Grammar – Present continuous Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Čechová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /3 AutorIng. Alena Čechová Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Tr-Aj/3-AJ-2/5 Název DUMGrammar – Present continuous Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP33-56-H/01 Obor vzděláváníTruhlář Vyučovací předmětAngličtina Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce použití přítomného průběhového času Náplň: Přítomný průběhový čas v oznamovací větě, v otázce a záporu, užití přítomného průběhového času ve větách odkazujících na budoucnost Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaPřítomný průběhový čas, příčestí přítomné Datum
Grammar – Present continuous Contents 1. Přítomný průběhový čas v oznamovací větě Příklady použití a cvičení 2. Přítomný průběhový čas v záporu Příklady použití a cvičení 3. Přítomný průběhový čas v otázce Příklady použití a cvičení 4. Přítomný průběhový čas v odkazu na budoucnost Praktické příklady a cvičení
Přítomný průběhový čas v oznamovací větě [1] Přítomný průběhový čas vyjadřuje děj, který probíhá právě v tomto čase. Jedná se o složený tvar. Tvoříme ho spojením příslušného tvaru slovesa „to be“ s příčestím přítomným významového slovesa končícím na koncovku „-ing“. he´s comingon přichází they´re workingoni pracují I´m sittingjá sedím 1. Právě probíhající děje: Katka má na sobě hezké žluté šaty. Katka is wearing a pretty yelow dress. Petr a Jo si povídají v kuchyni. Petr and Jo are talking in the kitchen.
Přítomný průběhový čas v oznamovací větě [1] 2. Časově omezené období zahrnující přítomnost (jsou zatím neukončené a mají dočasný charakter): Pracuji v jedné mezinárodní společnosti. (teď, momentálně) I´m working in an international company. Po večerech studuji angličtinu. (teď, souběžně s prací) I´m studying English in the evenings. Vyvíjíme nové informační systémy. (v tomto období) We´re developing new IT systems. Přeložte:I´m having a shower.Oni mluví. We´re helping.My vaříme. They´re running.Pes pije. I´m washing up.Ona přichází. You´re going.Já se učím.
Přítomný průběhový čas v záporu [1] Zápor přítomného průběhového času se tvoří stejně jako u slovesa „to be“: Nedívají se na televizi. They are not watching TV. Nedělá si domácí úkol. He is not doing his homework. Ona nevaří večeři. She is not cooking dinner. Některá slovesa se v průběhovém čase nepoužívají (popisují stav, ne činnost, vyjadřují emoce a duševní pochody): like, live, know, understand, smell, hear, see
Přítomný průběhový čas v otázce Otázka přítomného průběhového času se tvoří stejně jako u slovesa „to be“: Dívá se na nás? Is she looking at us?Krátká odpověď: Yes, she is. No, she isn´t. Dívají se na televizi? Are they watching TV?Yes, they are. No, they aren´t. Čteš? Are you reading?Yes, I´m. No, I´m not. Cvičení: Pište věty podle vzoru: [2] Mr. Ant: bake/cookIs Mr. Ant baking? No, he isn´t, he´s cooking. Agatha: listen to music/watch television Mrs. Fried: clean teeth/clean bedroom Petr and Pavel: sing/talk
Přítomný průběhový čas v odkazu na budoucnost [1] Tento čas používáme i při vyjadřování budoucnosti – pro popis děje, o kterém se domníváme, že určitě proběhne (vyjadřuje bezprostřední budoucnost): Za chvíli jde spát.He is soon going to bed. Na oslavu půjde 9 dětí.Nine children are going to the party. What are you doing next Friday? I´m playing tennis. Tvořte spojení s použitím přítomného průběhového času: he – not – help – them no – the telephone – not ring you – clean – your teeth? what – he – cook? you – drink – my tea
Praktická cvičení Přeložte: [2] 1. They are not going to school. 2. He is having breakfast at the moment. 3. She is writing a letter. 4. Are you listening to the radio? Dejte slovesa do správného tvaru: 1. Dad always (wash up) on Sundays. 2. She usually (go) to bed at eleven o´clock. 3. It´s late. I (go) to bed. 4. He (write) an interesting book about cars. Doplňte věty : 1. He…………………(hledá) something. 2. I ……………………(dělám) my homework. 3. What……………..(ona vaří)? 4. No, the phone………………..(nezvoní).
Questions Odpovězte podle skutečnosti: [1] 1.Are you wearing jeans? 2.Are you going out tonight? 3.Are you studying French? 4.Are you doing this exercise at school?
Seznam obrázků: Obr. 1: anonym, wmf, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 2: anonym, jpg, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 3: anonym, wmf, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 4: anonym, wmf, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 5: anonym, gif, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 6: anonym, wmf, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 7: anonym, wmf, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 8: anonym, jpg, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 9: anonym, gif, [vid: ], klipart Microsoft Office Obr. 10: anonym, jpg, [vid: ], klipart Microsoft Office
Seznam použité literatury: [1] Kolektiv, STEP BY STEP 1, nakladatelství Fraus, 2007 [2] Sarah Peters, Tomáš Gráf, TIME TO TALK 1, nakladatelství Polyglot, 2001
Děkuji za pozornost