Co se testuje v Bhútánu? Ondřej Šteffl Testováním ke kvalitě vzdělávání? 5/6/2013
Co se měří, přitahuje pozornost HDP: Roste? Neroste? Proboha, proč?
Co se měří, přitahuje pozornost IQ našich dětí: Je dost vysoké? Není? Proboha, proč?
Co se měří, přitahuje pozornost Výroba oceli za socialismu: Předhonili jsme USA? Ne? Proboha, proč?
Co se měří, přitahuje pozornost Podíl vysokoškoláků: Jsme na úrovni OECD? Ne? Proboha, proč?
Co přitahuje pozornost, stává se důležitým … a na to, co se neměří, se zapomíná HDP (blbá nálada) IQ (EQ, Howard Gardner) Výroba oceli za socialismu (nedostatek toaletního papíru) Tituly …
Co je pokládáno za důležité, mění realitu Měření mění realitu: Čím déle pracujeme, měříme nějaký indikátor, tím méně vypovídá o realitě („Štefflův princip neurčitosti“ ). Indikátor se zlepšuje, ale realita ne. HDP IQ (Flynnův paradox) Výroba oceli za socialismu Tituly
Vždycky měříme jen indikátory Lékaři už to (většinou) vědí Neléčí biochemické hodnoty, léčí člověka
Ve vzdělávání …
Jaké chceme děti? (KTKV 2013 ) Většina z Vás jsou rodiče, co byste si přáli – jaké by měly být a co by měly umět vaše děti? umí se radovat ze života umí a chce se stále učit je sebevědomé, věří si je své a jedinečné rozumí samo sobě je odvážné, nebojí se chybovat umí překonávat překážky, je vytrvalé umí anglicky umí vidět věci v souvislostech
Co z toho umíme změřit? Většina z Vás jsou rodiče, co byste si přáli – jaké by měly být a co by měly umět vaše děti? umí se radovat ze života umí a chce se stále učit je sebevědomé, věří si je své a jedinečné rozumí samo sobě je odvážné, nebojí se chybovat umí překonávat překážky, je vytrvalé umí anglicky umí vidět věci v souvislostech Co nechceme (a taky to neměříme) naučená bezmocnost
Co skutečně měříme PISA TIMSS Státní maturita Testování 5. a 9. tříd Testy Kalibro Testy Scio předmětové Testy Scio, Obecné studijní předpoklady
Čemu věnujeme pozornost? PISA našich dětí: Roste? Neroste? Klesá? Proboha, proč? Na celém světě. TIMSS Státní maturita Testování 5. a 9. tříd Testy Kalibro Testy Scio předmětové Testy Scio, Obecné studijní předpoklady
Jak se mění realita? PISA TIMSS Státní maturita Testování 5. a 9. tříd Testy Kalibro Testy Scio předmětové Testy Scio, Obecné studijní předpoklady No Child Left Behind … nakonec všechno poroste.
A co vzdělání? Roste?
… a na to, co se neměří, se zapomíná: Např. na klíčové kompetence, ale i: umí se radovat ze života umí a chce se stále učit je sebevědomé, věří si je své a jedinečné rozumí samo sobě je odvážné, nebojí se chybovat umí překonávat překážky, je vytrvalé umí vidět věci v souvislostech
Svět vzdělává a neměří to…
A když to neměří, málo se o to stará…
Svět vzdělává! Wikipedie, Google, BBC, Dietlovy seriály TED.com, Tedx.com (Praha, Brno) survived.html survived.html Tento seminář Tisíce dalších zdrojů a příležitostí
Svět vzdělává! … a může pomáhat i škole KhanAcademy.org, (Salman Khan ) 4000 videí, 244 milionů shlédnutí KhanovaSkola.cz
Svět vzdělává! I počítačové hry vzdělávají World of Warcraft (WoW) je fantasy MMORPG Yahoo, Hewlett Packard hledají mezi nejlepšími hráči vrcholové managery
Svět vzdělává! (tituly versus badges) es.org/ Některé firmy respektují získané badges při výběru zaměstnanců
Non scholae, sed vitae discimus Svět vzdělává! A bude vzdělávat…
Co se měří v Bhútánu
Bhútán
Hrubé domácí štěstí (33 faktorů) Šetření 2010: několik set otázek 7142 respondentů 1.How many people are so close to you that you can count on them if you …. More than Non e Don ’ t Know SS 1 Are sick SS 2 Have financial problems SS 3 Have emotional problems SS 4 Have to attend to important personal events (childbirth, funeral, wedding etc.)
Bhútán Centrum bhútánských studií, které od roku 2004 pořádá každoroční mezinárodní konferenci zabývající se hrubým národním štěstím, tento koncept v roce 2009 rozšířilo i na školství… „Zelené školy nejsou jen o životním prostředí, je to celá filozofie, v jejímž rámci se snažíme dětské mysli ovlivnit tak, aby byly přizpůsobivé a otevřené všemu novému,“ je přesvědčen bhútánský ministr školství Thakur Singh Povdjel, dle kterého by vzdělání nemělo být jen o akademických výsledcích, ale především o tom, co to dnes znamená být člověkem.
Bhútán
Kultura sní strukturu ke svačině
Měření a kultura Co bylo dřív? To co se měří nebo kultura?
Měření a kultura Ke kultuře ve vzdělávání patří dnes tituly a jednoduché indikátory „Jakou jsi dnes ve škole dostal/a známku?“ Kulturu ve společnosti určují peníze
Měření a kultura Co měříme, je pro kulturu důležité. Možná je to rozhodující.
Kultura a struktura Pokud budeme stále reformovat jen strukturu, nic reálného se nezmění….
Děkuji V á m za pozornost! 05/06/2013 Ondřej Šteffl
Šest scénářů (modelů, trendů) vývoje školských systémů OECD 2001, 2007, Futurelab.org.ukFuturelab.org.uk
1. Tradiční model školy Rezistence proti radikálním změnám navzdory přání zaměstnavatelů a rodičů Žádné výrazné zvýšení financování Vzdělávání je zpolitizované Udržování silné byrokracie Tlak k uniformitě Důraz na formální certifikáty – tituly Nerovnosti v šancích a výsledcích navzdory formální rovnosti
2. Komunitní model školy Důvěra ve veřejné školství Škola se stává hlavním střediskem společenského života obce (typické jsou intergenerační aktivity včetně celoživotního vzdělávání) Zaměření na sociální a kulturní cíle vzdělávání Důraz na rozmanitost a sociální soudržnost Vznik all-age škol Učitelství není nutně celoživotní kariéra, významná role pro ostatní odborníky, rodiče
3. Model učící se školy Důvěra ve veřejné školství Škola funguje jako „učící se organizace“ Míchání různých studentů podle věku i schopností Rovné příležitosti všech žáků, zvýšená pomoc zaostávajícím žákům Velkorysé financování Kritické: otevřenost učitelstva k novým přístupům a metodám, mobilita do a ven z učitelské profese Zaměření na nové poznatky v pedagogice
4. Model učebních sítí Nespokojenost veřejnosti s tradiční podobou školy, která nevyhovuje novým požadavkům Rozvoj ICT Tradiční osnovy nahrazeny důrazem na hodnoty a postoje Nové způsoby, jak potvrdit způsobilost Nové formy mezinárodní spolupráce mohou podnítit vznik nových elit Přináší vzdělávání ke studujícímu v čase i prostoru, vzdělávání je aktivita, která není vázána na místo a čas (školu) Povolání "učitel" nahrazeno řadou různých poradců, „průvodců vzděláváním“, koučů, mentorů Reálné riziko sociálního vylučování těch, kteří nemají dostatečný přístup k sítím
5. Tržní model školy Zájem o vzdělávání přetrvá, a protože ho nedokáže dobře zajistit veřejné školství, poptávku postupně začne uspokojovat soukromý sektor Vznikne duální struktura privátního a veřejného školství a poskytovatelů vzdělávání Vzdělávací dráhy tak budou značně individualizované To bohužel povede k dalšímu nárůstu nerovností ve společnosti K sociálnímu vyloučení se mnohde přidá vyloučení vzdělanostní
6. Krizový model školy Narůstající nespokojenost se školstvím Zhoršující se výsledky Krize v náboru kvalitních učitelů Stárnutí pedagogických sborů Posílení role testování, zkoušky jako reakce na snižující se standardy Politické iniciativy a opatření k nápravě přicházejí pozdě nebo jsou příliš pomalé Sílí konflikty, není a nehledá se konsenzus při realizaci krizových opatření Zpomalení či zastavení inovačních procesů na školách
Proč se nám to nelíbí 2008
3. Model učící se školy vyžaduje zásadní změnu Armáda to dokázala Škola ? 2011 voják USA bezpilotní letoun 1775 vojáci – Americká válka za nezávislost
3. Model učící se školy – zásadní změny škola nezná