Přínos gymnázií pro vzdělání české společnosti 4/4/2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Pedagogická rada
Gymnázium, Český Krumlov, Chvalšinská 112
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
CHEMIE KOLEM NÁS Brno, GUMOTEX OBSAH 1.Představení firmy 2.Trh práce a očekávání zaměstnavatele 2.1 Vzdělanostní struktura 2.2 Hard a soft.
Co se testuje v Bhútánu? Ondřej Šteffl Testováním ke kvalitě vzdělávání? 5/6/2013.
Vzdělávání odchází ze školství Dobré a špatné zprávy Lípa 2011.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Titul - název Případný podtitul Sada č. X VY_32_INOVACE_X_01_nazev Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ , „Modernizací výuky.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Testováním ke kvalitě vzdělávání TKKV 31/5/2012 ? několik metafor.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OSOBNOST.
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 2. VÝKONOST, KOMPETENCE A GRAMOTNOST PRACOVNÍKŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Vzdělanostní šance včera a dnes a sociální původ dětí Ondřej Šteffl, Scio Poslanecká sněmova 18/03/2015.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Transkript prezentace:

Přínos gymnázií pro vzdělání české společnosti 4/4/2013

Škola Školy

Vzdělávání pro koho? Proč máme problém s vizí vzdělání?

Tři zájmové skupiny, které chtějí vzdělání Rodiče Společnost, stát Zaměstnavatelé

Jaké chcete děti? Většina z Vás jsou rodiče, co byste si přáli – jaké by měly být a co by měly umět vaše děti? zapojit diodu rozlišit přívlastkovou a podmětnou větu vedlejší objasnit funkci dvou organismů ve stélce lišejníků vypočítat složení roztoků, připravit prakticky roztok daného složení využívat Ohmův zákon při řešení praktických problémů formulovat a řešit reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav využívat při tvořivých činnostech prvky lidových tradic Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání

Jaké chcete děti? Většina z Vás jsou rodiče, co byste si přáli – jaké by měly být a co by měly umět vaše děti? umí se radovat ze života umí a chce se stále učit má kritické myšlení, nenechá se sebou manipulovat je sebevědomé, věří si je své a jedinečné rozumí samo sobě je odvážné, nebojí se chybovat umí překonávat překážky, je vytrvalé umí anglicky umí vidět věci v souvislostech dobré známky

Jaké chcete zaměstnance? Zaměstnavatelé, co by si přáli – jací by měly být a co by měli umět vaši zaměstnanci? umějí se radovat ze života umějí a chtějí se stále učit jsou sebevědomí, věří si jsou sví a jedineční rozumějí sami sobě jsou odvážní, nebojí se chybovat umějí překonávat překážky, jsou vytrvalí umějí anglicky

Jaké chcete zaměstnance? Zaměstnavatelé, co by si přáli – jací by měly být a co by měli umět vaši zaměstnanci? zvládat mezilidské vztahy a umění jednat s lidmi jsou loajální k zaměstnavateli jsou samostatní umějí řešit stresové situace jsou empatičtí umějí cizí jazyky jsou ukáznění a ochotní podřídit se jsou ochotní se učit jsou adaptabilní více učňů Projekt MPO a HK ČR - aktuální potřeby zaměstnavatelů na trhu práce

Jaké vzdělání chce společnost (stát)? Všichni žijeme v této společnosti a budou v ní žít i moje děti. Proto si to překládám takto: (Jaké vzdělání bych si přál) Jací by měli být budoucí spoluobčané mých dětí…

Jaké chcete spoluobčany? Všichni žijeme v této společnosti, co byste si přáli – jací by měly být a co by měli umět spoluobčané vašich dětí? jsou slušní a poctiví (nejsou to gauneři), pomohou bližnímu mají kritické myšlení, nenechají se sebou manipulovat (nevolí VV) jsou připraveni se celý život učit jsou tolerantní jsou aktivními občany jsou sebevědomí, věří si jsou sví a jedineční jsou odvážní, nebojí se chybovat jsou ochotní se podřídit více učňů

Tři zájmové skupiny Rodiče – aby děti byly dobře připraveny do života a prožily spokojený (šťastný, naplněný) život Společnost, stát – dobrý (spolu)občan mých dětí Zaměstnavatelé – dobře připravený, pracovitý (a levný) zaměstnanec

Jaká je zadání pro školy - gymnázia? … přínos pro vzdělání … vzdělání, které chcete jako rodič vzdělání, které chcete jako občan vzdělání, které chce zaměstnavatel

Proč máme problém s vizí vzdělání? Rodiče – nemají jasno, nejsou zastoupeni, ale zlepšuje se to Společnost, stát – nikoho to nezajímá! nikdo se nestará Zaměstnavatelé – dobře organizováni (HK, SPD, MPO), mají peníze a PR. EU!

Jak vzdělávají víceletá gymnázia

? zdroj: kea_analyza.pdfkea_analyza.pdf Relativní posun (přidaná hodnota) mezi primou a kvartou je pro osmiletá gymnázia ve všech testech výrazně větší než mezi 6. a 9. ročníkem na ZŠ. (str. 31–32, 55–56) Relativní posun (přidaná hodnota) žáků na 2. stupni ZŠ nezávisí v češtině ani v matematice na tom, jaký podíl žáků ze školy po 5. ročníku odešel na gymnázium. (str. 64–66) Mezi víceletými gymnázii a ZŠ je rozdíl v přísnosti klasifikace na konci tercie, resp. 8. ročníku dva stupně. (str. 62–63)

Přínos VG

Úrovně PISA

Přínos VG úroveň01b1a23456 čtenářská1%7%22%34%26%9%1%0% matematická1%5%19%34%29%11%2%0% přírodovědná1%4%16%31%29%15%4%0% úroveň01b1a23456 čtenářská0% 5%24%45%23%3% matematická0% 3%17%38%32%9% přírodovědná0% 3%16%39%31%10% Základní školy Víceletá gymnázia

Přínos VG x1b1a23456 Česká republika10099,293,776,949,522,55,10,4 Finsko10099,898,391,975,245,114,51,6 Singapur10099,596,887,56941,415,72,6 Nový Zéland10099,195,985,766,440,615,82,9 Víceletá gymnázia ,099,594,871,026,33,1

Proč nebyl Karel Schwarzenberg zvolen prezidentem

Jaká je zadání pro školy - gymnázia? … přínos pro vzdělání … vzdělání, které chcete jako rodič vzdělání, které chcete jako občan vzdělání, které chce zaměstnavatel

Ondřej Šteffl, Scio

Informační revoluce Historie komunikace a získávání informací by Kryšpín on …chybí škola…

… ale POZOR! (velmi nevědecké) Školy jsou různé … (Chodil jsem 17 let do školy... ale POZOR školy jsou různé! ZŠ 1/4000, SŠ 1/1200, VŠ 2/100 ) Děti jsou různé! A dospělí taky! V tomhle mi škola pomohla (uškodila)… ale POZOR! Učitelé jsou různí

Interpersonální: komunikace, spolupráce, vedení, podřízení, empatie, partnerství, rodičovství, motivace druhých, prezentace Intrapersonální: umět se učit, sebeřízení, sebedůvěra, znalost vlastních možností, sebemotivace, víra, Praktický život: osobní finance, daně, řízení auta, ovládání ITC, mateřský jazyk (cizí jazyky) znalostidoved - nosti postojehodnoty Přírodovědné a technické PtZPtDPtPPtH Společenskovědní SvZSvDSvPSvH Umělecké UZUDUPUH Praktické PrZPrDPrPPrH Interpersonální IeZIeDIePIeH Intrapersonální IaZIaDIaPIaH

Interpersonální: komunikace, spolupráce, vedení, podřízení, empatie, partnerství, rodičovství, motivace druhých, prezentace Intrapersonální: umět se učit, sebeřízení, sebedůvěra, znalost vlastních možností, sebemotivace, víra, Praktický život: osobní finance, daně, řízení auta, ovládání ITC, mateřský jazyk (cizí jazyky) znalostidoved - nosti postojehodnoty Přírodovědné a technické Škola/Zkuš enost/VP Společenskovědní Škola/Zkuše nost/VP Umělecké Škola/Zkuše nost/VP Praktické Škola/Zkuše nost/VP Interpersonální Škola/Zkuše nost/VP Intrapersonální Škola/Zkuše nost/VP

Medicína x vzdělávání Testováním ke kvalitě vzdělávání ? Laboratorními rozbory ke zdraví ?

Formativní x sumativní hodnocení Medicína x vzdělávání Diagnóza x pitva

Proč jde vzdělávání ze škol? Není jasné, o které vzdělávání jde –pro jednotlivce? pro společnost? pro zaměstnavatele? –anebo možná pro učitele a pro školu… Chybí cíl!

Veřejný prostor

Kde se bere vzdělávání ve veřejném prostoru? Wikipedie, Google, BBC, Dietlovy seriály Business & Information Forum 2012 Khan Academy TED.com World of Warcraft (zkráceně WoW) je fantasy MMORPG Homeschooling USA (1999, 2003, 2007) 1,7%, 2,2%, 2,9% … (v roce 2058 to bude 100%) NSZ, um Platformy paralelního vzdělávání:

Lze testovat výsledky vzdělávání veřejného prostoru? Koho? Jak? Proč? Co uděláme, až budeme něco vědět?

Jaký je vliv (podíl) institucí na vzdělávání?

Doprava

Medicína

Zbraně

Škola

Proč jde ze škol? Neodpovídá poptávce: obsahem chybí: co je potřeba, ale např. i složité životní situace (partnerství, rodičovství, stáří, zdraví) přebývá: znalosti s nejasným smyslem někdy jde i proti: je své a jedinečné (G&A); je odvážné, nebojí se chybovat formou nuda, hromadnost, jednotnost

Informace

Špatná zpráva pro školy

Dobrá zpráva pro byznys Celkové výdaje na školy ve světě činí zhruba USD ročně, tj. asi HDP Francie a je to víc než automobilový, farmaceutický a kosmetický průmysl dohromady. Plus výdaje na neškolní vzdělávání, které ve vyspělých zemích rostou rychle (10 % ?) Příležitost pro investory! (… a péče o staré)

Vzdělávání se odehrává čím dál víc někde jinde než ve školách

Tanzánie

Nepál

Skills for 21st Century, podle WP Cisco Shromažďování, syntéza a analýza informací Autonomní práce s vysokým standardem a minimální kontrolou Vedení a usměrňování dalších autonomních pracovníků Kreativita a přetváření kreativity v činy Kritické myšlení a kladení správných otázek Snaha pochopit stanoviska ostatních a porozumět problému v jeho celistvosti Účinně komunikovat, často používat technologie Pracovat eticky, být pevně ukotven ve své vlastní společnosti a ve světě jako celku Nekognitivní skills Sociální inteligence Emoční inteligence Iniciativní chování Vnitřní disciplína.

Dobrá zpráva pro vzdělávání Zájem o vzdělávání roste a poroste: nezbytný předpoklad dobrého zaměstnání (Španělsko) vzdělávání pro poznání a potěšení (U3V, scholé) vzdělávání pro volný čas (Španělsko) scholé: Rozjímání nad světem (Aristoteles), vyšší činnosti volného času pro dosahování duševního blaha

Špatná zpráva pro společnost Protože škola novou (jinou) poptávku po vzdělávání nezajistí, zajistí ji trh. Částečně sice neplaceně (TED, Google…) Částečně placeně Stejně povede k růstu nerovnosti

Špatná zpráva pro společnost Vlády: Nemají peníze a investice do vzdělávání mají příliš dlouhou návratnost Jsou v zajetí výsledků PISA (jako HDP) Mohli by zavést vouchery, ale neudělají to

Špatná zpráva pro společnost Příležitost pro globální hráče, kteří budou potřebovat vysoce kvalifikované pracovníky (Gates)

Dobrá zpráva pro byznys Vzdělávání celkově bude přibývat Rostoucí poptávka v rychle se rozvíjejících zemích

54 Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání platný v ČR – Očekávané výstupy zapojí správně polovodičovou dioduzapojí správně polovodičovou diodu Žák po absolvování základní školy: v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řečiv krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníkůobjasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení.

55 prokáže základní znalost chovu drobných zvířat a zásad bezpečného kontaktu se zvířatyprokáže základní znalost chovu drobných zvířat a zásad bezpečného kontaktu se zvířaty využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole na vznik indukovaného napětívyužívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole na vznik indukovaného napětí orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxiorientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel. Žák po absolvování základní školy:

56 vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích orientuje se v základním vybavení kuchyněorientuje se v základním vybavení kuchyně provádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorováníprovádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování využívá Ohmův zákon při řešení praktických problémůvyužívá Ohmův zákon při řešení praktických problémů využívá při tvořivých činnostech prvky lidových tradicvyužívá při tvořivých činnostech prvky lidových tradic formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustavformuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu. Žák po absolvování základní školy:

Měkké dovednosti Ve středních a vyšších manažerských funkcích budete z měkkých dovedností potřebovat především analytické a komplexní myšlení, schopnost řešení konfliktů, umění myslet podnikatelsky nebo schopnost sebereflexe. Zaměstnanci v oblasti informačních systémů se neobejdou bez analytického a koncepčního myšlení, ale také schopnosti týmové práce nebo ochoty zvyšovat si kvalifikaci. Obchodní a marketingová činnost zase vyžaduje komunikativnost, schopnost vytvářet a udržovat kontakty, sociální empatii nebo efektivně využívané organizační schopnosti. Budete-li se věnovat činnostem kreativního charakteru, budou pro vás nezbytné vlastnostijako je otevřenost novým věcem nebo koncepční a komplexní myšlení. Pokud je vaše pracovní náplň administrativního charakteru, budou si vás cenit pro vaši komunikativnost, organizační dovednosti, schopnosti týmové práce nebo výkonnost.