Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 06 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Jak to vypadá, když se něco vlní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
37. Elekromagnetické vlny
Mechanické kmitání a vlnění
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření.
Vypracoval: Karel Koudela
Aneb Vlastnosti elektromagnetického záření o vln. délce 1 mm až 1 m Jaroslav Jarina, Jiří Mužík, Václav Vondrášek.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Chvění struny Veronika Kučerová.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
K čemu může vést více vlnění
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
Akustika.
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Skládání kmitů.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Skládání kmitů.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Martin Strouhal Marie Nedvědová
Elektromagnetické kmitání a vlnění
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_432_Kmitání a vlnění Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Část II – Skládání kmitů, vlny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STOJATÉ VLNĚNÍ.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Fyzika – Zvuk.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Transkript prezentace:

Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce

Fyzikální princip: Vlnění je přenos kmitání látkovým prostředím. Vlnění může být příčné nebo podélné. Stojaté vlnění vzniká složením (interferencí) postupné a odražené vlny. Některé body kmitají s maximální výchylkou (kmitna) a některé nekmitají (uzel). Uzly jsou ve vzdálenosti poloviny vlnové délky λ. Chladniho obrazce vznikají na kovové desce posypané jemným pískem, kterou rozezvučíme smyčcem, případně reproduktory. Od místa rozezvučení se šíří vlny deskou všemi směry, odrážejí se od okrajů a různě se skládají. Tím v desce vzniká stojaté vlnění, zrnka písku odskakují z kmitajících se částí a hromadí se v uzlech. Na desce vznikají různé obrazce, které závisí na tvaru a vlastnostech desky, na místě rozezvučení a především na frekvenci tónu. Čím vyšší frekvence, tím je obrazec složitější. Chladniho obrazce tak dokazují, že zdrojem zvuku jsou chvějící se tělesa.

Fyzikální princip: Cíl: Obrazce poprvé pozoroval anglický fyzik Robert Hook na skleněných deskách. Proslavil je ovšem německý fyzik Ernst Chladni (1756-1827), který prováděl pokusy s tenkými kovovými deskami posypanými pískem, které rozezníval smyčcem. Když byly poprvé obrazce představeny v Paříži v Akademii věd, císař Napoleon slíbil kilogram zlata tomu, kdo je dokáže zdůvodnit. Cíl: Demonstrovat Chladniho obrazce pomocí rezonančních desek, prstence, ... . Určit veličiny vlnění – základní frekvence, vyšší harmonická frekvence, vlnová délka, rychlost šíření.

Pomůcky:

Schéma:

Chladniho obrazce:

Chladniho obrazce:

Chladniho obrazce: