárnou právomoc zastupitelského sboru 2. koriguje zákonodárnou právomoc zastupitelského sboru

Vláda Vláda je volená ... 2. rozdíl Švýcarská vláda, t.j. Federální rada je volená Federálním shromážděním (t.j. nejvyšším zastupitelským sborem) Pozice ministrá je neobvyklé stabilní – není možné ho odvolat ze strany předsedy vlády, prezidenta nebo zákonodárního sboru

Dělba moci v systému direktória Dělba moci se efektívně uplatňuje Činnost vlády je separováná od činnosti parlamentu A to, i když je vláda volená !!! 3. rozdíl

Příště: Ústavní systém prezidentský Ústavní systém neoprezidentský