Vybrané diagnostické metody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace s dětským pacientem
Schopnosti, nadání a talent
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Tělesné sebepojetí.
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Motorické schopnosti.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pedagogická diagnostika
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
Inteligence,tvořivost, paměť
7. Diagnostika školní zralosti
Pedie Co mají společné?.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Diagnostické metody.
Sociální psychologie – CŽV 2012
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Témata kognitivní psychologie
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vybrané diagnostické metody Kateřina Lišková Ontogenetická psychologie

Metody vývojové dg Osobní kontakt Dg interview Dotazníkové metody a posuzovací škály Baterie testů (testové baterie profilové vs. testové sestavy) Projektivní metody (asociace, konstruování, doplňování, výběr, exprese) Přístrojové metody (reakční časy) (Švancara, 1980)

Osnova Rané dětství: Gesell Předškolní a školní věk: Vineland, Bender-Gestalt Speciál: Feuerstein

Rané dětství Vývojové škály Gesellova vývojová škála Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest Škály N.Bayleyové (BSID) Mnichovská vývojová dg Griffithové škála Testy kognitivních schopností Novorozenecké škály

Gesellova vývojová škála 4 týdny – 36 měsíců Maturace (úroveň zralosti) 5 oblastí: Adaptivní chování - Řeč Hrubá motorika - Sociální chování Jemná motorika Nesplní žádný úkol „klíčový věk“ „zóna zralosti“ „bazální věk“ X „strop“ 4 Zóna lehu na zádech 16 Splní všechny úkoly

Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest Narození – 6 let 24 hodinová pozorování malých dětí 6 dimenzí: Smyslové vnímání Tělesné pohyby Sociálně řečový kontakt Učení a nápodoba Zacházení s materiálem Duševní produkce Testové úkoly = životní situace Počet vyřešených úkolů dá vývojový věk dítěte

Škály N.Bayleyové 1 měsíc – 3,6 let Standardizováno (podobné Wechsleru) = tabulky norem pro porovnání Testový soubor: Mentální stupnice (percepční bystrost, diskriminační schopnosti, vokalizace/řeč, řešení problémů) Motorická stupnice (koordinace velkých svalových skupin, jemná i hrubá motorika, pohyblivost) Záznam o chování dítěte (aktivita, zájem, pozornost, energie, interpersonální chování, sociální orientace, emoční ladění, bázlivost cílesměrnost chování, vytrvalost, zájem o specifické smyslové zkušenosti)

?

Testy kognitivních schopností V útlém věku Infant Psychological Development Scale Vývoj zrakového vnímání a permanence objektu Vývoj prostředků k dosažení žádoucí události v prostředí Vývoj imitace Vývoj operacionální kauzality Konstrukce vztahů předmětů v prostoru Vývoj schémat pro manipulaci s předměty Brazeltonova novorozenecká škála Do 30 dní věku Ve spánku i bdělém stavu = reakce na zrakové, sluchové, ne/sociální podněty, až mírně averzivní stimulace (zakrytí obličeje)

Předškolní a školní věk Školní zralost Inteligence, paměť, pozornost, řeč Percepce, motorika, lateralita Sociální schopnosti

Jiráskův test školní zralosti Kresba mužské postavy („Tady nakresli nějakého pána, tak jak to umíš.“) Napodobení psacího písma („Podívej se, tady je něco napsáno, ty ses ještě psát neučil, ale zkus to, jestli bys to taky uměl; hezky se dívej, jak je to napsané a tady vedle to tak napiš.“) Obkreslení skupiny bodů („Tady jsou takové puntíky, zkus to tadyhle vedle nakreslit zrovna tak“) Jiráskův test školní zralosti

Inteligence Ravenovy testy Barevné progresivní matice Již od 5 let Barevné progresivní matice Set A (pochopit změny) Set AB (najít chybějící část celku obrazce) Set B (schopnost abstraktního úsudku – analogie) Standardní progresivní matice Set A (statická představivost, pozornost, vizuální diskriminace) Set B (pochopení analogie obrazců) Set C (představivost, pochopení vertikálních/horizontálních změn) Set D (postřeh v souborných změnách obrazce) Set E (abstrakce – podobné aritmetickým operacím)

Intelektová úroveň 95 a více: intelektově superiorní vzhledem k příslušné věkové skupině 75 – 94: nadprůměrná inteligence 26 – 74: průměrná inteligence 6 – 25: podprůměrná inteligence 0 – 5: intelektově defektní

Kohsovy kostky Schopnost analýzy, syntézy a mentálních kombinací

Edfeldtův reverzní test Percepce a pozornost Edfeldtův reverzní test

Orientační test dynamické praxe Motorika a lateralita Orientační test dynamické praxe Pohyby rukou, nohou a jazyka Dítě napodobuje examinátora Test ohýbání drátu Vytvořit z drátu stejný vzor, jako je předloha Dodržování: rovnosti, délky úseček, správnosti úhlů, rovnoběžnosti linií, kvality oblouků, provedení Zkouška laterality (Matějček) Horní, dolní končetiny, oči, uši Hra se vzdálenými a blízkými předměty

Vinelandská škála sociální vyspělosti Sociální dovednosti Vinelandská škála sociální vyspělosti 0 – 9 - 11 - 25 let 36 položek Soběstačnost – všeobecně Soběstačnost – jídlo Soběstačnost – oblékání Samostatnost Zaměstnání Komunikace Motorika Sociální začleněnost

Kresebný test Bender – Gestalt test Vývoj percepce a senzomotorické koordinace Dg organických změn CNS Ukazovat obrázky a chceme, aby nám je nakreslilo Hodnocení: 51 položek (až 105 bodů) Kvalita tvaru, lokalizace v prostoru, vzájemné umístění jednotlivých částí, počet částí, velikost detailů obrazce

Vývoj grafických projevů - kresba

Grace Arthurové výkonový test Kompletní test Grace Arthurové výkonový test 4,5 – dospělost Knoxovy kostky Sequinova zasouvačka (vkládání geometrických tvarů do desky) Stencilovy šablony Porteusova bludiště Healyho obrázkový doplňovací test (sociální úsudek)

Dospívání a adolescence Projektivní techniky Osobnostní testy Dotazníky Posuzovací škály

Kresebné a projektivní testy KREATOS Zkouška kreativity = divergentní mentální schopnosti (figurální a sémantické) – originalita sebehodnocení zájmová zaměřenost a CH/T tendence kreslířská výkonnost - estetická senzitivita a grafomotorika 6 bodů x 12 položek (vynechané, atematické, primitivní, běžné, originální tematické, konfigurované, originální konfigurované)

Úvod do Rorschachovy metody Emotivita (bohatství, hloubka a síla; zralost a stabilita; egocentrická a sociální) Emoční ladění (depresivnost a radostnost; poklidnost a vzrušivost) Ovládání emocí Interpersonální vztahy Celková charakteristika dispozic Vztahy k rodině Erotické vztahy Vztahy k sobě

Úvod do Rorschachovy metody Percepčně kognitivní fce Teoreticko abstraktní myšlení Praktický rozum Disciplinovaná logika Kreativita, intuice, fantazie, nadání Flexibilita X rigidita Psychické poruchy Úzkostnost, neuróza Psychóza Psychopatie

Úvod do Rorschachovy metody Verbalizace (ne)uvědomovaných zážitků, představ, snů, přání, konfliktů… Význam barev (emotivita) „Pohyblivost“ skvrn (extra-, introverze) Tvarové aspekty (realita=racionalita) Princip „homologie“ (jak v testu, tak v životě) Čas, protokol, dotazování na konci (dovysvětlování, lokalizace, signovaní)

Speciální dg metody Intervenční program instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina Bukurešť, Ženeva, Francie, Izrael Vývojová, klinická, kognitivní Ψ Handicapované děti (pedag. Ψ) Speciální pedagog s dětmi, které přežily holocaust Problém kulturní deprivace, rozdílů Potenciální možnosti změn u dětí s nižšími výkony

Program instrumentálního obohacení Teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti Kritika standardních testů inteligence Jen aktuální výkon, ne schopnost učit se Inteligence není neměnná Kulturní, sociální a ekonomický kontext

Program instrumentálního obohacení Dynamické hodnocení učební kapacity LPAD – skryté možnosti jedince Hodnocení procesu změny (upravený Raven) Intervence a interakce Zjistit i nepatrné změny v mentální aktivitě – zda získalo zkušenost Ne standardizace, ale individualita Která kognitivní fce odpovědná za nezdar

Program instrumentálního obohacení Rozvíjení řeči, vnitřní motivace, naučit se reflektovat své myšlení a vhled Uspořádání bodů

Instrumentální obohacování Orientace v prostoru Porovnávání

Instrumentální obohacení Analytické vnímání

Instrumentální obohacení 7 dimenzí: Všeobecnost obsahu Jazyk prezentace Fáze mentální činnosti Druh myšlenkové operace Úroveň abstrakce Úroveň složitosti Stupeň účinnosti

Děkuji za pozornost  9.4.2008