Škola: Praktická škola dvouletá

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Jana Hanosová a Jan Palán
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Škola: Praktická škola dvouletá
Maso Bc. Miroslav Kříž.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:13.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Sklizeň a uskladnění Kód VM:
Bc. Anna Hana Kučeráková zpracováno: ročník (obor)
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: Praktická škola dvouletá
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_17
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Rozdělení zeleniny Kód VM:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
 INGREDIENCE:  125 g másla (v kostce), 1 lžíce citrónové šťávy, 1 lžíce nastrouhané citrónové kůry, sůl, bylinky  POSTUP PŘÍPRAVY: Máslo necháme povolit,
Škola: Praktická škola dvouletá
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rostliny v okolí lidských obydlí
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Škola: Praktická škola dvouletá
Ovoce a zelenina 4. ročník
Zelenina.
Ovoce a zelenina Svět kolem nás
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Trojánková. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_16
UŽITKOVÉ ROSTLINY.
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
BEZMASÉ POKRMY
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Strava při zánětu jater
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Teplé omáčky Číslo DUM: VY_52_INOVACE_125_128 Vzdělávací předmět: Příprava pokrmů Tematická.
Zelenina – druhy, význam
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
VY_32_INOVACE_29_ Prvouka 3.ročník Zelenina
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Charakteristika pokrmů ze skopového masa. TÚ - pečení. VY_32_INOVACE_TPP_552 Charakteristika pokrmů ze skopového masa. TÚ - pečení. VY_32_INOVACE_TPP_552.
Použití zeleniny v kuchyni
Omáčky.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Č LOVĚK A JEHO PROSTŘEDÍ Životní podmínky člověka.
Zelenina Vypracoval: Lukáš Karlík
Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_15_Člověk a příroda
Potraviny a výživa - Zelenina
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zdravý oběd VY_52_INOVACE_31
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Zelenina Radka Smetanová VY_32_INOVACE_zelenina_01
Název školy : ZŠ Pardubice-Spořilov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_TRIDENI_ZELENINY Název materiálu:
ZELENINA A JEJÍ DRUHY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Konzervace zeleniny P. Pechová, 2012.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec Anotace: ZELENINY2
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

Škola: Praktická škola dvouletá   Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů Vyučovací předmět: Příprava pokrmů Ročník: 2. Téma: Výživa člověka Učivo: Konzervace zeleniny a hub Průřezové téma: Mediální výchova

Konzervace zeleniny Konzervací nazýváme takovou úpravu poživatin, která prodlouží jejich trvanlivost Většina potravin má právě trvanlivost krátkou, rychle podléhá zkáze, vlastně se rozkládá a vznikají v ní látky, které jsou zdraví škodlivé – toxiny Způsoby konzervace – sušení, sterilace, mléčné kvašení a zamrazování Mikroorganizmy - to jsou hlavně bakterie, kvasinky a plísně Obr. 0 Obr. 1 Obr. 1 Obr . 2

Základní konzervační metody 1. Sušení Postup je podobný jako u ovoce, sušíme pouze zdravou zeleninu, sušíme pozvolna, ne na přímém slunci, zajistíme dobrý přísun vzduchu Co všechno sušíme? A. zelené natě, bylinky/majoránku, kopr, mateřídoušku, libeček/ Obr. 3 Obr. 4 B. lístky i plody keřů a rostlin /bobkový list, lístky jahod, malin, květy černého bezu, lípy, pampelišky, máty, kopřivy aj./ C. zdravé a jedlé houby /ne všechny druhy/ Hřib zvaný pravák

2. Konzervace mléčným kvašením Mléčné kvašení je velmi rozšířený způsob konzervace zeleniny, která tak neztrácí vitamín C. Tento způsob konzervace nejčastěji používáme pro nakládání zelí a okurek /rychlokvašek/, ale i směs nastrouhané kořenové zeleniny. Příprava kvašení nastrouhané zeleniny je jednoduchá. Nastrouhanou zeleninu stlačíme do sklenic, zalijeme teplým solným nálevem, přidáme koření a uzavřeme. Necháme kvasit 2-4 týdny při 20st.C, pak dáme do chladné místnosti. Obr. 5 Rychlokvašky Kysané zelí

Příprava RYCHLOKVAŠEK Příprava kysaného zelí Oblíbené jsou i rychlokvašky a kysané zelí jsou velkým zdrojem vitaminu c Příprava RYCHLOKVAŠEK Příprava kysaného zelí zelí očistíme, nakrouháme, přidáme cibuli, sůl a kmín, a šlapeme, až pustí šťávu zakryjeme a necháme 1-2 týdny kvasit v teplé místnosti /kolem 20st.C/ potom zelí dáme do chladu, nejlépe do sklepa, kde ještě 4-6 týdnů dokvašuje Obr. 7  čisté okurky dáme do nádoby, proložíme koprem a vinnými listy vodu svaříme se solí a teplým nálevem zalijeme okurky nádobu přikryjeme, necháme na teplém místě okurky jsou vykvašené již za několik dní Obr. 9 Obr. 6 Obr. 7

3. Sterilace - zavařování Sterilace je nejpoužívanější způsob konzervace zeleniny. Postup: Očištěnou zeleninu dáme do vyvařených sklenic, přidáme koření, cibuli a zalijeme nálevem – svařená vodu s octem solí a cukrem Dobře uzavřené sklenice sterilujeme 20-30 minut při 85st. C Takto konzervujeme okurky, papriky, rajčata, hrášek, květák, fazolky, zelí, cibulky a houby aj. Obr. 10 Obr. 9

Čím je zelenina měkčí, tím je kratší doba sterilace. Další způsob sterilace je sterilace v soli a v tuku. Používá se např. u hub, česneku aj. Obr. 12 Obr. 11 Čím je zelenina měkčí, tím je kratší doba sterilace. Obr. 12 Obr. 11 Obr. 13 Obr. 19

4. Zamrazování zeleniny a hub Je to velmi rychlý způsob konzervace zeleniny a hub /ty před zamrazováním podusíme/ Zamrazujeme vždy čerstvou a zdravou zeleninu a houby Čím je nižší teplota v mrazáku, tím zelenina déle vydrží Touto konzervací nedochází k úbytku vitaminu C Po rozmrazení zůstává chuť zeleniny a hub stejná jako před zamrazením Zamrazujeme téměř všechny druhy zeleniny včetně bylinek Po rozmrazení zeleninu ihned zpracujeme Obr. 14 Obr. 15 Obr. 16

Otázky pro zopakování učiva 1. Co je to konzervace? 2. Vyjmenuj druhy konzervace zeleniny a hub. 3. Jakými způsoby můžeme konzervovat mrkev, cibuli a brambory? 4. Kterou zeleninu zamrazujeme? 5. Co je to sterilace? 6. Popiš sterilaci okurek. Obr. 19 Obr. 17 Obr. 18

Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Hana Kladnická Zdroje informací a obrázků:roje užité zdroje : Inernet Explorer /http://clanky.vareni.cz/konzervovani-zeleniny-a-ovoce/erecepty.ic.cz/tag/konzervace-zeleniny/ cs.wikipedia.org/Internet Explorer https://www.google.com/- obrázky Obr. 0 – svetmaminek.eu Obr. 1 -http://cz.123rf.com/photo_4449245_zelenina-v-koa-a-afa-ku.html Obr. 2 - ireceptar.cz Obr. 3 - hobby.idnes.cz Obr. 4 - fiftyfifty.cz Obr. 5 - hajany.com Obr. 6 - prostreno.bety.cz Obr. 7 - prozeny.cz Obr. 8 – topclanky.cz Obr. 9 – ireceptar.cz Obr. 10 - ireceptar.cz Obr. 11 - http://www.vitalia.cz/clanky/houby-rostou-co-s-nimi/ Obr. 12 – ireceptar.cz Obr. 13 - http://www.pension-relax.com/ Obr. 14 –potravinydomu.cz Obr. 15 http://kulkarnifarmfresh.com/products Obr. 16 - http://bebe.notrefamille.com/maman/bebe-0-3-ans/accueil-de-bebe/top-des-prenoms-difficiles-a-porter-diaporama/ikea-m83164.html Obr. 17 - www.vitalisplus.cz/Fotogalerie/Jablka-Vitalis Obr. 18 - www.facecook.cz/ Obr. 19 – Ireceptar.cz Použitý software: Microsoft Office PowerPoint 2010 (držitel licence ZŠPr a PrŠ, Vinohradská 54, Praha 2) Projekt je financován z Evropského sociálního fondu, ze státního rozpočtu ČR a z rozpočtu hl. m. Prahy prostřednictvím Operačního programu Praha – Adaptabilita.