Upozornění pro uživatele této prezentace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technologie LCD Panelů. OverDrive  K urychlení této odezvy Gray to Gray (šedá-šedá) je nejčastěji použita technologie OverDrive. Jak tato technologie.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU
Přídavná zařízení.
Ostatní vnitřní komponenty
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
MONITOR.
Základy počítačové grafiky
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Monitor Monitor je nejběžnější výstupní zařízení, s výjimkou speciálních aplikací jej má každé PC. Monitory lze rozdělit podle zobrazených barev Monochromatické.
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Periferní zařízení.
Monitory.
Skener.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY OLED – základní principy
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Monitory.
HARDWARE II Periferie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačová grafika.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Monitory.
Monitor je výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací. Monitor je výstupní elektronické zařízení sloužící.
LCD monitory LCD monitor (liquit crystal display, displej s tekutými krystaly), byl vyvinut počátkem 70. Tekuté krystaly se používají k rozsvěcování a.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Hardware 2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zobrazovací zařízení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Světelné podmínky a možnosti zobrazovačů.  Jakou „nejsvětlejší“ bílou může monitor zobrazit? Bílá Nejsvětlejší plocha, jakou tady můžete vidět:
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Monitory Plazma – OLED - SED
Program přednášky ,, Kalibrace “ - snímkové souřadnice
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 HARDWARE Autor: Mgr. Aleš Kozák.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
LCD monitory Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Periferní zařízení počítače - opakování
Informatika Obrazová technologie Pro: ISŠ SEMILY
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
MONITORY Michaela Fraiová.
Výstupní zařízení počítače - skener
NÁZEV ŠKOLY 2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONY III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kalibrace monitoru Libor Burda ©2015.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výstupní zařízení - monitory
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom I.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Barevné prostory v Adobe Photoshop
Transkript prezentace:

Upozornění pro uživatele této prezentace Autorem této prezentace a šablony je Lenka Otáhalová. Prezentace je určena pro vzdělávání, je dovoleno ji tisknout, volně šířit, odebírat snímky (vyjma tohoto snímku); ale vždy musí být jasně zřejmý její zdroj. Bez předchozího jednoznačného písemného souhlasu autora ji nelze využít ke komerčním účelům, modifikovat obsah jednotlivých snímků nebo přidávat snímky další. Omezení odpovědnosti: poskytované informace jsou vytvářené s dobrým úmyslem a vůlí; protože ale nikdo nejsme neomylný, mohou být neúplné, nepřesné nebo obsahovat chyby. Autor nebude odpovídat za jakékoliv škody vzniklé v důsledku použití těchto informací nebo SW zmiňovaného v textech. Kontaktní údaje: info@reprodukce-barev.org Zdroje obrázků použitých na snímcích: č.12: www.wideformatguide.com; http://developer.apple.com/documentation/GraphicsImaging/Conceptual/csintr o/csintro_colorspace/chapter_3_section_5.html č. 39: www.colorcube.com č. 15 a 38: zdroj obrázku zátiší se nepodařilo dohledat Autorem fotografií je Pyrous. Jejich autorská práva zůstávají zachována. Tento snímek se v průběhu prezentace nezobrazuje.

Vytváření a využití systému správy barev Lenka Otáhalová

Typický postup zpracování barevných dokumentů aplikace&ovladač

Časté potíže Stejný dokument vypadá jinak pokud je: vytištěn na různých zařízeních zobrazen na různých monitorech porovnávána tisková reprodukce s náhledem na monitoru je prohlížen za definovaných světelných podmínek (koloristické komoře) a při běžném osvětlení místnosti

Časté potíže ?

Příčiny Různá zařízení, ovladače, operační systémy a aplikace interpretují a reprodukují barvy různě…

Příčiny – gamut monitoru (sRGB) × inkjetové tiskárny (CMYKLCLM) gamut – soubor barev, které je možné daným zařízením za daných podmínek reprodukovat.  gamut ~  barev

Příčiny – způsob definice barev Dvě možnosti charakterizace barev: nezávisle na zařízení … jak bude daná barva vypadat definice vhledu barvy; nedává žádný návod, jak danou barvu připravit závisle na zařízení … jak danou barvu připravit definice receptury, ale bez popisu jejího vzhledu

Příčiny – způsob definice barev Barvový prostor závislý na zařízení [Device-dependant] popis: souřadnice udávají, jak danou barvu připravit, ale neříkají nic o tom, jak bude výsledná barva vypadat zástupci: RGB, CMYK Výsledný vzhled barvy definované sadou RGB nebo CMYK hodnot, závisí na charakteristikách konkrétního zařízení. Barva, která byla zobrazena ze stejných zdrojových dat bude na dvou různých monitorech vypadat odlišně. příklad: R = G = B = 255 Tato bílá barva se bude jevit na jednom monitoru modřejší (nebo červenější, zelenější…) než na jiném, ačkoli zdrojová data jsou stejná.

Příčiny – způsob definice barev Barvový prostor nezávislý na zařízení [Device-independant] popis: souřadnice udávají vzhled barvy, ne však recepturu potřebnou k její reprodukci zástupci: L*a*b*, XYZ Vzhled barvy, popsané sadou hodnot L*a*b* je jednoznačný. K tomu, abychom však stejnou barvu získali reprodukcí na různých zařízeních, bude pokaždé potřeba použít jiné řídící signály. příklad: L* = 80, a* = 25, b* = 25 Je jasné, že se jedná o oranžovou barvu, nicméně na základě těchto informací nelze říct, jak tuto barvu připravit – jaké řídící signály mají být odeslány do monitoru, tiskárny… k získání této oranžové barvy

Barvový prostor L*a*b*

Barvový prostor L*a*b*

Problém odlišného zobrazení barev ?

Standardní barvový prostor (PCS) Řešení… Problematiku odlišného zobrazení barev řeší systémy správy barev. Jejich účelem je zajistit uspokojivou reprodukci barevného podání, prostřednictvím vytvoření vazby mezi různými interpretacemi barev jednotlivých zařízení. Podle typu propojení různých způsobu popisu barev rozlišujeme otevřený a uzavřený systém správy barev. Standardní barvový prostor (PCS)

Otevřený systém správy barev – ICC workflow Transformaci ze „zařízení“ do PCS definuje ICC profil Originál RGB Zdrojový profil PCS Cílový profil CMYK Reprodukce Transformace barev

Otevřený systém správy barev – ICC workflow Profil zařízení je datový soubor, který charakterizuje dané zařízení. Dříve než lze chování daného zařízení popsat je nutné jej uvést do stabilizovaného stavu – tj. provést kalibraci. Charakterizace Profil zařízení Profil zařízení Charakterizace Barvové souřadnice Barvové souřadnice Vstupní zařízení Konverze barev Výstupní zařízení Kalibrace Kalibrace

Kalibrace a charakterizace zobrazovacích systémů Nástroje pro kalibraci a charakterizaci: Subjektivní metody – založeny na subjektivním vyhodnocování jednoduchých situací pozorovatelem – oči se v průběhu dne unavují  změna vnímání barev Objektivní metody – hardwarové zařízení – speciální příslušenství pro LCD monitory

Nastavení při profilů vytvářením zobrazovacích systémů: Jas bílého bodu (cd/m2) Barvu bílého bodu (K) Hodnotu gamma Jas černého bodu (cd/m2) U vizuálních metod není možné některá nastavení provést.

LCD × CRT CRT [catode ray tube] – vakuová trubice s 3 elektronovými děly – maska, zabraňující ozáření více než jednoho bodu – luminofor LCD [liquid crystal display] – bílé zadní podstvětlení – podle přivedeného napětí změna uspořádání tekutých krystalů  stočení roviny polarizace světla  prochází více či méně světla – různé typy: TN, TN+F, IPS, S-IPS, VA, MVA, PVA

LCD × CRT LCD parametr CRT SW LUT barva bílého bodu HW změna výkonu jednotlivých el. děl SW LUT gamma HW HW LCD panely mají fixní kontrastní poměr (jas bílého a černého bodu nelze měnit nezávisle na sobě) jas bílého a černého bodu úprava jasu a kontrastu jsou skladné výhody nastavení HW prvky – některé typy mají malou barevnou hloubku (TN pouze 3 × 6 bitů); problémy s podáním černé – vliv úhlu pozorování nevýhody – objemná zařízení – zdravotní problémy

Nastavení při vytvářením profilů zobrazovacích systémů: Jas bílého bodu (cd/m2) Barvu bílého bodu (K) Hodnotu gamma Jas černého bodu (cd/m2)

Gamma L = c × Ug L … relativní jas c … konstanta U … napětí na elektrodě g … gamma varianty: 1,8 (Mac) 2,2 (PC) charakterizuje křivku reprodukce tónů ovlivňuje zejména, jak světlé budou střední tóny nevhodné nastavení  posterizace (nerovnoměrný přechod mezi tóny)

Barva bílého bodu (teplota chromatičnosti) Různé světelné zdroje vnímáme různě, některé jsou žlutější jiné modřejší (žárovka × zářivka) Barva bílého bodu slouží pro lidské oko jako reference pro vnímání všech dalších barev Možná nastavení: – 5 000 K – 6 500 K – 9 300 K Některá nastavení, typicky 5 000, mohou z počátku působit nepřirozeně  po krátkém čase adaptace oka 7 500 K 6 500 K 5 000 K Nastavení se provádí změnou výkonu jednotlivých el. děl

Nastavení jasu bílého bodu specifikuje, jak moc bude monitor zářit regulováno ovládacími prvky kontrastu některé SW umožňují volbu nastavení jasu bílého bodu, jiné používají přednastavené hodnoty doporučené hodnoty: – CRT 85–95 cd/m2 – LCD 110–140 cd/m2 – Laptop 90 cd/m2 příliš vysoké nastavení snižuje životnost displejů CRT – reprodukovatelnost 3 roky LCD – poloviční doba životnosti je 18 měsíců

Nastavení černého bodu definuje, jak tmavá bude černá barva nastavuje se ovládacími prvky jasu (brightness) LCD mají fixní kontrastní poměr  nastavení černého bodu a bílého bodu je svázané je-li černý bod příliš nízko – chybí některé šedé odstíny je-li nastaven vysoko – černá  šedá

Na co pamatovat při vytváření profilů zobrazovacích sys. zahřívací doba cca 30 min vypnout spořiče obrazovky umístit kurzor na okraj displeje změna polohy OSD vyčistit nečistoty na povrchu monitoru nastavit požadované rozlišení, obnovovací frekvenci, geometrii monitoru (změna těchto hodnot může ovlivnit jas) nastavit max kontrast a min jas vliv okolních světelných podmínek (ambient light) zabezpečit ovládací prvky monitoru proti nechtěné změně hodnot

Kalibrace a charakterizace skeneru profil skeneru (vstupního zařízení) dává řídícím signálům RGB barevný význam testovací obrazec (stimul) naskenujeme a získáme RGB signály (odezvu), které poté pomocí SW vzájemně porovnáme a provážeme profily negativních filmových předloh se nevytváří – negativní testovací obrazec se nevyrábí – přesná reprodukce filmové předlohy je většinou nežádoucí – vliv oranžové masky závisí na osvětlení

Kalibrace skeneru zahřívací doba očištění skleněné desky skeneru rozlišení barevná hloubka vypnout veškeré nastavení závislé na motivu obrazu

Kalibrace skeneru vypnout veškeré nastavení závislé na motivu obrazu: – úprava histogramu – doostřování, filtrace šumu – odstranění barevného nádechu – funkce nastavující bílý a černý bod – jpg komprese funkce Digital ICE a GEM nemají na správu barev vliv

Funkce automatického zlepšení obrazu

Postup charakterizace skenerů sken testovacího obrazce úprava skenu – ořezání přebytečných okrajů, odstranění defektů, škrábanců apod. Nutno zajistit, aby nedošlo ke konverzi barev! vytvoření profilu skeneru porovnáním barvových souřadnic polí skenu s referenčními daty (dodány výrobcem spolu s TO) Reflexní testovací obrazec pro charakterizaci skenerů – Q 60

Správa barev výstupních zařízení (digitální tisk) Podle používané technologie rozlišujeme: inkoustový tisk  kontinuální (nepřetržitý tok inkoustu)  diskontinuální (drop on demand) – impulsní ▫ termální (buble jet) ▫ piezoelektrické – airbrush (rozprašovací) termotransferový tisk  sublimační  přímý elektrofotografie

Správa barev výstupních zařízení (digitální tisk)  Podle režimu ve kterém zařízení pracují: RGB tiskárny K tisku využívají CMYK inkousty, ale jsou ovládány pomocí RGB signálů. Jedná se o tiskárny bez PostScriptu. CMYK tiskárny K tisku využívají CMYK inkousty, řízeny pomocí CMYK signálů. Tiskárny s PostScriptem. vícebarvové (multicolor) tiskárny

Kalibrace stolních tiskáren řada stolních tiskáren dodávána s „generickými profily“ možnosti daného zařízení však vždy lépe vystihne „na míru“ vytvořený profil možnosti kalibrace závisí na konkrétním zařízení a ovladači vypnout funkce automatického zlepšení obrazu – závisí na konkrétním motivu obrazu rozlišení zasychání

Kalibrace stolních tiskáren kvalita tisku dána kombinací potiskovaný materiál-inkoust-nastavení ovladače  předmět kalibrace zejména správná volba jednotlivých položek pro daný arch potiskovaného materiálu výběr vhodného typu substrátu v tiskovém ovladači ovlivní množství inkoustu použitého k tisku (bronzování), způsob generování černé barvy a často i rozlišení linearizace nastavení barev (fotorealistický tisk…)

Testovací obrazce

Postup charakterizace výstupních zařízení tisk testovacího obrazce – nutno zajistit, aby nedošlo k barevným korekcím změření vytištěného TO výpočet profilu daného zařízení provázáním naměřených dat s daty zaslanými do tiskárny

Workflow správy barev CMS monitoru profil profil skeneru tiskárny

Závěr Věda je lidský způsob poznávání. Jsme trvale na pokraji toho, co je známé a vztahujeme ruce po tom, o čem doufáme, že je poznatelné…

Děkuji za pozornost.