Kain a Ábel (Gn 4,1-16) 4:1 I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina. Tu řekla: "Získala jsem muže, a tím Hospodina." 2 Dále porodila.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život v obecenství – Zpověď
Advertisements

ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
1. Jezu Kriste, štědrý kněže, | s Otcem, Duchem jeden Bože, | štědrost tvá je naše zboží | z tvé milosti.
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Exodus 20:8-11 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina,
Hřích působí destrukci, otroctví, smrt, ale….
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Integrita bezúhonnost
Záleží na tom, čemu věřím?
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
“13 rad do života".
24. Josef se dal poznat svým bratrům. Nikdo z vás nezůstane v mém otroctví, jen muž, který pohár ukradl.
SOBOTA.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
 1 Janův 2:12 Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.13 Píšu vám, otcové, že jste poznali toho, který je od počátku. Píšu vám, mládenci,
Ty musíš jít 1. Ty musíš jít tam do údolí, samoten jít, ač nemáš sil. Všemocný vládce nedovolí, aby tě přítel zastoupil. 1. Ty musíš jít tam do údolí,
HŘÍCH Víme přece, že starý člověk v nás byl spolu s ním ukřižován, aby tělo ovládané hříchem bylo zbaveno moci a my už hříchu neotročili. (Řím 6,6)
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
COS UDĚLAL TY. Mučen a popliván Já jsem na kříži byl Před svody satana Abych tě ochránil Život mi Otec vzal A co ty mě jsi dal?
Desatero božích přikázání
Záleží na tom, čemu věřím?
Obstát na bitevním poli
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
OBĚTI A MODLY AC Rousínov, Kázání: „Oběti a modly“ V současném moderním světě je obrovské nepochopení významu OBĚTI Většinou tím rozumíme:
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak se jmenoval první král izraelského lidu? SAUL 2. Kdo určil krále Izraelitům? HOSPODIN, SAMUEL HO PŘEDSTAVIL.
26. Elijáš na hoře Karmel Po mnoha dnech, třetího roku, se stalo slovo Hospodinovo k Elijášovi: „Jdi a ukaž se Achabovi, chci dát zemi déšť.“ Elijáš.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Proč královna Jezabel usilovala Eliášovi o život? ELIÁŠ ZVÍTĚZIL NA BAALOVÝMI BOHY 2. Kam utekl Eliáš před královnou.
Bůh rozdával, a takhle to dopadlo.
Rozhovory Abraháma s Hospodinem 3 Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc 2013.
ABRAHÁM VZOREM MODLITBY Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
MODLITBA – CHOZENÍ S BOHEM Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
KRÁLŮ KRÁLI, JÁ TĚ CHVÁLÍM, SRDCE MÉ TI DÁVÁ DÍK, PŘED TEBOU SE VŠECHNO SKLÁNÍ V POKOJI A RADOSTI. MRAČNA SMUTKU V TOBĚ MIZÍ, RADOST TVÁ MĚ NAPLNÍ. KRÁLŮ.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
BIBLICKÉ ZÁKLADY SVÁTOSTI SMÍŘENÍ. Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze.
1. Já chtěl bych, Bože můj, mít srdce plné síly, | když slyším pozvání, ať za tebou se dám. | Však bojím se, že hřích mi bude příliš milý | a touhu po.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
1. Na Siónu se čest ti dává, | ó Bože, Pane náš, | tam tobě lid tvůj chválu vzdává, | že hříšné přijímáš. | Tam k tobě budou přicházeti | i jiní odevšad,
Ve tvých nádvořích je lépe než kdekoliv jinde Proč by mělo být křesťanům (člověku) lépe v Hospodinových nádvořích, než kdekoliv jinde ? Jak to vypadá.
Kde mají původ Velikonoce?
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
CHVÁLÍM DEN, KDY JSI PŘIŠEL K NÁM, PORAZIL SMRT, ZACHRÁNIL JSI NÁS, V RADOSTI TEĎ ŽIJEM V TOBĚ DÁL. PRÁZDNÝ KŘÍŽ A PRÁZDNÝ HROB, ŽIVOT VĚČNÝ PRO NÁS BYL.
mezi lidmi  1 Také nějaký muž, jménem Ananiáš, a jeho manželka Safira prodali svůj pozemek. 2 Ananiáš si však s vědomím své ženy dal nějaké peníze.
Ref.: Nám, Pane, dal jsi Slovo své, Ducha svého dej nám též.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Bohoslužba oběti Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Chléb a víno – Tělo a Krev Kristova – reálný duchovní.
1. Ježíši milý, co jsi spáchal zlého, | že vyřkli ortel hněvu ukrutného? | Čím provinil ses, | v čem jen hledat vinu tvých slov a činů?
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
1. Křti nás ohněm lásky svaté svojí, | zaněť srdce naše plápolem! | Přepaš horlivosti bedra naše k boji, | navštěv zase, | Pane, tuto zem!
1. Má víra k tobě zří, | Beránku na kříži, | tys Boží Syn
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
PROČ SE LIDÉ NEMAJÍ RÁDI … i když je to bolí?. Co raději prožíváte?
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Boží vůle IV. – Vstup a vytrvání v Boží vůli
Kolikrát? Matouš 18,21-35.
Biblické verše....
Bůh rozdával, a takhle to dopadlo.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Transkript prezentace:

Kain a Ábel (Gn 4,1-16) 4:1 I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina. Tu řekla: "Získala jsem muže, a tím Hospodina." 2 Dále porodila jeho bratra Ábela. Ábel se stal pastýřem ovcí, ale Kain se stal zemědělcem. 3 Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země. 4 Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí a z jejich tuku. I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar, 5 na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl. Proto Kain vzplanul velikým hněvem a zesinal v tváři. 6 I řekl Hospodin Kainovi: "Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak sinalou tvář? 7 Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout." 8 I promluvil Kain ke svému bratru Ábelovi... Když byli na poli, povstal Kain proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. 9 Hospodin řekl Kainovi: "Kde je tvůj bratr Ábel?" Odvětil: "Nevím. Cožpak jsem strážcem svého bratra?" 10 Hospodin pravil: "Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra křičí ke mně ze země. 11 Budeš nyní proklet a vyvržen ze země, která rozevřela svá ústa, aby z tvé ruky přijala krev tvého bratra. 12 Budeš-li obdělávat půdu, už ti nedá svou sílu. Budeš na zemi psancem a štvancem." 13 Kain Hospodinu odvětil: "Můj zločin je větší, než je možno odčinit. 14 Hle, vypudil jsi mě dnes ze země. Budu se muset skrývat před tvou tváří. Stal jsem se na zemi psancem a štvancem. Každý, kdo mě najde, bude mě moci zabít." 15 Ale Hospodin řekl: "Nikoli, kdo by Kaina zabil, bude postižen sedmeronásobnou pomstou." A Hospodin poznamenal Kaina znamením, aby jej nikdo, kdo ho najde, nezabil. 16 Kain odešel od tváře Hospodinovy a usadil se v zemi Nódu, východně od Edenu.

Kontext Vzdálený: viz struktura a hlavní teologická myšlenka Gn 1-11 (propagace zla) Blízký: předchází vyhnání ze zahrady; ve 4,1 začínají Adam s Evou znovu; následuje Kainovo potomstvo s vyvrcholením v postavě Lámecha

Výklad v.1: I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina. Tu řekla: "Získala jsem muže, a tím Hospodina." „poznal“ – intimita, nikoli intelektuální poznání „Kain“ – oštěp? kovář? „získala jsem…“ (problematika hebrejštiny a překladů) z Hospodinovy přízně v. 2: Dále porodila jeho bratra Ábela. Ábel se stal pastýřem ovcí, ale Kain se stal zemědělcem. „Ábel“ – nicota, opar, vánek (srov. Kaz 1,2) „bratr“ – několikrát silně zdůrazněno

„pastýř / zemědělec“: souvislost s duchovní oblastí Zemědělství: baalismus, cyklický čas, přírodní kulty Pastevectví: pohrdáno v Egyptě, ceněno v Izraeli jako příklad existence poutníka nebo putujícího Božího lidu, nezajištěného života

v. 3-5 Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země v.3-5 Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země. 4 Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí a z jejich tuku. I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar, 5 na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl. Proto Kain vzplanul velikým hněvem a zesinal v tváři. Abelova oběť: smírčí charakter, Hospodin dává posvěcení všemu, čeho je Abel symbolem Odmítnutí Kajina: odmítnutí kultu plodnosti; soud na mocnými „vzplanul hněvem…“ neuměl trpělivě čekat…

v. 6-7 I řekl Hospodin Kainovi: "Proč jsi tak vzplanul v. 6-7 I řekl Hospodin Kainovi: "Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak sinalou tvář? 7 Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.“ Hospodin Kajina varuje… Což nepřijmu i Tebe – jeho a Kajinova pozvednuta tvář… (Nu 6,26); motiv často zdůrazňovaný proroky (nikoli oběť, ale poslušnost) „hřích se uvelebí“ – „zlý“ číhá…

v. 8 I promluvil Kain ke svému bratru Ábelovi v. 8 I promluvil Kain ke svému bratru Ábelovi... Když byli na poli, povstal Kain proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Zločin na poli – místě oběti démonům Kajin hledal pomoc temných sil? Zajistit si úrodu za pomocí magie? v. 9-12 Hospodin řekl Kainovi: "Kde je tvůj bratr Ábel?" Odvětil: "Nevím. Cožpak jsem strážcem svého bratra?" 10 Hospodin pravil: "Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra křičí ke mně ze země. 11 Budeš nyní proklet a vyvržen ze země, která rozevřela svá ústa, aby z tvé ruky přijala krev tvého bratra. 12 Budeš-li obdělávat půdu, už ti nedá svou sílu. Budeš na zemi psancem a štvancem."

v. 9-12 Hospodin řekl Kainovi: "Kde je tvůj bratr Ábel v. 9-12 Hospodin řekl Kainovi: "Kde je tvůj bratr Ábel?" Odvětil: "Nevím. Cožpak jsem strážcem svého bratra?" 10 Hospodin pravil: "Cos to učinil! Slyš, prolitá krev tvého bratra křičí ke mně ze země. 11 Budeš nyní proklet a vyvržen ze země, která rozevřela svá ústa, aby z tvé ruky přijala krev tvého bratra. 12 Budeš-li obdělávat půdu, už ti nedá svou sílu. Budeš na zemi psancem a štvancem." Hospodin volá Kajina k odpovědnosti Krev sama volá po pomstě, protože bylo zasaženo do Božích práv na život Následuje nikoli msta, ale kletba; věci se mění ve svůj opak „štvanec a psanec“ úděl hříšníka, který prolil lidskou krev

v.13-16 Kain Hospodinu odvětil: "Můj zločin je větší, než je možno odčinit. 14 Hle, vypudil jsi mě dnes ze země. Budu se muset skrývat před tvou tváří. Stal jsem se na zemi psancem a štvancem. Každý, kdo mě najde, bude mě moci zabít." 15 Ale Hospodin řekl: "Nikoli, kdo by Kaina zabil, bude postižen sedmeronásobnou pomstou." A Hospodin poznamenal Kaina znamením, aby jej nikdo, kdo ho najde, nezabil. 16 Kain odešel od tváře Hospodinovy a usadil se v zemi Nódu, východně od Edenu. Kajin se hrozí následků svého činu; nód=štvanec Ochranné znamení milosti (Ez 9,4) omilostněný otrok s šancí nového života Sedmeronásobná pomsta jako hráz proti zlu