Dilemata řízení při reorganizacích P.L.Koopman, E.Kamerbeek, J.Pool PSYCHOLOGIE V EKONOMICKÉ PRAXI – 1/1990 Matouš Brejcha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
Hodnotový management Teorie rozhodování
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Efektivnost řídící práce
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Netradiční formy zaměstnávání  Způsoby a okolnosti uplatňování nových forem  Slaďování rodinného (soukromého) života se zaměstnáním  Účast žen na trhu.
Řídící struktury : malé a velké organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Proces řízení projektu
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Řídící struktury v organizaci
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Taktická příprava Michal Lehnert.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Zavádění a údržba informačních systémů
Rozpočty.
Mezinárodní vědecká konference Transakční náklady českých ekonomických subjektů v insolvenčním řízení, možnosti jejich snižování a zlepšení statistiky.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Zkušenosti se soutěžním dialogem ve Velké Británii z poslední doby Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozdílové metody řízení hospodárnosti Normová metoda
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Poradenství v obecném řízení
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Strategie regionu, obce
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Dilemata řízení při reorganizacích P.L.Koopman, E.Kamerbeek, J.Pool PSYCHOLOGIE V EKONOMICKÉ PRAXI – 1/1990 Matouš Brejcha

Rozhodování při změnách a inovacích 10 dilemat, které musí vedení řešit při řízení podnikových změn a inovací check-list (inventář) pro managery řízení je často uměním (6tý smysl pro to, co je a co není v dané situaci možné) participativní styl řízení nemusí být úspěšný za všech okolností. Situační modely řízení – řízení musí být naladěno na vnější okolnosti a podmínky.

10 dilemat každá volba má nejen výhody, ale také nevýhody. každá volba má svou cenu. výchozí situace a okolnosti snižují některé možnosti volby

1. Kolik otevřenosti při řízení změn? otevřený přístup nařizovací přístup problémově orientovaný přístup přijetí předem připraveného řešení nařizovací přístup podmínka: existence takového řešení (zkušenosti firmy, jiného podniku, konzultační firmy) výhody: pohotovost, nižší náklady, vedení drží otěže procesu pevně v rukou nevýhody: odpor uvnitř organizace, nepřijetí změny „Oznamte své cíle – a okolí vám znemožní jich dosáhnout“ S. Wagner

1. Kolik otevřenosti při řízení změn? otevřený přístup výhody: vypracování možných řešení v poradenské atmosféře může posílit ochotu k přijetí změny u těch, kteří se konzultací zúčastnili, kvalita řešení (důkladná analýza problému + zkušenosti zevnitř firmy) nevýhody: částečná ztráta kontroly vedení nad směrem zvoleného postupu, výsledné řešení je nejisté, změny začnou žít vlastním životem je obtížné od nich ustoupit kompromisní cesta vedení formuluje hlavní směry a podmínky řešení specializované komise vypracují detailní řešení

2. Jaké zdůvodnění použít? socio-politické technicko-ekonomické technicko-ekonomické je-li důraz kladen na kvalitu rozhodnutí pozornost k faktům, věcné řešení problému socio-politické zhodnocení rozložení mocenských pozic vnitropodnikové „politikaření“ a mocenské boje

3. Jak zásadní a důsledná má být zvolená změna? postupná změnafinální řešení krok za krokem evolucerevoluce Finální řešení lze volit jen tehdy, pokud výchozí situace vyžaduje okamžité rozhodování (např. hrozí krach podniku) podmínkou je silná pozice vedení nebo zcela zřejmé a pádné důvody

3. Jak zásadní a důsledná má být zvolená změna? postupná změna výhody: změna je lépe akceptována (změny po kouskách), odpůrci časem ztratí zápal 2 modely postupu jednotlivé kroky postupu v celé organizaci provést celou změnu, ale jen v jedné části organizace na základě zkušeností vyhodnotit modifikovat souhlasem s několika malými změnami po experimentu se vedení vyhne obecnému nesouhlasu

4. Kolik participace? porady a vyjednávánípostavení druhých před hotovou věc participace – účast (podřízených složek a řadových pracovníků) Postavení druhých před hotovou věc nevýhody:zkušenosti uvnitř organizace zůstanou nevyužity výhody: pohotovost, rychlost, kontrola vedení

4. Kolik participace? porady a vyjednávání využívá se zejména při výchozím diagnostikování problému a při formulaci variantních návrhů podmínky: dostatek času (pro vyjádření různých návrhů, porady) přesvědčení, že návrhy mohou být skutečně ovlivněny participující lidé musí mít dostatečné předpoklady (kvalifikaci,znalosti), aby dávali smysluplné připomínky

5. V jaké míře strukturovat a formalizovat procesy změny? projekt na základě obecných rozhodnutí řešení krok za krokem využívání porad důraz na neformální struktury podrobný prováděcí projekt přesná pravidla a postupy řešení důraz na formální struktury

5. V jaké míře strukturovat a formalizovat procesy změny? projekt na základě obecných rozhodnutí výhody: možnost flexibilně reagovat na různé peripetie vývoje výhodné zejména u zcela nových postupů a inovací, kde není jistota, že přijaté postupy budou správné a funkční nevýhody: nutná plná důvěra ve vedení podrobný prováděcí projekt výhody: jasná pozice a pravomoci a úkoly každého pracovníka v projetku nevýhody: rigidita adaptibilita organizace je mimořádně nízká

6. Do jaké míry delegovat pravomoc? delegovat pravomoci držet proces změny pevně na uzdě delegovat pravomoci jmenování řídící komise nebo managera pro změnu

7. Docílit žádoucí změny v rámci stávající organizace nebo zřídit útvar pro realizace projektu? stávající organizace struktura inovačního útvaru zřízení zvláštního útvaru uznání, závažnost změny implementace složitých inovativních změn ve větších organizacích

8. Kolik tlaku vyvinout na dodržování termínů při kontrole průběhu změny? stanovení neodvolatelných termínu velký tlak na dodržení termínů přísná kontrola žádné konečné časové limity malý tlak na dodržení termínů málo kontroly

8. Kolik tlaku vyvinout na dodržování termínů při kontrole průběhu změny? rozhodující jsou vnější podmínky (např. termíny ze zákona a jiných předpisů, z licence, ze smluvních závazků…) časový limit nutí dospět k jistému řešení, nikoliv jen probírat stále širší okruh otázek a odkládat tak řešení donekonečna v případě možnosti volby - otázka do jaké míry musí být stanovené časové limity dodržovány zda lze stanovit výjimky, prodloužení termínů, atd.

9. Kdy a jak vyjednávat? otevřené čelení a včasné uchopení problému Zakrývání, uhlazování problému, odkládání řešení dobrý manager musí být citlivý na rozpory ve skupině řešit vznikající problémy během implementace nového řešení zamezí následným „zákopovým válkám“ jestli-že někdo očekává zisk z navrženého řešení, pak je lepší vyhnout se časné konfrontaci (zisk přichází, až po ukončení implementace řešení)

10. Vytváření koalic či nikoliv? rozšířit koalici o externí experty řešit věci bez vnějších zásahů konzulting nebo i outsourcing částí projektu externí poradci mohou ospravedlnit sledované cíle pomocí objektivních „“ dat, která získají např. předběžnou studií

Od dilemat ke strategii popsaná dilemata na sobě nejsou zcela nezávislázvolená cesta zmenšuje prostor pro zbývající rozhodnutí např. volba nařizovacícho postupu zmenšuje pozdější možnosti využití participace a vyjednávání dobrá strategie změny charakterizována jistou mírou konzistence jednotlivá rozhodnutí by měla být v souladu

Děkuji za pozornost

Související články P.Koopman – Mezi ovládáním a pracovní ochotou (Řízení organizačních změn jako umění balancovat mezi oběma krajními možnostmi), č. 1/93 P.Helclová - Psychologické aspekty řízení změn I-II., č.1-2/05 P.Koopman – Participativní řízení, organizační struktura a organizační kultura, č.1-2/95