Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Advertisements

Turistická oblast Jeseníky a Euroregion Praděd Konference v Ostravě,
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Perspektivy rozvoje spolupráce v příhraničním regionu Ostrava
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
I. OFICIÁLNÍ SETKÁNÍ PŘEDSTAVITELŮ OBCÍ V SO ORP KUTNÁ HORA GASK 12. ČERVNA 2014 PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE Projekt Svazu měst a obcí reg. číslo: CZ.1.04/4.1.00/B
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Středočeský kraj Česká republika
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Evropské seskupení pro územní spolupráci EKONOMICKÉ FÓRUM ČR – SR 2010 Příhraniční spolupráce – perspektivy hospodářsky a strategicky významného regionu.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Evropské seskupení pro územní spolupráci nová dimenze přeshraniční spolupráce Projekt „Strategie integrované spolupráce česko-polského příhraničí“ Závěrečná.
Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje Miroslav Novák náměstek hejtmana kraje.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
XV. celostátní finan č ní konference , Praha Přínosy meziobecní spolupráce Svazek měst a obcí Krkonoše a formy spolupráce veřejného sektoru.
Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej TRITIA.
Cestovní ruch: zákon pro posílení oboru i ekonomiky ČR Jitka Fatková ředitelka odboru cestovního ruchu Tisková konference MMR 24. červen 2010.
Tato prezentace byla vytvořena
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Statut a Jednací řád Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce Praha 21. ledna.
Základní informace k aktuálnímu stavu finančních prostředků Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004.
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
OPPS ČR-PR Operační program přeshraniční spolupráce Česká republika-Polská republika Seminář pro žadatele Zpracovala: Jana Bartošková.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
ÚVOD. ZMĚNY OPROTI INTERREG IIIA samostatný cíl strukturálních fondů = posílení významu, zvýšení objemu finančních prostředků pro českou stranu, zvýšení.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Interreg IIIA Česká republika - Svobodný stát Bavorsko v Plzeňském kraji Plzeň,
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 20. listopadu 2012, Praha Pohled hospodářských a sociálních.
PaedDr. Pavla Břusková generální ředitelka a předsedkyně představenstva Agentura pro regionální rozvoj,a.s., Ostrava Inovační rozvoj regionů 2010 Žilina,
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Regionální konference Zlínského kraje Univerzita Tomáše Bati, Zlín, Příprava operačního programu přeshraniční spolupráce Cíle 3 – Evropská.
II. kolo kulatých stolů – SMS ČR MAS Hustopečsko – MěÚ Hustopeče 26. srpna 2015.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Posilování přeshraniční spolupráce v období MVDr. Stanislav Mišák náměstek hejtmana Zlínského kraje Konference , Zlín.
„Partnerská spolupráce institucí v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce ČR - Polsko“ Ing. Michal Janeba náměstek ministra pro regionální rozvoj.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
1 V. Ročník mezinárodní konference Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 24. září 2015 Luhačovice Potřeby dalšího rozvoje dopravní.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Evropská unie. Pojem a význam Evropské unie Definice Evropské unie (dále jen EU) Aktuální počet členů EU Rok vstupu ČR do EU Cíle EU (čtyři základní svobody)
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011

Proč tvořit Evropská seskupení územní spolupráce Proč tvořit Evropská seskupení územní spolupráce? Právní stránka ESÚS Současný stav ESÚS v Evropě Proč tvořit Evropská seskupení územní spolupráce? Periferní oblasti vzdálené od hlavních měst – spojením vznikne konkurenční celek, který bude muset být brán vážně Usnadnění přeshraniční spolupráce na území tří a více států – dnes možné projekty jen dvoustranné, takto by bylo možné dělat komplexní projekty pro území tří zemí Lepší identifikace problémů a námětů na zlepšení přeshraničních oblastí Přeshraniční spolupráce je pro příhraniční regiony, které často trpí syndromem vnější periferie, příležitostí k eliminaci negativ, která sebou státní hranice přinášejí. ESÚS byly zamýšleny jakožto právní nástroj, který zjednodušuje provádění přeshraniční spolupráce tím, že jednotlivé zapojené regiony dostanou možnost tvořit účelové přeshraniční sdružení s jednou právní subjektivitou. ESÚS, jejichž členy se mohou stát samosprávné celky odlišných velikostí i kompetencí, mohou být významným krokem směrem k ověření funkčnosti konceptu víceúrovňové správy v přeshraničním prostředí. ESÚS se po právní stránce řídí: nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1082/2006 o Evropských sdruženích pro územní spolupráci (= základní legislativa k ESÚS), vnitrostátní normou, která provádí Nařízení, právem členského státu, v němž má sídlo, úmluvou (základní dohodou, kterou uzavírají budoucí členové ESÚS) a stanovami ESÚS (dokument který upravuje především organizační strukturu a vnitřní chod ESÚS). Současný stav ESÚS v Evropě V současnosti existuje v celé EU 16 ESÚS, dalších 23 je však v přípravě Tato sdružení jsou s výjimkou maďarsko-slovenských seskupení (která jsou založena na maďarštině jakožto pracovním jazyku) několika kyperských účastí výhradně záležitostí „starých“ členských zemí, zejména Francie, Německa a Španělska.

23 ESÚS v přípravě, 17. ESÚS: 03.05.2011 - New EGTC created between Austria and Italy The Italian government just authorised the creation of a new EGTC between Tirol, Südtirol (Austria) and Trentino-Alto Adige (Italy) - http://www.europaregion.info/en/default.asp Abaúj-Abaújban Hungary and Slovakia 2010/06 AmphictyonyGreece, Cyprus, Italy and France2008/12 ArchiMedItaly, Spain and Cyprus2009/07 Cerdanya Cross-Border HospitalSpain and France2010/04 Duero-DouroPortugal and Spain 2009/03 Eurodistrict Saar MoselleFrance and Germany2010/05 Eurodistrict Strasbourg - OrtenauFrance and Germany2010/02 Euroregion Pyrénées-MéditerannéeSpain and France 2009/08 Galicia-Norte PortugalPortugal and Spain2008/10 GECT- INTERREG - Programme Grande RégionFrance, Germany, Belgium and Luxembourg 2010/04 Ister-GranumHungary and the Slovak Republic 2008/11 Karst-BodvaHungary and the Slovak Republic2009/02 Lille-Kortrijk-TournaiFrance and Belgium 2008/01 West-Vlaanderen/Flandre-Dunkerque-Côte d´OpaleBelgium and France 2009/04 UTTS Hungary and Slovak Republic2009/01 ZASNETPortugal and Spain 2010/03  

Zakládající členové ESÚS TRITIA Česká republika – Moravskoslezský kraj Slovenská republika – Žilinský samosprávný kraj Polská republika – Slezské a Opolské vojvodství Urbánním jádrem budoucího ESÚS bude katowicko-ostravská aglomerace, která je v rámci 25 metropolitních oblastí celé EU s 5,3 mil. obyvatel 5. nejlidnatější oblastí!!! Proto je potřebné využít potenciál této aglomerace, ideálně formou trilaterální spolupráce.

Základní údaje o ESÚS TRITIA Rozloha 34 069 km² Počet obyvatel 7 855 000 rozloha 34 069 km2 počet obyvatel více než 7 855 000 Urbánním jádrem budoucího ESÚS bude katowicko-ostravská aglomerace, která je v rámci 25 metropolitních oblastí celé EU s 5,3 mil. obyvatel 5. nejlidnatější oblastí!!! Proto je potřebné využít potenciál této aglomerace, ideálně formou trilaterální spolupráce. Pokud se podaří práce na ESÚS zdárně dokončit, půjde o 2. největší seskupení v EU po seskupení Grand Region na belgicko-německo-lucembursko-francouzských hranicích jak co se rozlohy, tak co se počtu obyvatel týče. Specifikum celého seskupení rovněž spočívá v kompenzaci faktu, že jde o perirefní regiony (z hlediska národních metropolí)

Organizační struktura ESÚS TRITIA Sídlo ESÚS TRITIA – Cieszyn (PL) Sídlo sekretariátu ESÚS TRITIA – Český Těšín Povinné orgány - valné shromáždění a ředitel Nepovinné orgány – sekretariát a dozorčí rada

Valné shromáždění Ředitel nejvyšší orgán, přijímá usnesení jednohlasně ve věcech spadajících do jeho kompetence (určeny ve Stanovách) 4 členové (za každý region 1) předseda Ředitel statutární zástupce, zastupuje ESÚS a jedná jeho jménem hlavní výkonný orgán – přijímá a provádí instrukce od shromáždění svolává valné shromáždění 7

Sekretariát Dozorčí rada spolu s ředitelem je hlavním výkonným prvkem organizační struktury členy sekretariátu budou detašovaní pracovníci z jednotlivých partnerských krajů, finanční manažer=účetní, popř. asistent činnost sekretariátu Dozorčí rada kontroluje činnost ESÚS (zvláště hospodaření) každý člen v ní bude mít jednoho zástupce Činnosti sekretariátu: sběr projektových záměrů, iniciace a zpracování projektů, jejichž žadatelem je ESÚS, realizace vlastních, zejména neinvestičních projektů nebo strategických projektů, jejichž nositeli budou partnerské kraje, vypracování strategie spolupráce příhraničních oblastí, organizace pravidelných setkávání zástupců všech členských regionů pro snadnější a účinnější zvolení priorit a návrhů pro možné projekty spolupráce, koordinace činností tématických pracovních skupin a zabezpečování jejich technického fungování, výměna zkušeností s jinými uskupeními v Evropě a příprava na další programovací období po roce 2013 8

Hlavní oblasti spolupráce Doprava a infrastruktura Hospodářská spolupráce Cestovní ruch Energetika a životní prostředí Horizontální téma: Inteligentní implementace programů/projektů územní spolupráce. Doprava a infrastruktura: zabezpečení kvalitního propojení regionů a dopravní dostupnosti území. Hospodářská spolupráce: zaměření na inovace a klastry, podpora inovačního a podnikatelského prostředí se zaměřením na malé a střední podniky, podpora aplikovaného výzkumu a vzdělávání, spolupráce hospodářských komor daných regionů, spolupráce při vyhledávání strategických investorů, organizace společných hospodářských misí. Cestovní ruch: společná propagace regionů (marketing, publicita a branding), tvorba a podpora efektivních činností organizací destinačního managementu pro rozvoj cestovního ruchu jako hospodářského odvětví, tvorba konkrétních nadregionálních produktů a značky nadregionálního ESÚS jako konkurenceschopné destinace ve vztahu ke Střední Evropě. Energetika: společná energetická politika regionů, obnovitelné zdroje energie.

Přidružená témata spolupráce krizové řízení kultura lidské zdroje, vzdělávání včetně užší spolupráce v oblasti terciéru – vysoké školy spolupráce veřejných institucí – stáže sport

Zapojení dalších aktérů do ESÚS TRITIA Euroregiony Města, obce, Vysoké školy, Odborná sdružení – hosp. komory, klastry Organizace zabývající se přeshraniční spoluprácí EUROREGIONY Pravidelná jednání s Euroregiony (1x za 2-3 měsíce) Vymezení role euroregionů a ESÚS v budoucí přeshraniční spolupráci Aktivní zapojení do tvorby strategie ESÚS

Vývoj založení ESÚS Tritia 2009 – rozhodnutí založit seskupení 2010 – tvorba zakládajících dokumentů a návrhu organizační struktury 2011 – zahájen proces schvalování účasti jednotlivých regionů v seskupení souhlasné stanovisko pro český a slovenský region Aktuálně dochází k zapracování připomínek polského ministerstva zahraničních věcí

Projekty podporující vznik ESÚS Zdroj finančních prostředků: projekty v OPPS ČR-PR, ČR-SR a PR-SR (tři projekty) Cíle projektů: podpora přeshraniční spolupráce v oblasti rozvoje vztahů orgánů veřejné správy vypracování společné přeshraniční strategie zajištění fungování sekretariátu ESÚS TRITIA v budoucnu Náklady projektů: přesahují částku 600 000 EUR

Strategie ESÚS TRITIA Strategie ESÚS TRITIA bude vytvořena syntézou tří bilaterálních přeshraničních strategií, které vzniknou v rámci uvedených projektů Finalizace bilaterálních strategií – 1. pol. 2012 Syntéza strategií – 2. pol. 2012 Strategie bude identifikovat a definovat potřeby území seskupení Bude sloužit jako podklad pro efektivní čerpání prostředků ze strukturálních fondů EU v období 2014+ 14

Open Days 2011 ESÚS TRITIA byl prezentován v rámci Open Days 2011 spolu s ostatními existujícími ESÚSy 15

Open Days 2011

Děkuji Vám za pozornost Petr Ksenič