Administrativní bezpečnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Nakládání s písemnými dokumenty a datovými zprávami a skartační řízení
Zapojení do projektu Czech POINT. Základní informace Nejdřív! Smlouva s ČUZK (katastr nemovitostí)! •Výstupy z katastru nemovitostí jsou zpoplatněny 50,-
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Elektronický podpis.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Czech POINT Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Seminář Plzeň Luděk Šafář Projektový manažer.
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Dokumentace k zajištění BOZP
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Obecné základy práce s portálem Czech POINT
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Jazyk vývojových diagramů
Řízení přístupových práv uživatelů
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti tisková konference
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Řešení elektronického docházkového systému Vema
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
15 let vývoje E-Governmentu v legislativě ČR Mgr. Tomáš Lechner Vysoká škola ekonomická v Praze Národohospodářská fakulta Katedra práva.
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Lokální počítačové sítě Novell Netware Ing. Zdeněk Votruba Technická fakulta ČZU Laboratoř výpočetních aplikací.
Bezpečnost informačních systémů - nástroje pro podporu řešení bezpečnosti Nemochovský František ISSS Hradec Králové, března 2004.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.
Seminární práce z předmětu SIPOL
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
BEZPEČNOST NA KONTAKTNÍCH MÍSTECH Czech POINT. 2 Administrativní bezpečnost Režimová bezpečnost Ochrana spisové agendy Automatizované prostředky spisové.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Interní předpisy hotelu
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Poznatky z kontrol agentur práce
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
BEZPEČNOST NA KONTAKTNÍCH MÍSTECH Czech POINT
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Administrativní bezpečnost Administrativní bezpečnost a certifikační politika (eGON) eGON centrum HOLEŠOV

Administrativní bezpečnost Ochrana informací zahrnuje složky : režimovou, personální, technickou, fyzickou bezpečností.

Administrativní bezpečnost Pracujeme-li s informačními systémy, které obsahují osobní nebo citlivé údaje, musíme dodržovat určité zásady. Při práci s portálem Czech POINT se s takovými údatji setkáváme, proto musíme jejich ochraně věnovat potřebnou pozornost. Musíme dodržovat opatření na ochranu osobních údajů a také opatření administrativní bezpečnosti.

Administrativní bezpečnost Přehled legislativy Vyhláška č. 529/2005 Sb. o administrativní bezpečnosti a o registrech utajovaných informací, ve znění vyhlášky č. 55/2008 Sb. Vyhláška č. 527/2005 Sb., o personální bezpečnosti, Vyhláška č. 526/2005 Sb., o průmyslové bezpečnosti, Vyhláška č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění účinném od 1. dubna 2009. Nakládání s osobními a citlivými údaji a bezpečnost informačních systémů je ukotvena v právních dokumentech:

Administrativní bezpečnost Bezpečnostní rizika Problematiku bezpečnosti dat je třeba vždy řešit komplexně. Tady více než kde jinde platí, že celý systém je jenom tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek. Všechny součásti zabezpečení by měly být v souladu a vyvážené. Častou chybou je zaměření se na jeden z faktorů bezpečnosti, například na technické řešení a opominutí neméně důležitého lidského faktoru.

Administrativní bezpečnost Bezpečnostní rizika Bezpečnostní rizika se rozdělují na personální, administrativní, objektová, technická a rizika vyplývající ze zabezpečení informačních systémů.

Administrativní bezpečnost Personální rizika Významný faktor v bezpečnostní politice. Jsou závislá na jednotlivých osobách, které s informačním systémem pracují, na jejich postoji, psychickém stavu, osobních vlastnostech. Už při výběru pracovníka na pozici, ve které bude přicházet do styku s osobními údaji nebo citlivými údaji je třeba toto zohlednit

Administrativní bezpečnost Administrativní rizika Výrazně se zvyšují při nedodržování opatření vyplývajících z platných legislativních předpisů a z organizačních opatření organizace.

Administrativní bezpečnost Objektová a technická rizika Spočívají především ve výběru nevhodných objektů, umístění pracoviště do nevhodných prostor, kde hrozí nebezpečí : poškození, znehodnocení nebo neoprávněného nakládání s daty.

Administrativní bezpečnost Technická rizika Uplatňují se v procesu zpracování, uchovávání a manipulaci s daty, kdy jsou používány takové technické prostředky, které nezaručují zamezení nebo alespoň výrazné snížení přístupu nepovolaných osob k datům. V kurzu se zaměříme především na administrativní a personální rizika

Administrativní bezpečnost Ochrana informací Přehled opatření k ochraně informací představuje: režimová bezpečnost bezpečnost technických prostředků bezpečnost programového vybavení bezpečnost dat a komunikačních cest fyzická bezpečnost personální bezpečnost

Administrativní bezpečnost Režimová bezpečnost Soubor opatření, kterým se stanoví : podmínky provozu informačního systému, oprávnění přístupu jednotlivých osob na pracoviště informačního systému a k jeho pracovní stanici a způsoby nakládání se vstupy a výstupy informačního systému.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost technických prostředků a programového vybavení Soubor opatření k ochraně hardware informačního systému, jeho periferií (včetně dodržení jejich kompatibility) před jeho poškozením, zcizením nebo neoprávněnou úpravou.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost technických prostředků a programového vybavení Smyslem bezpečnosti technických prostředků je zabránit : fyzickému poškození stanice (poškození vodou ap.). připojení nepovolené periferie (např. výměna tiskárny, připojení herních konzol,...) k počítači. Připojená zařízení : nemusejí být kompatibilní a mohou způsobit poruchu počítače, mohou znamenat nechráněný přístup k datům.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost programových prostředků Soubor pravidel pro instalaci, upgrade a odstraňování software v pracovní stanici informačního systému. Současně obsahuje pravidla pro ochranu informačního systému před napadením škodlivým software. Doporučuje se dodržet rozdělení přístupových práv k počítači na administrátora a uživatele. Nový software může instalovat pouze administrátor.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost dat Stanovení : postupů pro ochranu údajů, trvale uložených v pracovní stanici informačního systému nebo na vyjímatelných médiích (diskety, CD, DVD, pevné paměti), podmínky pro jejich ukládání v pracovní a mimopracovní době a podmínky pro řešení servisních zásahů, případně likvidaci poškozených pevných disků a vyjímatelných médií.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost dat Je třeba dát pozor na data, která se při práci ukládají do počítače - kopie žádostí o výpisy, 602XML formuláře a další. Data musejí být zabezpečena tak, aby se k nim nedostala nepovolaná osoba. V případě opravy počítače nebo jeho výměny je třeba všechna citlivá data odstranit.

Administrativní bezpečnost Bezpečnost komunikačních cest Pravidla pro obezřetnost ve vztahu k existujícím nebo nově instalovaným přenosovým cestám a rozvodům. Pozornost je třeba věnovat nečekaným změnám ve vedení rozvodů, jejich úpravám, dodatečným montážím dalších zařízení nebo jejich poškození – zcizení. Jakékoli změny nebo podezření hlásíme svému nadřízenému.

Administrativní bezpečnost Fyzická bezpečnost Souhrn pravidel pro ochranu pracoviště, na kterém se nachází informační systém, před neoprávněným vniknutím, odcizením nebo poškozením s využitím mechanických a elektronických prostředků (dveře, zámky, mříže, elektronické zabezpečení, osvětlení apod.).

Administrativní bezpečnost Fyzická bezpečnost Zásady fyzické bezpečnosti hesla a uživatelská jména nikomu nesdělujeme a nepíšeme si je na místa, kde mohou být snadno objevena zamykáme dveře, když opouštíme pracoviště pokud je to nutné, máme zajištěná okna, např. mříží USB tokeny, razítka, dokumenty nenecháváme volně ležet. Během práce by měly být uloženy v zavřené zásuvce, při opuštění pracoviště je zamkneme do skříně, trezoru, odevzdáme na vyhrazené místo ap.

Administrativní bezpečnost Personální bezpečnost Významná součást opatření k zajištění bezpečnosti informačních systémů. K hlavním zásadám personální bezpečnosti se řadí: Výběr personálu - je vybírán už s ohledem na práci, kterou bude vykonávat. Řádné poučení o bezpečnostních opatřeních a tyto také průběžně kontrolovat. Kontroly se týkají jednak nakládání s informacemi a jednak dodržování bezpečnostních opatření v provozu pracoviště. Pracovník si musí být vědom, že jeho práce je i zpětně dohledatelná a všechny provedené kroky jsou zaznamenány

Administrativní bezpečnost Personální bezpečnost Bezpečností opatření mít stále viditelně vyvěšena na pracovišti, aby k nim měl pracovník kdykoliv přístup. Pracovník si musí být vědom, že jeho práce je i zpětně dohledatelná a všechny provedené kroky jsou zaznamenány. Pracovník si musí být vědom, že jeho práce je i zpětně dohledatelná a všechny provedené kroky jsou zaznamenány 22

Administrativní bezpečnost Personální bezpečnost Porušení opatření často vede k zneužití identity uživatele neoprávněnou osobou, vyzrazení osobních nebo citlivých dat, neoprávněná modifikace dat ap.

Administrativní bezpečnost Personální bezpečnost Průběžné kontroly dodržování bezpečnostních předpisů pracovníky jsou také velmi důležité. Vždy má existovat někdo, kdo má přehled o práci konkrétního pracovníka a kdo posoudí korektnost jeho jednání.

Administrativní bezpečnost Personální bezpečnost Kontrola je dvojsměrná ze strany nadřízeného a ze strany poskytovatele dat

Administrativní bezpečnost Doporučení pro práci s informačními systémy Uživatel informačního systému by měl dodržovat základní bezpečnostní opatření. Bezpečnostní politiku si tvoří každá organizace, lze ale uvést alespoň některé obecně platné zásady. Uživatel informačního systému by měl dodržovat základní bezpečnostní opatření. Bezpečnostní politiku si tvoří organizace, ale můžeme uvést alespoň některé obecně platné zásady

Administrativní bezpečnost Zásady pro práci s informačními systémy zvolit si dostatečně bezpečné přístupové heslo tak, aby bylo zapamatovatelné, avšak současně dostatečně složité, aby je jiná osoba nemohla snadno uhodnout a zneužít. uchovávat heslo v tajnosti, nesdělovat je jiným osobám, ani kolegům, se kterými se vzájemně zastupujeme heslo si nezapisovat, zvláště ne na snadno přístupná místa jako je monitor, klávesnice, nástěnka ap. Uživatel informačního systému by měl dodržovat základní bezpečnostní opatření. Bezpečnostní politiku si tvoří organizace, ale můžeme uvést alespoň některé obecně platné zásady 27

Administrativní bezpečnost Zásady pro práci s informačními systémy při opuštění počítače jej zajistit proti zneužití, např. počítač uzamknout prostředky, které nabízí operační systém. při práci mít monitor umístěný tak, aby z něho neoprávněná osoba nemohla číst zobrazené informace. Uživatel informačního systému by měl dodržovat základní bezpečnostní opatření. Bezpečnostní politiku si tvoří organizace, ale můžeme uvést alespoň některé obecně platné zásady 28

Administrativní bezpečnost Napadení informačního systému Napadení informačního systému může být : Úmyslné Běžnými prostředky nelze informační systém dostatečně ochránit před odhodlaným a znalým útočníkem. Důsledným uplatňováním kombinace vhodných opatření lze často napadení alespoň následně rozpoznat.

Administrativní bezpečnost Napadení informačního systému Z nedbalosti Představuje běžné riziko práce s informačním systémem při nedodržení pravidel bezpečnosti. Typickým případem nedbalostního chování je: Umožnění přístupu neoprávněné osoby (známého, kolegy, člena rodiny) k informačnímu systému. Ponechání informačního systému bez dozoru. Použití nesprávně kombinovaných (snadno zjistitelných) přístupových prvků – přihlašovací jméno, heslo.

Administrativní bezpečnost Napadení informačního systému Z nedbalosti Prezentace přístupových prvků na obecně dostupné místo nebo jejich sdělování jiným osobám. Pokusy o instalaci vlastního (soukromého) software nebo modifikaci programového vybavení informačního systému. Umožnění dalšího neoprávněného využití informací, získaných prostřednictvím informačního systému

Administrativní bezpečnost Režimová bezpečnost – ochrana spisové agendy Z hlediska charakteru informačního systému je prioritou zajistit v rámci pracoviště dostatečnou a prokazatelnou znalost personálu při manipulaci s citlivými vstupy a výstupy v podobě dat, dokumentů, respektive informací, získaných i pouhým náhledem do informačního systému.

Administrativní bezpečnost Zásady oběhu dokumentů a médií Musí souviset se zavedeným způsobem distribuce přijatých a vytvářených dokumentů v rámci pracoviště (úřadu). Dokumenty a média bývají zpravidla zúčtovatelné, je sledováno jejich předávání a seznamování se s nimi. Dokumenty týkající se přímo informačního systému, nebo vzniklé v jeho souvislosti, musí být do zavedeného systému oběhu dokumentů řádně zapojeny.

Administrativní bezpečnost Zásady pohybu zaměstnanců – přístup na pracoviště Pracovníci úřadu musí být řádně vyškoleni a musí být kontrolován jejich přístup do jednotlivých částí pracoviště, a to zejména v době nepřítomnosti pracovníků, příslušných k informačnímu systému, nebo po skončení pracovní doby. Zpravidla bývá i řešena otázka pohybu pracovníků a jejich oprávnění v případě krizových situací.

Administrativní bezpečnost Zásady pohybu návštěvníků – klientů Stejně tak musí být zaměstnancům zřejmé zásady pro pohyb klientů na pracovišti s důrazem na jejich bezpečnost, zachování diskrétnosti, zabránění neoprávněného seznámení s citlivými údaji.

Administrativní bezpečnost Zásady ukládání dokumentů a médií v průběhu a po skončení pracovního dne Pracovníci musí být seznámeni s možnostmi bezpečného ukládání dokumentů a médií v průběhu pracovní doby, v době přestávek v práci, po skončení pracovní doby.

Administrativní bezpečnost Zásady skartace Pracovníci musejí být seznámeni : s možnostmi ukládání dokumentů od momentu jejich vzniku do okamžiku jejich skutečného zničení. a s možnostmi a postupy při ničení vadných, nebo nepoužitých dokumentů, médií, poznámek apod.

Administrativní bezpečnost Zásady manipulace s pomůckami – razítka Stejně tak musí být pracovníkům zřejmé, jak mají postupovat v případě, že je jim svěřeno k výkonu práce použití evidenčních pomůcek, razítek, pečetí nebo zúčtovatelných formulářů. Pravidla, obecně zavedená v úřadě musejí zahrnovat i specifické podmínky, související s provozováním informačního systému Pouhá existence pravidel nestačí, musí se provádět a kontrolovat!

Administrativní bezpečnost Automatizované prostředky spisové služby Použití a režimy provozu informačního systému – zejména vstup dokumentů (žádostí) a výstupy (tisk dokumentů a kompletace jednotlivých agend) vyžaduje propojení s evidenčním systémem spisové služby v rámci každého příslušného pracoviště – úřadu. Z hlediska bezpečnosti je žádoucí zhodnotit propojení informačního systému s elektronickým nebo částečně automatizovaným systémem spisové služby v následujících oblastech:

Administrativní bezpečnost 1. Korektní interface Propojení informačního systému a systému spisové služby musí zajistit vyloučení vzájemného ovlivnění obou systémů. Z hlediska uživatele se jedná o povinnost seznámit se s pravidly přenosu informací mezi oběma systémy a jejich přísné dodržování. Softwarová kompatibilita je úkolem odpovědných pracovníků IT.

Administrativní bezpečnost 2. Prokazatelná evidence zápisů a jejich případných změn Pracovníci si musí být vědomi povinností, souvisejících s evidencí přijatých a vzniklých dokumentů, zejména dodržování postupů jejich evidence, zpracování, poskytování dalším pracovníkům a nadřízeným, postupů při ukládání výběru dokumentů v rámci skartačního řízení.

Administrativní bezpečnost 2. Prokazatelná evidence zápisů a jejich případných změn Důraz je třeba při tom klást na znalost správného postupu v případech chybného záznamu v evidenci, respektive korektního postupu oprav chyb. Pracovník si musí být jist, jakým způsobem lze bez následků opravit chybně provedený záznam tak, aby původní záznam, provedenou změnu a osobu, která opravu provedla, bylo možno následně identifikovat

Administrativní bezpečnost 3. Korektní výstupy Pravidla pro vedení spisové služby stanovují jednoznačně podobu evidenčních záznamů (jednací protokol). Interním rozhodnutím v rámci úřadu je pak stanovena osobní odpovědnost za plnění konkrétních prací v průběhu roku, při uzavření roční evidence a provedení kontroly spisové agendy atd. Již v období přípravy zavedení informačního systému musí být tato skutečnost zohledněna v pravidlech spisové služby (spisovém řádu úřadu) tak, aby při uzavření kalendářního roku nedošlo ke vzniku disproporcí v evidenci dokumentů.

Administrativní bezpečnost 3. Korektní výstupy Již v období přípravy zavedení informačního systému musí být tato skutečnost zohledněna v pravidlech spisové služby (spisovém řádu úřadu) tak, aby při uzavření kalendářního roku nedošlo ke vzniku disproporcí v evidenci dokumentů.

Administrativní bezpečnost Zabezpečení pracoviště (objektu) – ukládání klíčů, ostraha, EZS V rámci pracoviště, provozujícího informační systém Czech POINT musí být pracovníci řádně seznámeni se všemi povinnostmi, týkajícími se zabezpečení pracoviště (objektu) před neoprávněným vstupem a manipulací.

Administrativní bezpečnost Zabezpečení pracoviště (objektu) – ukládání klíčů, ostraha, EZS Způsob použití jednotlivých opatření závisí na : konkrétních místních podmínkách, zhodnocení rizik, disponibilních finančních prostředcích a dalších vlivech. Zprovoznění informačního systému musí být v rámci hodnocení zabezpečení pracoviště (objektu) bráno vždy v potaz a musí mu být věnována náležitá pozornost.

Administrativní bezpečnost U administrativní bezpečnosti je těžištěm práce PŘEDEVŠÍM PERSONÁL. Je potřeba pracovníky seznámit se všemi bezpečnostními opatřeními, vysvětlit jim možné důsledky porušení těchto opatření a důsledně kontrolovat dodržování všech opatření

Děkuji za pozornost Ing. Ivan SLEZÁK eGON centrum tel. : 573 521 254 e-mail : ivan.slezak@holesov.cz