VY_32_INOVACE_EKO_20 PROPAGACE II
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: reklamní sdělení, reklamní média, podpora prodeje, osobní prodej, public relations Anotace: Prezentace na získání informací o propagačním mixu s konkrétními příklady, prostředcích a metodách public relations. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix REKLAMNÍ SDĚLENÍ poutavost, nápaditost, účelnost, důvěryhodnost styl reklamního sdělení: pohoda, fantazie, romantika, dobrodružství, domov, hudba, animace, posudek (svědectví), osobnost jako symbol úspěšnost reklamy- ve správný okamžik upoutá pozornost EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix REKLAMNÍ MÉDIA periodický tisk – inzerent musí znát strukturu čtenářů, náklad, předplatitelé, oslovitelnost NOVINY obsahují zpravodajské informace, doplňkové (počasí, TV program), zábavné čtení (křížovky) podle území: celostátní, regionální, místní podle četnosti: deník, obdeník, nedělník, týdeník EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix podle zaměření: všeobecné, odborné podle obsahu: seriózní, bulvární ČASOPISY – užší cílová skupina, vyšší cena, kvalitnější papír, lepší grafika, delší periodicita podle četnosti: týdeník (Týden), čtrnáctideník (ABC, 100+1), měsíčník (National Geographic), dvouměsíčník (Finanční management), čtvrtletník (Svět železnice) podle zaměření: všeobecné (Týden), odborné (Ekonom) podle obsahu: seriózní(Cinema), bulvární Spy EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix faktory ovlivňující úspěch tiskové reklamy titulek – 90 % úspěchu, konkrétní, stručný, upoutat pozornost text – co nejkratší, přitažlivý, černý tisk na bílém papíře ilustrace – nebo fotografie na správném místě EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix ROZHLAS (RÁDIO) telekomunikační zařízení pro jednosměrný přenos zvuku na dálku v ČR šířeno rozhlasové vysílání formou veřejnoprávní služby – zajišťuje ČRo reklama v rozhlase – volba stanice, nesmí zapadnout v souvislosti s jinými pořady, 30 s levná, pružná, masová působí pouze na jeden smysl (sluch) televize, internet, exteriérová média EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix státní (veřejnoprávní) rozhlasové stanice – činnost hrazena z koncesionářských poplatků soukromé – činnost stanice hrazena z reklamy (Impuls, Frekvence 1, Evropa 2) podle území: celoplošné, regionální (Blaník) TELEVIZE – masové používání, obraz a zvuk socializace společnosti, komunikační zdroj, zdroj zábavy vysoká účinnost reklamy EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix masovost, působí na zrak, sluch vysoká cena za vysílací čas, vysoké náklady na tvorbu reklamy státní (veřejnoprávní) televizní stanice – z koncesionářských poplatků – ČT 1, 2, 24, 4 soukromé z reklamy (Nova, Prima) koncesionářský poplatek výše televizních poplatků Kč 135,- a rozhlasových Kč 45,- EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix EXTERIÉROVÁ MÉDIA – reklamní nosiče venkovní reklama – billboard (vhodné umístění, velikost, marketingové zpracování), reklamní tabule, plakáty, plachty neumožňují selekci cílových skupin, reklama určená pro širokou veřejnost cíl: posílení značky, upozornění na slevy, výprodeje, turistický cíl omezená možnost informací, ale nelze přeladit, otočit stránku - výhoda EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix INTERNET sdílení a výměna digitalizovaných informací mezi propojenými PC www (vystavení nejrůznějšího obsahu), e- mail (elektronická pošta), chat (elektronická diskuse), VoIP telefonie realizovat celý marketingový mix (e-business) EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix PODPORA PRODEJE forma komunikace, různé podněty, motivační nástroje, krátkodobý charakter zaměřuje se na distribuční síť (VO, MO), na konečné zákazníky reklamní dárky (tužky), vzorky (kosmetika), ochutnávky (potraviny), kupony (motivace k opětovnému nákupu), cenové stimuly – slevy, vystavování zboží, soutěže, prémie dárek k výrobku) EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix OSOBNÍ PRODEJ přímá komunikace tváří v tvář efektivní nástroj komunikace, cíl: prodej možnost zákazníkovy zpětná reakce osobní prezentace prováděná prodejci (obchodní zástupce – dealer, obchodní cestující – zaměstnanec firmy) prodejce – získat důvěru kupujícího ve svoji osobu, ve značku, firmu EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix vlastnosti prodejce: odborné, všeobecný přehled, plné nasazení ve prospěch prodeje, zdravé sebevědomí, dobré komunikační schopnosti, smysl pro improvizaci, humor PUBLIC RELATIONS – samostatná složka komunikačního mixu PR – porozumění a podpora lidí z organizací, které mohou ovlivnit dosažení marketingových cílů EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix Public relations způsob sdělování informací vztahujících se k výrobci, výrobku nenásilnou formou prostřednictvím médií bezplatná forma propagace, cíl: zvýšit pozitivní obraz o firmě (image), dobré jméno (goodwill) a podnikovou identitu (corporate identity) hlavní úkol: vytváření příznivých představ veřejnosti o firmě informace o firmě podávány prostřednictvím třetích osob EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Prostředky a metody PR press relation – vztah ke sdělovacím prostředkům (interview, tisková konference) firemní akce – seznamování veřejnosti s aktivitami firmy sponzorování lobbování – zastupování zájmů firmy při jednání s veřejnými činiteli firemní identita – logo, barvy, www stránky firemní kultura – chování zaměstnanců k zákazníkům, obchodním partnerům činnost spojená se sociální odpovědností EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Propagační (komunikační) mix PŘÍMÝ MARKETING práce s databázemi klientů i potencionálních adresná komunikace firmy se zákazníkem realizuje se prostřednictvím pošty (nejstarší, nyní dynamicky se rozvíjející forma), TV, tisku, rozhlasu přímé oslovení -mail, telemarketing (dokonalá telefonní síť – oboustranná komunikace) přímá reakce adresáta - odpovědní zásilka, teleshopping (TV vysílání pro reklamu výrobků - předvedení) EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
OPAKOVÁNÍ Co je billboard? Jaké jsou výhody rozhlasové reklamy? Je rozhlasová stanice Evropa 2 veřejnoprávní nebo privátní? Pokud jsou zákazníci ovlivňováni při nakupování zvyky a tradicemi, pak se jedná o jakou teorii reklamy? EKO VY_32_INOVACE_EKO_20
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_20