Práce SOČ trochu jinak aneb Prezentace není legrace Seminář pro pedagogy a autory prací Plzeň,
Úvod Struktura bloku: Anotace Práce s prameny Nejčastější metody výzkumu Formální náležitosti práce SOČ Obhajoba SOČ SOČ a porota Cvičení na konec
Anotace podstata = stručné seznámení s prací neosobní vyjádření typické vazby: je členěna, zabývá se, ukazuje… stručně uvést hypotézu jasné shrnutí výsledků odkaz na literaturu doporučená i anglická verze
Práce s prameny přesná citace odpovídající normám umístění citace jednotné přehlednost údajů vždy plné údaje raději nezkracovat slova v údajích o citované publikaci uvádět základní dokument odkazy: pořadovým číslem(pod čarou) průběžné řazení a číslování (za textem)
Příklady citace „Učební prostředí je vytvářeno všemi fyzikálně-senzorickými elementy, jako je osvětlení, barva, zvuk, prostor, nábytek aj., které charakterizují místo v němž se má žák učit.“ (Mcvey, 1985, s.295) „…týdenní součet povinných vyučovacích hodin, který má na 1. stupni rozpětí 112 – 115 hodin, přičemž za optimum je považováno 114 hodin;“ (B. ŠumskýVzdělávání podle pravidel, Učitelské noviny, 1996, č.19, s. 8)
Příklady seznamu odborné literatury Quintilianus, Marcus Fabius Základy rétoriky. Praha, Odeon 1985 Lašek,J. Komunikační klima ve středoškolské třídě. Pedagogika,44, 1994, č. 2, s. 155 – 162 CONSERline: newsletter of the CONSER Program online. Washington (D.C.)“Library of Congress, Seriál record Division, cit Dostupný z: lcweb.loc.gov/acq/conser/consrlin.html. ISSN X.
Nejčastější metody výzkumu Rozhovor Dotazník Anketa Analýza textu
Dotazník Úvod věk pohlaví bydliště vzdělání Stručná informace o dotazníkovém šetření Vlastní otázky (jádro dotazníku ) Otevřené – vlastní formulace respondenta Uzavřené (výběrové) – nabídka odpovědí Polootevřené – výběr doplněn o vlastní názor Poděkování
Otázky otevřené Proč, podle Vašeho názoru, v současné době stoupá počet dívek mezi kuřáky? Popište, jak nejčastěji trávíte víkend. Čím se liší, podle Vašeho názoru, způsob života dnešních –náctiletých od života – náctiletých před 15 lety? Vymezit prostor pro odpověď (řádky)
Uzavřené (výběrové) otázky Nabízíme výběr Proč, podle Vašeho názoru, v současné době stoupá počet dívek mezi kuřáky? A) chtějí se vyrovnat chlapcům B) chtějí být dospělé C) chtějí být zajímavé D) chtějí „zapadnout“ do prostředí
Polootevřené otázky Nejčastějším způsobem trávení volného času dnešní mládeže je: A) hra na pc B) sport C) tanec D) nicnedělání E) jiný způsob - doplňte Kombinace otevřených a výběrových
anketa Jednodušší než dotazník Typ odpovědí ano- ne – nevím Výhoda – rychlé vyhodnocení Nevýhoda - povrchnost
Obhajoba SOČ Příprava Celá trvá maximálně 20 minut Rozmyslet si vlastní vystoupení Nezapomeňte na praktické využití Vše si předem vyzkoušejte – i techniku Myslete i na vlastní slabiny
Samotná obhajoba Důležitý je vzhled Postavení Pomalý a klidný začátek Klidné ruce Vstřícná gesta Představte sebe i školu Věty nezačínejte „že, takže, tak, vlastně“ Mluvte nahlas Vše si předem zkontrolujte
Trocha cvičení K. Biebl „Škála“ Tyčinky v tichých i bílých liliích Ve světle zeleném světle zeleně Lolo Lolo Tma padá na jantar jak zlatá harfa v barvách sálá Žluť smutku purpur strun Jdou loukou tmou
A další K. Biebl „Akord“ Spící myrty s mírnými lístky i mírnými stíny spala stará zahrada jas jasan v snách rybíz vybízí rty Filipíny a tráva vstávala zrána na hradbách
Jazykolamy Elen se vesele veze s jelenem přes celé meze. Prorok Krok, rok co rok, prorokoval dobrý rok. Mezi domama má má máma malou zahrádku. Pan Kaplan v kapli plakal. Strýc Šusta suší švestky v Sušici. Šašek šeptem plaší myši, šašek šeptá víc než tuší
Slovo na závěr Věřte si. Dokážete to. Porota není Váš nepřítel. Každý začátek je těžký, ale hezký. DRŽÍM PALCE A TĚŠÍM SE V KVĚTNU V PLZNI NA VIDĚNOU.
Děkuji za pozornost. PhDr. Jana Kutná