Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice
Cíle projektu získání primárních informací o nabídkách dalšího odborného vzdělávání zaměstnanců firem zajištění systému dat pro provedení analýzy na současné a budoucí potřeby vzdělávacích pracovníků v Pardubickém kraji
Postup při zpracování analýzy Příprava analýzy –Příprava dotazníku (návaznost na dotazník z předešlého šetření) –Testování dotazníku ( ) –Kritéria pro výběr vzorku a jeho rozsah (seznam vzdělávacích institucí – převážně Úřad práce) –Organizační zabezpečení Sběr dat –Množství vrácených dotazníků –Kontrola úplnosti získaných údajů Vyhodnocení
Zhodnocení výsledků 1. část v dotazníku - identifikační údaje o vzdělávací instituci 2. část – otázky Jak je zaměřeno odborné vzdělávání na potřebu podniků? - Hodnocení dle skupin - pět skupin zaměstnanců - Strukturalizována dle fází průběhu odborného vzdělávání poskytovaného vzdělávací institucí
Zaměření odborného vzdělávání na potřebu podniku Obrázek č. 19
Zaměření odborného vzdělávání administrativních pracovníků podniků Obrázek č. 20
Zaměření odborného vzdělávání nižšího vedení Obrázek č. 21
Zaměření odborného vzdělávání řemeslných profesí Obrázek č. 22
Zaměření odborného vzdělávání specialistů Obrázek č. 23
Zaměření dalšího odborného vedení podniku rozhodnutím především v rámci strategického řízení, managementu a marketingu vzdělávací instituce připravují nové – inovované kurzy - nepřesahují ve většině případů 5%
Zaměření dalšího odborného vedení podniku Obrázek č. 24
Možné formy vzdělávání zaměstnanců podniku Formy vzdělávání: –prezenční –distanční –e-learning
Možné formy vzdělávání zaměstnanců podniku Obrázek č. 25
Doporučené změny ve vzdělávacích institucích pro další rozvoj vzdělání v Pardubickém kraji Obrázek č. 26
Způsob získávání práce absolventů vzdělávacích institucí Obrázek č. 27
Problémy absolventů se získáním zaměstnání Šest nabídek: nevyužití odborné kvalifikace nedostatečná jazyková příprava špatná dopravní dostupnost do zaměstnání neuspokojivé mzdové podmínky nevyhovující pracovní doba práce na směny možnost uvést další problémy, které nejsou uvedeny k hodnocení
Problémy absolventů se získáním zaměstnání Obrázek č. 28
Problémy řešené se studenty vzdělávacích institucích Obrázek č. 29
Výsledky spolupráce vzdělávacích institucí s firmami Obrázek č. 30
Změny ve vzdělávacím procesu po vstupu ČR do EU Obrázek č. 31
Závěry k výsledkům výzkumu ve vzdělávacích institucích Negativní vliv: - nízká návratnost - velmi málo institucí provádí inovaci stávajících učebních programů - realizované vzdělávací aktivity nejsou systémově sladěny s potřebou trhu práce - absence vizí a strategií absence kompetence vztahů na úrovni ministerstev, krajů, zástupců zaměstnavatelů a zaměstnanců
Specifikace cílů – Bílá kniha vytvoření právního rámce pro rozvoj vzdělávání dospělých, vytvoření soustavy finančních a nefinančních pobídek pro zaměstnavatele a zaměstnance, založení výzkumu, metodické a poradenské služby.
Doporučení vytvořit poradenské a vzdělávací centrum pro činnosti DPV návrh na zlepšení podmínek pro DPV v oblasti: investic technických prostředků studijních pomůcek zkrácení doby přípravy realizace změn platy kvalifikovaných pedagogů
Děkuji za pozornost