Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Vrcholný středověk Téma Vrcholný středověk - úvod Ročník II. M Datum tvorby Anotace Materiál usnadňuje studentům vhled do problematiky vrcholně středověkého způsobu života, osvětluje konkrétní postupy a změny (v zemědělství), které jsou s touto epochou spjaté. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, slouží k uvedení do tématu a k fixování získaných vědomostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK (ROZVITÝ)
století

3 Opakování A) Charakterizuj středověk. B) Na jaké etapy se člení?
C) Jakými událostmi začíná a končí?

4 Správné odpovědi Je to dějinná epocha mezi koncem starověku a začátkem novověku. Společnost je feudální. a) raný středověk (500 – 1200) b) vrcholný středověk (1200 – 1500) c) pozdní středověk (1500 – 1600)

5 Správné odpovědi C) Začíná: 476 – zánik západořímské říše Končí:
1492 – Kryštof Kolumbus 1450 – J. Gutenberg objevil knihtisk 1453 – Turci dobili Konstantinopol

6 Srovnej: RANÝ STŘEDOVĚK stagnace výroby nízká životní úroveň
naturální hospodaření obchod i města na nízké úrovni úhorové zemědělství VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK rozvoj výroby rozvoj obchodu a zemědělství rozvoj měst a životní úrovně obyvatel upevňování států

7 SPOLEČNOST Je stratifikována na 4 stavy:
šlechta – dědičný stav, sílí pozice šlechty církev – sílí její pozice měšťané – kupci, řemeslníci venkované - zemědělci

8 Rozvoj zemědělství Stále zemědělský charakter společnosti.
Příhodné podmínky – století – oteplení !! Agrární revoluce – půda je obdělávána pomocí trojhonného (trojpolního) hospodaření. Obr. č. 1:

9 Rozvoj zemědělství Nové plodiny - oves, žito (chléb), luštěniny, len, zelenina, ovocné stromy, vinná réva,… Zdokonalení zemědělských nástrojů (pluh, jařmo, chomout,…) Obr. č. 2: O jaký tažný postroj se jedná na obrázku?

10 Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo.
JAŘMO NEBOLI JHO Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo.

11 Chomout V čem je chomout lepší při obdělávání půdy?
- Je lépe využita tažná síla zvířete. Obr. č. 3

12 Poznej nové plodiny Obr. č. 5 Obr. č. 4 Obr. č.. 7 Obr. č. 6

13 Řešení: len žito oves hrách

14 Nedostatky zemědělství
Nemají konzervační metody. Na podzim zabíjačky, přezimují jen chovné páry zvířat. Nedostatek krmiva.

15 Opakování pojmů, vysvětli jednotlivé pojmy sousedovi v lavici
stratifikace naturální směna stagnovat agrární úhor jařmo

16 Obrázky Obr. č. 1: Schéma trojpolního systému. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 2: Volské jho přes čelo. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 3: Postroj tažného koně s chomoutem a postraňky. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

17 Obrázky Obr. č. 4: Len. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW:
Obr. č. 5: Žito. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 6: Oves. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 7: Hrách setý. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

18 Literatura: ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 2: Středověk a raný novověk. Praha: SPN, 2009. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena: Odmaturuj z dějepisu I. Brno: Didaktis, 2006.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google