Vybrané diagnostické metody Kateřina Lišková Ontogenetická psychologie
Metody vývojové dg Osobní kontakt Dg interview Dotazníkové metody a posuzovací škály Baterie testů (testové baterie profilové vs. testové sestavy) Projektivní metody (asociace, konstruování, doplňování, výběr, exprese) Přístrojové metody (reakční časy) (Švancara, 1980)
Osnova Rané dětství: Gesell Předškolní a školní věk: Vineland, Bender-Gestalt Speciál: Feuerstein
Rané dětství Vývojové škály Gesellova vývojová škála Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest Škály N.Bayleyové (BSID) Mnichovská vývojová dg Griffithové škála Testy kognitivních schopností Novorozenecké škály
Gesellova vývojová škála 4 týdny – 36 měsíců Maturace (úroveň zralosti) 5 oblastí: Adaptivní chování - Řeč Hrubá motorika - Sociální chování Jemná motorika Nesplní žádný úkol „klíčový věk“ „zóna zralosti“ „bazální věk“ X „strop“ 4 Zóna lehu na zádech 16 Splní všechny úkoly
Bühlerové-Hetzerové Kleinkindertest Narození – 6 let 24 hodinová pozorování malých dětí 6 dimenzí: Smyslové vnímání Tělesné pohyby Sociálně řečový kontakt Učení a nápodoba Zacházení s materiálem Duševní produkce Testové úkoly = životní situace Počet vyřešených úkolů dá vývojový věk dítěte
Škály N.Bayleyové 1 měsíc – 3,6 let Standardizováno (podobné Wechsleru) = tabulky norem pro porovnání Testový soubor: Mentální stupnice (percepční bystrost, diskriminační schopnosti, vokalizace/řeč, řešení problémů) Motorická stupnice (koordinace velkých svalových skupin, jemná i hrubá motorika, pohyblivost) Záznam o chování dítěte (aktivita, zájem, pozornost, energie, interpersonální chování, sociální orientace, emoční ladění, bázlivost cílesměrnost chování, vytrvalost, zájem o specifické smyslové zkušenosti)
?
Testy kognitivních schopností V útlém věku Infant Psychological Development Scale Vývoj zrakového vnímání a permanence objektu Vývoj prostředků k dosažení žádoucí události v prostředí Vývoj imitace Vývoj operacionální kauzality Konstrukce vztahů předmětů v prostoru Vývoj schémat pro manipulaci s předměty Brazeltonova novorozenecká škála Do 30 dní věku Ve spánku i bdělém stavu = reakce na zrakové, sluchové, ne/sociální podněty, až mírně averzivní stimulace (zakrytí obličeje)
Předškolní a školní věk Školní zralost Inteligence, paměť, pozornost, řeč Percepce, motorika, lateralita Sociální schopnosti
Jiráskův test školní zralosti Kresba mužské postavy („Tady nakresli nějakého pána, tak jak to umíš.“) Napodobení psacího písma („Podívej se, tady je něco napsáno, ty ses ještě psát neučil, ale zkus to, jestli bys to taky uměl; hezky se dívej, jak je to napsané a tady vedle to tak napiš.“) Obkreslení skupiny bodů („Tady jsou takové puntíky, zkus to tadyhle vedle nakreslit zrovna tak“) Jiráskův test školní zralosti
Inteligence Ravenovy testy Barevné progresivní matice Již od 5 let Barevné progresivní matice Set A (pochopit změny) Set AB (najít chybějící část celku obrazce) Set B (schopnost abstraktního úsudku – analogie) Standardní progresivní matice Set A (statická představivost, pozornost, vizuální diskriminace) Set B (pochopení analogie obrazců) Set C (představivost, pochopení vertikálních/horizontálních změn) Set D (postřeh v souborných změnách obrazce) Set E (abstrakce – podobné aritmetickým operacím)
Intelektová úroveň 95 a více: intelektově superiorní vzhledem k příslušné věkové skupině 75 – 94: nadprůměrná inteligence 26 – 74: průměrná inteligence 6 – 25: podprůměrná inteligence 0 – 5: intelektově defektní
Kohsovy kostky Schopnost analýzy, syntézy a mentálních kombinací
Edfeldtův reverzní test Percepce a pozornost Edfeldtův reverzní test
Orientační test dynamické praxe Motorika a lateralita Orientační test dynamické praxe Pohyby rukou, nohou a jazyka Dítě napodobuje examinátora Test ohýbání drátu Vytvořit z drátu stejný vzor, jako je předloha Dodržování: rovnosti, délky úseček, správnosti úhlů, rovnoběžnosti linií, kvality oblouků, provedení Zkouška laterality (Matějček) Horní, dolní končetiny, oči, uši Hra se vzdálenými a blízkými předměty
Vinelandská škála sociální vyspělosti Sociální dovednosti Vinelandská škála sociální vyspělosti 0 – 9 - 11 - 25 let 36 položek Soběstačnost – všeobecně Soběstačnost – jídlo Soběstačnost – oblékání Samostatnost Zaměstnání Komunikace Motorika Sociální začleněnost
Kresebný test Bender – Gestalt test Vývoj percepce a senzomotorické koordinace Dg organických změn CNS Ukazovat obrázky a chceme, aby nám je nakreslilo Hodnocení: 51 položek (až 105 bodů) Kvalita tvaru, lokalizace v prostoru, vzájemné umístění jednotlivých částí, počet částí, velikost detailů obrazce
Vývoj grafických projevů - kresba
Grace Arthurové výkonový test Kompletní test Grace Arthurové výkonový test 4,5 – dospělost Knoxovy kostky Sequinova zasouvačka (vkládání geometrických tvarů do desky) Stencilovy šablony Porteusova bludiště Healyho obrázkový doplňovací test (sociální úsudek)
Dospívání a adolescence Projektivní techniky Osobnostní testy Dotazníky Posuzovací škály
Kresebné a projektivní testy KREATOS Zkouška kreativity = divergentní mentální schopnosti (figurální a sémantické) – originalita sebehodnocení zájmová zaměřenost a CH/T tendence kreslířská výkonnost - estetická senzitivita a grafomotorika 6 bodů x 12 položek (vynechané, atematické, primitivní, běžné, originální tematické, konfigurované, originální konfigurované)
Úvod do Rorschachovy metody Emotivita (bohatství, hloubka a síla; zralost a stabilita; egocentrická a sociální) Emoční ladění (depresivnost a radostnost; poklidnost a vzrušivost) Ovládání emocí Interpersonální vztahy Celková charakteristika dispozic Vztahy k rodině Erotické vztahy Vztahy k sobě
Úvod do Rorschachovy metody Percepčně kognitivní fce Teoreticko abstraktní myšlení Praktický rozum Disciplinovaná logika Kreativita, intuice, fantazie, nadání Flexibilita X rigidita Psychické poruchy Úzkostnost, neuróza Psychóza Psychopatie
Úvod do Rorschachovy metody Verbalizace (ne)uvědomovaných zážitků, představ, snů, přání, konfliktů… Význam barev (emotivita) „Pohyblivost“ skvrn (extra-, introverze) Tvarové aspekty (realita=racionalita) Princip „homologie“ (jak v testu, tak v životě) Čas, protokol, dotazování na konci (dovysvětlování, lokalizace, signovaní)
Speciální dg metody Intervenční program instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina Bukurešť, Ženeva, Francie, Izrael Vývojová, klinická, kognitivní Ψ Handicapované děti (pedag. Ψ) Speciální pedagog s dětmi, které přežily holocaust Problém kulturní deprivace, rozdílů Potenciální možnosti změn u dětí s nižšími výkony
Program instrumentálního obohacení Teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti Kritika standardních testů inteligence Jen aktuální výkon, ne schopnost učit se Inteligence není neměnná Kulturní, sociální a ekonomický kontext
Program instrumentálního obohacení Dynamické hodnocení učební kapacity LPAD – skryté možnosti jedince Hodnocení procesu změny (upravený Raven) Intervence a interakce Zjistit i nepatrné změny v mentální aktivitě – zda získalo zkušenost Ne standardizace, ale individualita Která kognitivní fce odpovědná za nezdar
Program instrumentálního obohacení Rozvíjení řeči, vnitřní motivace, naučit se reflektovat své myšlení a vhled Uspořádání bodů
Instrumentální obohacování Orientace v prostoru Porovnávání
Instrumentální obohacení Analytické vnímání
Instrumentální obohacení 7 dimenzí: Všeobecnost obsahu Jazyk prezentace Fáze mentální činnosti Druh myšlenkové operace Úroveň abstrakce Úroveň složitosti Stupeň účinnosti
Děkuji za pozornost 9.4.2008