PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Charakteristika období dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Emoce (city).
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
DOSPĚLOST.
Obecná a vývojová psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
(Presenium) Jiří Vítovec
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Řízení a plánování kariéry
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Rodina a typologie rodin
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Životní odpoledne Druhý dech
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Psychologie dospělých
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Životní poledne PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Starší dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) Úvod Starší dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) „… O době mezi třicátým a čtyřicátým rokem nacházíme v literatuře ze všech životních období nejméně materiálu. Je to období stability na vrcholu tělesných a duševních sil, období vysoké výkonnosti a dobrého zdraví. Třicátník je pevně usazen, miluje a pracuje naplno. Je už zcela dospělý – a ještě nestárne, aspoň ne příliš rychle a znatelně. Přesto ovšem, jak uvidíme, právě na vrcholu, „v pravé poledne“, ve chvíli životního „poločasu“, se může – a snad i má – odehrát významné niterné zlomové drama.“ (Říčan 2004, s. 271) Milujeme mládí – a to tím více, čím jsme sami starší.

Životní poledne Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) Ψ dosp. věku a stáří je dnes mnohem méně rozvinuta než Ψ dětství a dospívání změny psychiky: od narození do pozdního stáří – 3 etapy: dětství a dospívání – rychlé, zákonité a uspořádané změny, vedou k vyšší úrovni psychické organizace a kumulují v dosažení zralosti druhá etapa – psych. fce zůstávají cca na stejné úrovni třetí etapa – změny, kt. vedou k poklesu fcí, k dezorganizaci a končí smrti změny probíhající v dětství a dospívání nejsou totožné s těmi v pozdějším věku vrchol vývoje a dosažení maxima výkonnosti nejsou pro všechny psychické fce stejné – různě se vyvíjí, v různé době dosahují maxima, pokles není jednotný, neprobíhá stejně rychle růst i pokles psych. fcí je podmíněn biologickými, psychologickými a sociálními determinantami Období dospělosti se zpravidla člení na mladší dospělost (do 30 let), střední (do 45 let) a starší dospělost (do 60 let).

Životní poledne Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) Období dospělosti se zpravidla člení na mladší dospělost (do 30 let), střední (do 45 let) a starší dospělost (do 60 let). Etapy dle Langmeiera: 1. Časná dospělost – 20 – 25 let, přechod od adolescence k plné dospělosti 2. Střední dospělost – do 45 let (cca), plná výkonnost, relativní stabilita 3. Pozdní dospělost – do zač. stáří, cca do 60 – 65 let Stáří – lze dál dělit na časné a vysoké Etapy dle Švancary: 1. Mladá dospělost –20 – 30, 32 let 2. Střední dospělost – 30, 32 – 46, 48let 3. Starší dospělost (presenium) – do 60, 65 let

Životní poledne Etapy dle Whitbourneové a Weinstockové: Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) Etapy dle Whitbourneové a Weinstockové: 1. Časná dospělost – 20 – 30 let 2. Střední dospělost: I. fáze – 30 – 45 II. fáze – krize středního věku III. fáze – 45 – stáří Časná dospělost: upevnění identity dospělého, identifikace s rolemi, upřesnění os. cílů, nezávislost na rodičích, zakládání rodiny Střední dospělost I: další upevnění identity, vrchol produktivity, posílení odpovědnosti v rolích dospělého, výchova dětí Krize středního věku II: zproblematizování vlastní identity, otázky po vlastní smrtelnosti, nespokojenost v manželství (někdy), nespokojenost s dosaženými výsledky v povolání Střední dospělost III: nová integrace osobnosti, příprava na odchod dětí z domu, nové potvrzení manž. vztahu, vypětí v povolání před blížícím se důchodem

Dospělost - Stáří Teorie stárnutí Aristoteles – tepelná smrt (ztráta vody a tepla) Mečnikov – střevní flóra (intoxikace) Seley – „odírání životem“ – ztráta životní E T. autointoxikace – vedl. Produkty metabolismu Růžička – teorie hystereze koloidů (snížená schopnost „bobtnání“ kol. látek – „scvrkávání“ T. genetické předprogramovanosti T. ukládání vápenatých solí (nižší schopnost kapilár propouštět živiny etc.) T. ochabnutí f-ce klíčových orgánů (žláz …) Transmise NK z DNA = více teorií (A) vyčerpání organ. substancí – hormony – hrom. odpadů; (B) enzymy; (C) transmise NK z DNA; (D) genet. program

Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku), „vrcholné léto života“ Životní poledne Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku), „vrcholné léto života“ R.J. Havighurst uvádí několik vývojových úkolů pro období střední dospělosti: Poskytování pomoci adolescentům. Plné zakotvení sociálních, občanských kompetencí. Dosažení uspokojivých výkonů v povolání. Znovunalezení harmonické náplně volného času. Nalezení vztahu k partnerce/ovi jako k osobnosti. Přijetí fyziologických změn (postupující involuci). Přijetí a přizpůsobení se stárnoucím rodičům.

Životní poledne Dochází ke změně v chápání intimity i generativity. V tomto období lidé bilancují svůj dosavadní život a uvažují o budoucnosti. Tyto úvahy bývají zaměřeny na hledání hlubšího smyslu života. Člověk usiluje o větší autentičnost, formální požadavky okolí přestávají mít význam. Začínají se projevovat příznaky stárnutí, které jsou chápány jako ztráta určitých výhod. V profesní roli se projevuje potřeba seberealizace. V manželství dochází ke druhé krizi. Manželé začínají bilancovat a přehodnocovat svůj vztah k manželství, uvažují o jeho budoucnosti. Vztah mimo manželství poskytuje uspokojení v té oblasti, kde se manželství ukazuje jako nedostačivé. Role rodičů se mění, klesá její důležitost, snižuje se velikost autority. Dospívající představují konfrontační skupinu, která potvrzuje omezení daná věkem. Blíží se též věk, kdy už nebude možné počít dítě. Tváří v tvář snižujícím se kompetencím vlastních rodičů si člověk uvědomuje vlastní zranitelnost. Vstup do nového manželství nabízí nové možnosti a očekávání. Druhé manž. je často zatěžováno soc. vlivy z prvního manželství.

Životní poledne Kritickou vývojovou fází bývá u některých jedinců období kolem 40 let, které se pojí s tzv. krizí středního věku (nebo též krize životního středu). V této době se člověk ohlíží zpět a hodnotí svůj dosavadní život; zároveň si reálně připouští, že konec života není už tak v nedohlednu, jak to vnímal dříve. Někteří lidé pak mají tendenci dohánět to, o čem se domnívají, že mají poslední šanci prožít právě teď. Tato snaha má zpravidla formu dokazování si, že to s dotyčným jedincem není ještě tak zlé (výměna partnera nebo střídání partnerů, různé extravagantní úpravy zevnějšku, intenzivní sportování, hubnutí apod.). Tato krize někdy splývá s problematickým obdobím klimakteria (menopauza), které u žen nastupuje kolem 45. roku a u mužů (andropauza) asi o pět let později. Klimakterium je provázeno hormonálními změnami a prvními citelnějšími ohlasy blížícího se stáří.

Životní poledne Vývoj není jen posun vpřed, k lepšímu, nýbrž zahrnuje i involuční změny a těch v průběhu dospělosti přibývá. Zpočátku jsou nepozorovatelné (odumírání neuronů po 20. roce, zhoršené vnímání po 30. roce apod.), ovšem postupně jsou projevy těchto změn čím dál nápadnější (zhoršení zraku, množství a kvality vlasů, snížená hybnost a vytrvalost aj.). Hormonální aktivita v klimakteriu má za následek také nadměrnou dráždivost, neklid, výkyvy nálad a citovou zranitelnost. Ke všem těmto faktorům se v některých případech přidává ještě další komplikující skutečnost - v době, kdy dospělí bilancují svoji první polovinu života, zpravidla procházejí jejich potomci náročnou etapou dospívání. Prožívání tohoto období je však každopádně velmi individuální, někdo je krizí zasažen velmi dramaticky a u někoho proběhne naprosto nepozorovaně. Člověk ve starší dospělosti se vyznačuje (nebo spíš měl by se vyznačovat) vyrovnaností, zralostí a schopností těžit ze svých zkušeností. V našich zeměpisných šířkách značná část lidí tohoto věku rezignuje na rozšíření si vzdělání, kvalifikace nebo na získání nových zálib, zůstane jakoby na místě a žije "z podstaty". Přitom ovšem platí, že smysluplná činnost, aktivita a zájem jsou nejlepší prevencí proti zbytečně předčasnému duševnímu zestárnutí.

Životní poledne Zralost Jedno z kritérií dospělosti. Po dokončení dospívání přejetí plné odpovědnosti osobní i občanské, ekonomická nezávislost, legalizovaný vztah k partnerovi, odpovědnost ve výchově dětí, přizpůsobení se stárnoucím rodičům. Bühlerová - věk naplnění základních životních tendencí. Maslow – zralost vidí v seberealizaci, rozvinutí nejlepších os. tendencí Nikdo nikdy nesplní všechna kriteria, jde spíš o ideál. Znaky zralosti: překonání rozporů dětství a dospívání, nezávislost na rodičích, schopnost hlubokého a trvalého vztahu s partnerem, být autentický, sám sebou, dle Freuda: má umět „milovat a pracovat“.

Životní poledne Peck – faktory optimální adaptace: Hodnotit moudrost Socializace (vs orientace na sex. vztahy) Emocionální flexibilita (vs citové ochuzení, prázdnost) Levinson – „stát se sám sebou“ Gold – 4 iluze dospělosti: Iracionalita (je ochranná ruka) Smrt (se mne netýká; je příliš blízko) Bez partnera (už nebude život stát za moc) Změna (je možná už jen v rodině či pro rodinu)

Životní poledne Eriksonův pohled na střední dospělost: Intimita vs Izolace (partnerství) Generativa vs Stagnace (pečovat a být pečován) Welfort – srovnávání Birren – dvě adaptační schopnosti: Definování problému jinak než v mládí… Uplatnění flexibility při řešení problémů… Schaie – dlouhodobá zkušenost vs sociální status (kohorta)

Životní poledne Kognitivní vývoj Sociální zařazení a emoční vývoj Práce Činnosti ve volném čase Emoční prožívání Intimita (sex. život) Obrat do nitra – Zpět k lidem Manželství Rozvod Rodičovství Funkce rodiny Typy rodinných koalic

Úvod Stárnutí (Švancara): 46/48-65 let věku Starší dospělost (Vágnerová): 45-60 let věku „Běžec na dlouhé trati se dříve nebo později dostane do krize: je unaven, špatně se mu dýchá, má pocit, že už nemůže dál, že musí vzdát – na nic nemá větší chuť než vybočit z trati a sednout si do trávy. Pak náhle jako by z něj únava spadla, pocítí příliv síly a svěžesti, radostné nálady. Tělo poslouchá jako stroj, nohy se pohybují lehce a pravidelně. Říká se tomu druhý dech…“ (Říčan 2004, s. 289)

Druhý dech