Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Bibliotheca Academica 2013 Martin Svoboda Brno, 31. 10. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Národní program udržitelnosti I
Licenční centrum jako podpora zajišťování EIZ připomínky, náměty, návrhy AKVŠ Czech ELIB – schůzka zástupců vysokých škol, Brno, Fakulta sociálních.
Situace okolo financování informačních zdrojů pro r zasedání předsednictva Rady vysokých škol
Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Společné jednání komise pro vědeckou činnost a ekonomické komise RVŠ Martin Svoboda
Licenční centrum podpora pro zajištění informační infrastruktury VVI Sněm RVŠ, 2014, Praha Marta Machytková předsedkyně VV AKVŠ.
Projekt NTK v programu LR Stav prací k Štěpánka Žižková.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Informační zdroje pro výzkum - INFOZ programy LI a 1N projekt NK ČR konsorcia Hanuš Hemola Národní knihovna ČR.
Informační zdroje v programu 1N Celostátní porada vysokoškolských knihoven České Budějovice Věra Kubíková, MŠMT.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
AKVŠ – silná asociace s jasnou vizí do roku 2020 Iva Prochásková Bibliotheca academica 2012, 26.– , Pardubice.
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
Ostrava, BA-CPVŠK 2007 Bibliotheca academica – CPVŠK 2007 Proč změna zavedené značky… A co obsah? Iva Prochásková, Univerzita Pardubice.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Bibliotheca academica – CPVŠK 2008, 4.– , Plzeň Činnost v období listopad 2007 – říjen 2008 Iva Prochásková
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
Informace o životním prostředí ve veřejné správě Legislativní rámec problematiky, služby pro veřejnou správu česká informační agentura životního prostředí.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
VaVpI – pracovní skupina 2 FINANCOVÁNÍ A METODIKA Schůzka , MŠMT MAKROSKOPICKÝ MODEL UDRŽITELNOSTI PROBLÉMOVÉ OKRUHY, KTERÉ BUDOU DÁLE ŘEŠENY.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Reforma systému Výzkumu, vývoje a inovací v České republice 5. prosince 2008.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
6. zasedání sněmu RVŠ. Praha, Financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) pro VaVaI na vysokých školách potřeba koncepčního řešení.
Pořizování EIZ, licenční centrum, aneb na co se máme připravit Věra Svobodová, Mendelova univerzita v Brně,
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Informace o koncepci připravovaného hodnocení VaV a o projektu Ipn Metodika Efektivní systém hodnocení a financování VVI Daniel Münich garant klíčové aktivity.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Zpráva o řešení projektu LR1305 Průběžná oponentura za období Nositel projektu: Západočeská univerzita v Plzni Řešitel projektu: Ing. Barbora.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Hlavní manažér SP Kvalita I
Tisková konference k výsledkům forenzního auditu projektu OPENCARD
Transkript prezentace:

Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Bibliotheca Academica 2013 Martin Svoboda Brno,

Úvod (1) Cílem konference KRE 2013 bylo získat názor zástupců akademické / výzkumné obce a exekutivních orgánů o potřebě národního systému nákupu elektronických informačních zdrojů. Závěrečný panel* ) se shodl, že jde nejen o efektivní pořizování elektronických informačních zdrojů, ale o systém finanční podpory výzkumného provozu v celé jeho šíři, nákupem zdrojů počínaje, přes podporu otevřeného přístupu k publikacím až po hodnocení kvality výzkumu. * ) Dvořák – MU, Hakenová – MŠMT, Hronová – RVVI, VŠE, Lhoták – KNAV, Machytková – AKVŠ, ČVUT, Pospíšil – RVŠ, VŠCHT, Rákosník – AV ČR, Svoboda – NTK 2

Úvod (2) Závěr konference KRE 2013: „Účastníci vítají iniciativu NTK [ve věci zřízení národního centra pro podporu informační infrastruktury VaV] a považují ji za přirozeného koordinátora těchto snah.“ Jiří Rákosník Konference pověřila ředitele NTK, aby připravil stručný popis navrhovaného řešení (1 A4) a předložil ho MŠMT (stalo se 18. října). 3

Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV 4 Návrh řešení Česká republika je malá ekonomika a jako taková musí hledat vzory v úspěšných zemích podobné velikosti. Tradičně dobře organizované a kooperativní severské země jsou vzorem nejvhodnějším. Schéma uvedené níže je extraktem tamních modelů.

Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Návrh postupu vytvoření politických předpokladů pro zřízení centra: MŠMT pověří ředitele NTK přípravou návrhu zřízení centra, jeho fungování a náplně činnosti → ředitel NTK jmenuje pracovní skupinu → MŠMT jmenuje svého zástupce do této skupiny → na základě podkladů připravených touto skupinou MŠMT přednese návrh na zřízení centra na RVVI a ve vládě. NTK je připravena se takovým centrem stát a připravovat pro to všechny potřebné podklady. Potřebuje k tomu pověření a politickou podporu na vládní úrovni. Prezentace se nicméně soustředí pouze na možný model celostátně organizované podpory nákupu elektronických informačních zdrojů. 5

Východiska (1) Dosavadní programy podpory informační infrastruktury umožnily vybudování solidního portfolia elektronických informačních zdrojů, bez něhož je fungování výzkumného provozu v ČR již zcela nemyslitelné. Počínaje rokem 1997 byly prostředky přidělovány „soutěžním“ modelem. Ten vedl ke zvýšení efektivity, odstranění duplicit a významné koncentraci „konsorcií“: (program LB podpořil pouhé dva projekty mezi řadou dalších zaměřených na technickou infrastrukturu) první „zdrojový“ LI podpořil více než 60 projektů, 1N – 36, VZ – 18 a konečně LR – 9 (+ 8 projektů OP VaVpI). 6

Východiska (2) K podstatnému zvýšení efektivity tedy již touto cestou nelze dospět, jde o historicky překonanou, a proto zcela nevhodnou formu podpůrného opatření. „Rozdvojení“ nástrojů podpory na Prahu (LR) a mimo Prahu (OPVaVpI) to jen potvrdilo a situaci zkomplikovalo. Stanovisko Rady pro výzkum, vývoj a inovace č. 270/A6-a ze dne 24. února 2012 zkrátilo program „Informace – základ výzkumu“ do roku 2017 s odůvodněním: Je třeba změnit stávající způsob podpory financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) ze státního rozpočtu, inspirovat se modely úspěšnými v zahraničí, vytvořit koncepční model finanční podpory EIZ, jako základní nezbytné informační infrastruktury pro VaV, … 7

„Návrh implementace … nákupu EIZ“ S vědomím jasně artikulované potřeby zadala NTK v rámci projektu podpořeného z OP LZZ zpracování studie nového způsobu poskytování podpory. Studie „Návrh Implementace jednotného systému plánování nákupu EIZ do ČR“ (pracovně CzechELib) byla zpracována experty fy Deloitte. Studie byla představena pracovní skupině pro prioritu B.7. Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 „Zabezpečit efektivní dostupnost elektronických informačních zdrojů pro podporu VaVaI po roce 2011“ (Ing. Věra Svobodová) a po úpravě analytické části byla odsouhlasena jako východisko pro další postup. 8

„Návrh implementace … nákupu EIZ“ Studie: rámcově zhodnotila současný stav nákupu a zpřístupňování EIZ v ČR, analyzovala příklady nejlepší praxe – modely centrálního nákupu EIZ v zahraničí (Finsko, Norsko, Velká Británie, Nizozemsko, Slovensko), na základě těchto poznatků navrhla model změny způsobu plánování, řízení nákupu a zpřístupnění EIZ pro ČR, a to včetně organizační struktury, návrhu právní formy, ekonomického zhodnocení modelu, odhadu investičních a provozních nákladů, harmonogramu implementace a potřebných legislativních změn. 9

Slabiny stávajícího modelu Administrativní zátěž: – například 6 velkých univerzit (UK, MU, UP, UTB, UPa, JČU) se účastnilo (INFOZ) více než 10 projektů a jednaly s víc než 9 dodavateli Roztříštěné vyjednávání – oslabení vyjednávací pozice: – více institucí jedná s týmž dodavatelem - naplno se projevilo v rozdvojení LR + OP VaVpI Špatná zpětná vazba: – centrálně nedostupné statistiky neumožňují hodnotit efektivitu vynaložených prostředků ani institucionálně, ani celostátně 10

Principy návrhu Autonomie organizací v rozhodování o nákupu Centralizace vyjednávání licenčních podmínek a cen (licenční a administrativní jednotka) Vyvažování úrovně podpory podle využívání zdrojů Klíčové aspekty rozhoduje Řídicí skupina (zástupci MŠMT, RVŠ, AV ČR, RVVI, MK ČR) – Jmenuje ředitele a schvaluje strategii – Schvaluje celkovou šíři nabídky EIZ – Schvaluje redukce nebo zvýšení finančních prostředků pro jednotlivé účastníky Oborově-specifické skupiny (technika a přírodní vědy, medicína, společenské a humanitní vědy) zajišťují vyváženost podle specifických potřeb oborů Vyhodnocování statistik využití Jednotná prezentace, jednotný marketingový postup Spolupráce se zahraničními organizacemi; účast v mezinárodních konsorciích na nákup EIZ Maximální využití stávajících znalostí a kompetencí 11

Organizační struktura 12 Poradní úroveň Poradní úroveň Řídicí úroveň Řídicí skupina Oborově specifické expertní skupiny Technika a přírodní vědy Výkonná úroveň Výkonná úroveň Licenční a administrativní jednotka Technická jednotka Konsorciální skupina - plenum Medicina Společenské a humanitní vědy

1 fte: ředitel CzechELib Řídicí skupina Vrcholný orgán CzechELib Schvaluje všechna strategická rozhodnutí Pravidelně se schází 4x ročně, po plném zavedení 2x ročně 5 – 7 zástupců: RVVI, AVČR, KR/RVŠ, MŠMT, MK, jiné resorty? + tajemník Řídicí skupina Vrcholný orgán CzechELib Schvaluje všechna strategická rozhodnutí Pravidelně se schází 4x ročně, po plném zavedení 2x ročně 5 – 7 zástupců: RVVI, AVČR, KR/RVŠ, MŠMT, MK, jiné resorty? + tajemník 13 Licenční a administrativní jednotka Obchodní/vyjednávací orgán 3 fte: vyjednávání a komunikace s vydavateli s pomocí externistů 3 fte: administrátoři institucionálních účtů, komunikace s experty a ŘS, dotazy, zprávy, interní fungování 1 fte: expert na smluvní právo Licenční a administrativní jednotka Obchodní/vyjednávací orgán 3 fte: vyjednávání a komunikace s vydavateli s pomocí externistů 3 fte: administrátoři institucionálních účtů, komunikace s experty a ŘS, dotazy, zprávy, interní fungování 1 fte: expert na smluvní právo Technická jednotka Technická podpora 2 fte: zajištění technické podpory s pomocí externistů Technická jednotka Technická podpora 2 fte: zajištění technické podpory s pomocí externistů

14 Konsorciální skupina – plenum „Valná hromada“ Schází se jednou ročně Celkem okolo 150 zástupců všech členských organizací Vyjadřují se a připomínkují strategii Konsorciální skupina – plenum „Valná hromada“ Schází se jednou ročně Celkem okolo 150 zástupců všech členských organizací Vyjadřují se a připomínkují strategii SSH Expertní skupiny: společenské a humanitní vědy Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Vytvářejí strategii SSH Expertní skupiny: společenské a humanitní vědy Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Vytvářejí strategii M Expertní skupiny: medicina, Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Vytvářejí strategii M Expertní skupiny: medicina, Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Vytvářejí strategii ST Expertní skupiny: technika a přírodní vědy Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Schází se podle potřeby, zejména v přípravném období a při hodnocení Vytvářejí strategii ST Expertní skupiny: technika a přírodní vědy Representace účastníků Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Schází se podle potřeby, zejména v přípravném období a při hodnocení Vytvářejí strategii

Procesy Studie podrobně analyzuje procesy potřebné pro fungování centra a role jednotlivých složek v nich: – strategické řízení pokrytí informační infrastruktury VaV, – financování, – návrhy a rozhodování o pořízení EIZ, – vyjednávání licenčních podmínek, – komunikace s dodavateli, – administrace a fakturace, – statistiky a jejich vyhodnocování, – spolupráce se zahraničními institucemi, – výroční a hodnotící zprávy, – dodávání nedostupných článků pomocí služby MVS. 15

Právní a ekonomické posouzení Centrum vznikne po , tedy v době platnosti nového Občanského zákoníku. Studie předpokládá využití nového typu právnické osoby: spolku (podobného dosavadnímu sdružení), to by vyžadovalo legislativní umožnění účasti příspěvkových organizací. Měřitelné ekonomické přínosy se podle studie blíží 70 mil. Kč. Předpokládá se úspora zlepšenou vyjednávací silou a dlouhodobostí smluv. Nejsou započteny úspory nákladů množství současných vyjednávacích týmů. 16

Harmonogram implementace 2018 – musí být zajištěna kontinuita zdrojů dnes zajištěných z LR resp. OP VaVpI 2017 – Centrum musí být do té míry funkční, aby sjednalo potřebné smlouvy 2016 – Centrum musí být právně, organizačně, finančně i personálně ustaveno a vybaveno 2015 – novely zákonů 218/2000 Sb., 219/2000 Sb. a 130/2002 Sb., řídící dokumenty Centra 2014 – předložení návrhu a rozhodnutí MŠMT, schválení RVVI, vláda 2013 – konsensus akademické / výzkumné obce a exekutivních orgánů o potřebě Centra – viz KRE 13 17

Cíl Vytvořit jednotku, která bude schopná: – sejmout břemeno přípravy desítek projektů z týmů, pro něž to není smysl jejich práce, – svou vahou dosahovat lepších cen než samostatní vyjednavači nebo konsorcia, – zavést a udržovat jednotnou cenovou politiku jak vůči dodavatelům, tak vůči účastníkům, – vyjednávat dobré ceny pro všechna „konsorcia“ kromě těch velmi malých, těm poskytovat metodickou pomoc a podporu, – poskytovat kvalitní zpětnou vazbu účastníkům i poskytovateli podpory. První krok: ustavení přípravného výboru, příprava materiálu pro MŠMT, AV ČR a RVVI, zpracování studie proveditelnosti,… 18

19 Úplný text studie Návrh implementace jednotného systému pro nákup EIZ najdete v repozitáři NTK na

20 Děkuji za pozornost

21 Sir Tim Berners-Lee for Nobel prize !