Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Úvod do studia dějepisu
Historická období a historické prameny
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Úvod do učiva dějepisu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
RENESANCE A HUMANISMUS
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Periodizace dějin 6. ročník.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Národy světa Název školy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Socioekonomická geografie
Orientace v čase, časová osa/přímka
Středověk Úvod.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Opakování národních dějin (1)
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Viktor Zálešák Název materiálu: Úvod do studia dějepisu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DEJ.M1.101 Datum vytvoření: 30. 7. 2013 Vzdělávací oblast: Dějepis Ročník: První – všechny maturitní obory Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Úvod do studia dějepisu seznámí žáky s pojmy historie jako např. historická věda, historické prameny, periodizace dějin.

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje - literatura ČAPEK, Vratislav a Jaroslav PÁTEK. Dějepis pro střední odborné školy: základní směry dějinného vývoje. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 195 s. ISBN 80-718-3237-5. BENEŠ, Zdeněk. Dějepis pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPL - Práce, 2001, 174 s. Učebnice pro střední školy (Albra). ISBN 80-862-8744-0. Všeobecná encyklopedie v osmi svazcích. 2. vyd. Praha: Diderot, 2000, 518 s. Encyklopedie Diderot. ISBN 80866130111.

Zdroje - obrázky Obrázek č. 1 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MTThaler.png Obrázek č. 2 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bible_Kralicka.JPG Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Predmosti_-_archeological_exploration_2006.JPG

Zdroje - obrázky Obrázek č. 4 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:World_Map_1689.JPG Obrázek č. 5 Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor: Columbus_Taking_Possession.jpg

Úvod do studia dějepisu

Historie Pojmy dějiny či historie jsou rovnocenné názvy a označují proud dějinných událostí. Historie se řadí do okruhu společenských věd. Jejím předmětem je člověk jako společenská bytost a sociální skupiny, celky, k nimž náleží. Historie zkoumá změny ke kterým dochází, zkoumá příčiny, změny i důsledky. Historii poznáváme pomocí historických pramenů.

Historická věda Je rozsáhlou soustavou různých disciplín. Dělíme ji podle kritérií: 1) teritoriální – dějiny světové, zemí, národů, světadílů, atd., 2) věcné – dějiny politické, hospodářské, umění, vědy a techniky, atd., 3) časové – dějiny tisíciletí, století, přesná data událostí, atd., 4) civilizační – dějiny křesťanské, muslimské, buddhistické, atd.. Většinou dochází k prolínání více kritérií.

Historické prameny 1) Hmotné – kostra, zkamenělina, různé předměty, atd. 2) Písemné – kroniky, listiny, literární díla, atd. 3) Kartografické – mapy 4) Zvukové 5) Obrazové 6) Tradice – tj. ústně předávané zprávy Obr. 1 – Tolar za Marie Terezie

Historické prameny Obr. 2 – Bible Kralická Obr. 3 – Kosterní nález

Historické prameny Obr. 4 – Mapa světa ze 17. století

Periodizace (členění) dějin 1) Pravěk → od vzniku člověka do 7. – 4. tisíciletí př.n.l. 2) Starověk → od 7. – 4. tisíciletí př. n. l. do roku 476 (zánik říše západořímské) 3) Středověk → 476 – 1492 – objevení Ameriky Kolumbem → 476 – 1453 – dobytí Cařihradu Turky → 476 – 1648 – konec 30leté války 4) Novověk → 1492 (1453,1648) – 1.světová válka (1914 – 1918) 5) Nové dějiny

Obr. 5 – Objevení Ameriky Kolumbem

Kvíz 1. Historie a dějiny jsou a) rovnocenné pojmy b) podobné pojmy c) odlišné pojmy 2. Historie a) nespadá do okruhu společenských věd b) spadá do okruhu přírodních věd c) spadá do okruhu společenských věd

Kvíz 3. Předmětem historie je a) člověk b) zvíře c) planeta 4. Kritéria, podle nichž se dělí dějiny jsou a) teritoriální, věcné, časové b) teritoriální, věcné, časové, civilizační c) teritoriální, věcné, civilizační

Kvíz 5. Historické prameny dělíme na a) hmotné, písemné, kartografické, zvukové, obrazové, tradice b) hmotné, písemné, kartografické, zvukové, tradice c) hmotné, písemné, kartografické, zvukové, obrazové 6. Tradice jsou zprávy předávané a) písemně b) ústně c) obrazově

Kvíz 7. Periodizace dějin je následující a) pravěk, středověk, starověk, novověk, nové dějiny b) starověk, pravěk, středově, novověk, nové dějiny c) pravěk, starověk, středověk, novověk, nové dějiny 8. Pravěk začíná a) vznikem planety b) vznikem živé přírody c) vznikem člověka

Kvíz 9. Rok 476 je a) zánik západořímské říše b) vznik západořímské říše c) rozpad římské říše 10. Rokem 476 a) končí pravěk b) začíná starověk c) končí starověk

Kvíz 11. Rok 1492 je a) dobytí Cařihradu Turky b) objevení Ameriky Kolumbem c) konec 30leté války 12. Rokem 1492 a) končí starověk b) začíná středověk c) končí středověk

Kvíz 13. Novověk a) začíná 1. světovou válkou b) končí 1. světovou válkou c) končí 2. světovou válkou 14. Rok 1453 je a) konec 30leté války b) dobytí Cařihradu Turky c) objevení Ameriky Kolumbem

Kvíz 15. Rok 1648 a) je počátek 30leté války b) označuje polovinu 30leté války c) je konec 30leté války