Pujdu tam, kam chci, a ne tam, kam mohu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Fórum Zdravého města Prachatice 16.února Komunitní plán zdraví a kvality života Prachatice ( ) 1. Životní prostředí 1.1 Problém psů, nepořádek,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
AUTORIZOVANÉ OSOBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM) Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Národní rada osob se zdravotním postižením ČR Dagmar.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
XXI. Seminář STMOÚ, Ostrava května 2011 T-MAPY spol. s r.o. XXI. Seminář STMOÚ, Ostrava května 2011 T-MAPY spol. s r.o.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Kolín bez bariér.
Zásady a pravidla Národního rozvojového programu mobility pro všechny Mgr. Barbora Mičicová tajemnice Řídícího výboru NRPM.
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474)“ 2. úsek: Bezbariérový chodník a autobusová zastávka 3. úsek: „Tunel – konec zastavěného území“
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Co očekáváme od rekodifikace stavebního práva
Zásady a pravidla Národního rozvojového programu mobility pro všechny
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Vítejte na veřejném fóru
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Strategie regionu, obce
Organizační řád Městského úřadu Uherské Hradiště Příloha č
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Stárnutí a veřejný prostor – Praha 2017
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Požární prevence v bytových domech
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Pujdu tam, kam chci, a ne tam, kam mohu Doprava bez barier, Praha, 26-27 kvetna 2005 Pujdu tam, kam chci, a ne tam, kam mohu Titulek je citat jednoho ucastnika stockholmske konference o bezbarierovych transportnich systemech v minulem roce. Na otazku, ktery dopravni prostredek pouziva nejcasteji, odpovedel, ze vlastni automobil, protoze...touzi jit tam, kam se mu chce, a ne tam, kam mu to podminky dovoli... zdenka sramkova, accessibility consultant, stockholm

10 % svédskeho obyvatelstva má nejakou formu zdravotního postizení, které je prícinou jejich omezeného prístupu k dopravnímu systému. Okrajové vekové kategorie nejsou do této statistiky zahrnuty… Prumerna delka zivota ve Svedsku se vehem celeho 20 ho stoleti stale zvysovala a tento trend bude pokracovat. Prognoza predpoklada, ze do roku 1010 stoupne podil obyvatelstva mezi 65 a 74 lety z ca 17% na 22% z celkove populace, zatimco podil lidi nad 80 - 85 let zustane priblizne na soucasnych 5%. Naproti tomu po roce 2020 se pocita s vyraznym narustem u teto skupiny. Ja prirozene, ze se zvysujicim se vekem stoupa pocet osob se zdravotnim postizenim i zavaznost postizeni. Celkove 10% svedskeho obyvatelstva ma nejake funkcni omezeni.ktere jem brani v plnem vyuzivani dopravniho systemu. Okrajove skupiny jako deti mezi 0 – 15 lety a lide starsi 85 let nejsou do teto statistiky zahrnuty, ale tvori jiste skupinu z nejpotrebnejsich.

Trocha historie… 1993 22 standardních pravidel OSN (Agenda 22) 2000 ”Od pacienta k obcanovi” 2001 PBL (svédský stavební zákon) ”Snadno odstranitelné prekázky” 2003 soubor predpisu a narízení k ”Snadno odstranitelným prekázkám” Behem 80. a predevsim 90. let se jadrem politiky tykajici se lidi se zdravotnim postizenim stavaji lidska a obcanska prava. Dokladem toho je, mimo jine, 22 standartnich pravidel OSN, prijatych v roce 1993. Jejich obsahem je 22 kapitol o zabezpecovani aktivniho a rovnocenneho podilu lidi se zdravotnim postizenim na spolecenskem deni. Pata kapitola se tyka bezbarierovosti, a v ni bod 1-4 je o pristupnosti fyzickeho prostredi. Pravidla nejsou pravne zavazujici. Svedsko patri k tem clenskym statum, ktere se zavazaly usilovat o naplneni obsahu pravidel na lokalni i centralni urovni. Pro ulehceni implementace techto 22 pravidel do kazdodeniho zivota spolecnosti byl zpracovan material nazvany Agenda 22, ktery ma nekolik variant ci casti, podle toho, na ktere aktery se zameruje – Agenda 22 Podnik, Agenda 22 Komuna (obec). V kvetnu 2000 prijal parlament vladni navrh akcniho planu, nazvaneho “ od pacienta k obcanovi – narodni akcni plan pro provadeni politiky v zajmu lidi se zdravotnim postizenim. Jednim z jeho cilu je, aby spolecnost byla formovana tak, aby se zdravotne postizeni lide mohli, bez ohledu na pohlavi ci vekovou kategorii, aktivne ucastnit spolecenskeho deni. Komunam (obcim) se v nem uklada, aby vytvarely globalni programy se smernicemi pro zlepseni situace postizenych. Jejich soucasti je plan na zlepseni pristupnosti – Tillgänglighets plan PBL (svedsky stavebni zakon) obsahuje od roku 2001 pozadavek, aby “existujici zastavba, ktera obsahuje verejne budovy, a verejna prostranstvi, musi byt zbavena snadno odstranitelnych barier, ktere brani jejich pristupnosti a pouzitelnosti pro lidi se snizenu pohyblivosti nebo schopnosti orientace”. Boverket......vydal seznam predpisu a narizeni k vyse uvedenemu paragrafu, jejichz obsahem je ve strucnosti nasledujici: Fyzicke prekazky jako mensi vyskove rozdily, nerovny povrch, tezko prekonatelne odvody a obrubniky musi byt odstraneny Prekazky ve forme nedostatecne kontrastniho oznaceni varovnych oznaceni musi byt odstraneny Prekazky ve forme nedostatecnych navesti musi byt odstraneny Prekazky ve forme nedostatecneho nebo oslepujiciho osvetleni musi byt odstraneny Prekazky ve forme chybejicich ci spatne konstruovanych pomucek, zajistujicich rovnovahu, musi byt odstraneny Prekazky ve forme spatne dimenzovanych a resenych parkovacich mist pro majitele prukazu ZTP musi byt odstraneny Prekazky ve forme nedostatku v uprave a zarizeni hracich ploch musi byt odstraneny

Príklady prostredku ovlivnování Formální fáze procesu Odpovednost – komuna Provádecí fáze Odpovednost – stavitel, zadavatel stavby Príklady prostredku ovlivnování Smerný plán (územni plán) Handikappolitický plán nebo program Prohloubeni smerného plánu Plán pro bezbariérovost Projektová narízení Slouvy o pronájmu pudy a pod. Detaljni plan (závazný) Programova faze Plan opatreni pro bezbarierovost Projektovaci faze Stavebni povoleni Zádost o stavebni povoleni Dalsi komunální plany a programy Zakázkové rízení Stavebni oznameni Stavebni porada mezi komunou a stavitelem Prijeti kontrolniho planu Kontrola projektove dokumentace Eventuelni zasah v prubehu stavby Vystavba Kontrola provadeni stavby Konecne potvrzeni (o dodrzeni kontrolniho planu) Kontrola hotove stavby Sprava a udrzba stavby V soucasne dobe se specielni pozornost venuje bezbarierovosti ve fazich, ktere jsou cerne oznaceny. Cilem je zahrnout principy pristupnosti do nejranejsich fazi.

Tillgänglighetskonsult Accessibility consultant bezbariérové prostredí relevantní zákony zdravotní postizení a jejich kompenzace analýza plánu a rysu stavební proces stavební techniky stavební materiály technické pomucky pracovní prostredí ochrana kulturních památek argumentacní technika a rétorika Zvysena pozornost venovana bezbarierovosti predpoklada dostatek odborniku v oboru. Vetsinou se projekty konsultuji se zastupci organizaci osob se zdravotnim postizenim, kteri pracuji na vsech urovnich a ve vsech oborech obecni spravy. Jejich posudky, zalozene casto vyhradne na osobni zkusenosti se zdravotnim postizenim, byly mnohdy subjektivni nebo i v konfliktu s jinymi. A tak vznikla potreba vytvorit kvalifikacni obor, ktery by doplnoval prakticke osobni zkusenosti s teoretickymi znalostmi a poskytoval tak komplexni pohled na problematiku pristupnosti. Ke studiu se vybiraji lide s ruznym zdravotnim postizenim, kteri behem jednoho roku ziskavaji a prohlubuji sve znalosti v nasledujicich momentech. I po ukonceni studia nadale spolupracuji a sve vedomosti nadale rozvijeji a aktualizuji.

Bariéry Pristupovost vnimame jako propojeni 4 zakladnich typu: fyzicke, informativni , komunikativni a psychosocialni. Prace KCT se soustredi v soucasne dobe temer vyhradne na prvni slozku, fyzickou bezbarierovost.

Tillgänglighetskonsult Accessibility consultant Inventarizace prístupnosti ruzných prostredí, interiéru i exteriéru, a návrhy na zvýsení jejich dostupnosti a vyuzitelnosti Vzdelávání v oboru bezbariérovosti Posudky z hlediska bezbariérovosti a odborná úcast ve vsech fázích stavebniho procesu, v nové výstavbe i pri obnove stávající zástavby Konsultanti v oboru bezbarierovosti pracuji ve trech zakladnich oblastech

Proc vypracovávat plány pro bezbariérovost? Obecné motivy- otázky demokracie, rovnoprávnosti a ekonomického profitu OSN standarda – pravidlo c. 5 Národní akcní plán – od pacienta k obcanovi Jasnejsí pozadavky vyplývající ze stavebniho zakona

Stockholm 2010 – nejprístupnejsí metropole sveta (?) 2006- vsechny mestské cásti mají mít vlastní plán pro bezbariérovost s programem opatrení do roku 2010.

”From door to door” Cely dopravni retezec musi fungovat

Smysl a rozsah plánu – cesta ode dveri ke dverim Ulicní prostredi (chodníky, cesty pro chodce a cyklisty, námestí apod.) Zelené plochy (parkové cesty a prostory) Hromadná doprava (zastávky autobusu, stanice metra apod.)

Pracovni postup pri príprave plánu (správa komunikací, správa mestské cásti, místní organizace zdravotne postizených a duchodcu, dopravni podnik mesta Stockholmu a ”Färdtjänst”) Trasy – mapování výchozích a cílových bodu v obvodu a posouzeni dulezitosti jejich spojení Návrh primárních tras v obvodu

Inventarizace a analýza prístupnosti primárních tras Analýza zádoucích opatrení Program opatrení podle stupne jejich dulezitosti Vytvorení plánu a jeho zverejnení

Inventarizace V terénu (praktikanti, GPS: výska obrubniku, vodicí pásy, lavicky…) Podle map a plánu (vzdálenosti a výskové rozdíly) Predávání informací Komplexní posouzení bezbariérovosti (konsultanti v oboru prístupnosti)

Analýza zádoucích opatrení Nedostatecné separování ploch, dotekové a visuální Nedostatecné osvetlení Nedokonalé provedení povrchových úprav Nedokonalá úprava a konstrukce autobusových zastávek apod. Nedokonalé formy oznacených a neoznacených prechodu

Chybející nebo nefunkcní parkovací místa pro zdravotne postizené Prekázky v ceste Chybející nebo neprehledné informace Dlouhé vzdálenosti Výskové rozdíly

Chybející ci nepouzitelné verejné záchodky Ztízené moznosti orientace Uzké prostory Absence nebo nedostatky v signalizaci Schodiste Odpocinková mista

Program opatreni Strategický prístup k úprave tras ”Prílezitostné” úpravy Koordinace Spolupráce s dalsími aktéry (dalsí orgány mestské a obvodní správy, SL – dopravní podnik mesta Stockholmu)

Ocekavané efekty a vyuzívání plánu Co ocekáváme: Zvýseni dostupnosti Dosazitelnost kolektivní dopravy Zvýsená dopravní bezpecnost Zvýsená vseobecná bezpecnost Co zbývá udelat: Kazdorocní vyhodnocování a aktualizace plánu Ovlivnovani dalsích aktéru (napriklad majitelu nemovitostí s cílem zpristupnení vchodu a pozemku) Dopravní prostredky ve meste musí být bezbarierové

zdenka. sramkova@sot. stockholm. se, Swedenborgsg zdenka.sramkova@sot.stockholm.se, Swedenborgsg. 20B, 106 64 Stockholm, Sweden