PODNIKOVÁ KULTURA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Management Ing. Jan Pivoňka.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
SWOT Analýza Daniel Vančura.
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Firemní kultura - změna motivační strategie
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Analýza makro a mikroprostředí
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podniková kultura.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Poradenství v obecném řízení
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Moderní personalistika I. BLOK
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
FIREMNÍ KULTURA.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Struktura podnikatelského plánu
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
FIREMNÍ KULTURA. Firemní kulturu tvoří řada zvyklostí, které se upevnily a stávají se normou každodenního chování zaměstnanců.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Model struktury strategického managementu
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Podklady pro zpracování semestrální práce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Ekonomika malých a středních podniků
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Úvod, základní principy a cíle
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Systém managementu 4.
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

PODNIKOVÁ KULTURA

PODNIKOVÁ KULTURA Základní prvky podnikové kultury   o vlastní práci k práci uznávané smyslu práce ke spolupracovníkům sdílené úspěchu firmy k cílům firmy respektované odměňování ke konfliktům otevřenost budoucnosti firmy k novým myšlenkám čestnost image firmy ke změně spravedlnost kariéře k produktům firmy spolehlivost a pod. PŘEDSTAVY PŘÍSTUPY HODNOTY

PODNIKOVÁ KULTURA Vztahy mezi základními prvky a činností podniku VÝSLEDEK ČINNOST PŘÍSTUPY PŘEDSTAVY HODNOTY PODMÍNKY PRO ČINNOST Špatná firemní kultura vytváří z tohoto vztahu „začarovaný kruh“, dobrá firemní kultura naopak tvoří konkurenční výhodu podniku

PODNIKOVÁ KULTURA Projevy podnikové kultury Podniková kultura je souhrn představ, přístupů a hodnot v podniku všeobecně sdílených a uznávaných a relativně dlouhodobě udržovaných. ZÁKLADNÍ PRVKY VNĚJŠÍ ZNAKY, VÝTVORY PRAVIDLA MEZILIDSKÉ VZTAHY KOMUNIKACE RITUÁLY, LEGENDY a HRDINOVÉ

PODNIKOVÁ KULTURA Integrované schéma dopadu podnikové kultury SPOLEČNOST PODNIK INDIVIDUÁLNÍ VNÍMÁNÍ NORMY HODNOTY

PODNIKOVÁ KULTURA Rysy podnikové kultury interpersonální konsensus Nutná shoda, založeno na umění získat, systém výchovy a vzdělávání, spoluúčast na tvorbě usnadňuje akceptaci, zásadní důležitost individuálního poznání nebo vnímání Systém výchovy a vzdělávání, pocit vnitřní spravedlnosti, příklad managementu, systém posilování a sankcí dlouhodobý, stabilní, historický charakter Obtížné rychle změnit, změna spojena s dlouhodobým působením, přenáší se senioritou, vnitřní obrana před změnami možnost vzniku oddělených podskupin v rámci větších sociálních celků Významná role silných individualit, nepůsobí automaticky, poznávat kulturu subskupin, přenos dobrých zásad do podnikové kultury

PODNIKOVÁ KULTURA Projevy podnikové kultury Přístup k podnikání Přístup ke spolupracovníkům Image zaměstnance a podniku Přístup k zákazníkovi Přístup k vnějšímu prostředí PROJEVY PODNIKOVÉ KULTURY V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ

PODNIKOVÁ KULTURA Projevy podnikové kultury Přístup k zákazníkovi Přístup ke spolupracovníkům Image zaměstnance a firmy Přístup k podnikání Přístup k vnějšímu prostředí strategie při jednání, časový výhled, reakce na požadavky, telefonáty, reklamace,…. oslovování, sliby, dodržování termínů, komunikace, vztah mladších a starších, péče o spolupracovníky a jejich rozvoj, odměňování, spolupráce, podpora,…. oblékání, pracovní prostředí, čistota, upravenost, auta, okolí podniku, dárkové a propagační předměty, vizuální styl, etiketa v jednání,…. sdílení cílů, vizí, podpora vedení, dlouhodobost setrvání v oboru, inovativnost, zaměření na zisk, standardizace, ….. ekologie, etika v podnikání, sponzorování, pomoc neziskovým organizacím, komunikace s veřejností, spolupráce s místními samosprávami, kultura, sport,…

PODNIKOVÁ KULTURA Hierarchie kultur NADNÁRODNÍ INDUSTRIÁLNÍ KULTURA Hromadná výroba zboží, blahobyt, bohatství = moc, styl trávení volného času. Ovlivněna globalizací ekonomiky, mírou prosazené liberalizace. NÁRODNÍ KULTURA Historický prvek, geopolitický prvek, náboženský vliv, národní charakter, vztah k cizinců a menšinám PODNIKOVÁ KULTURA Představy, přístupy, hodnoty, pravidla, vnější znaky, mezilidské vztahy na pracovišti, komunikace, vztah k zákazníkům, vztah k okolí podniku. SUBKULTURY Kultury dílen, kanceláří, závodů, divizí apod.

PODNIKOVÁ KULTURA Střety kultur ROZDÍLY MEZI TŘEMI TYPY PODNIKŮ Parametry A - americký J - japonský E – evropský Pracovní poměr Krátkodobý Někdy doživotní Dlouhodobý Ohodnocení a funkční postup Rychlý Velmi pomalý Pomalý Profesionální orientace Vysoce specializovaná Velmi univerzální Spíše univerzální Rozhodování Individuální Ve skupinách Důraz na skupinovou účast a konsensus Kontrola Velmi zřetelná Samozřejmá a neformální Samozřejmá kontrola, zřetelné ohodnocení pracovního výkonu Odpovědnost Určena individuálně Sdílena skupinově Zájem o zaměstnance V jejich pracovním životě V jejich životě všeobecném Zájem rozšířený za hranice pracovního života

PODNIKOVÁ KULTURA Střety kultur Silná kultura Základní prvky jsou silně zakotveny, těžko se mění, pravidla jsou velmi striktně dodržována, vnější znaky jsou jednoznačné a přesně definované. Slabá kultura Základní prvky jsou slabě zakotveny, silné osobnosti je lehce zvrátí, pravidla se nedodržují, nejsou žádné sankce, vnější znaky jsou nevýrazné a často jsou měněny. Při vstupu zahraničního kapitálu, fůzi podniků mohou nastat adaptační problémy projevující se ve střetu podnikových kultur. KULTURNÍ DOMINANCE Strategie jediné silné podnikové kultury tvrdě prosazované v přebíraných podnicích. PLURALITA KULTUR Centrála má svou kulturu, kterou neprosazuje do podřízených jednotek, ty si ponechávají vlastní kulturu pokud příliš nebrzdí rozvoj. SYNERGICKÝ MODEL Centrála přebírá pozitivní prvky z nově přebíraných jednotek a snaží se vytvořit novou všeobecně přijímanou kulturu na vyšší úrovni. Střet neslučitelných podnikových kultur bývá často příčinou neúspěšných mezinárodních i národních fůzí.

PODNIKOVÁ KULTURA Střety kultur – příklad (DaimlerChrysler) Co provázelo fůzi Daimler-Benz a Chrysler Daimler-Benz 300 tis zaměstnanců, na třetím místě, rostoucí zisk Chrysler 121 tis. zaměstnanců, šesté místo, rychle klesající zisk V Německu obavy o amerikanizaci, Američané obavy o ztrátu suverenity O fůzi se mluvilo jen proto, aby se zmírnil šok. Ve skutečnosti byl Chrysler převzat neboť jeho samostatná existence byla ohrožena. Prosazován „Duch rovnoprávnosti“ – snaha odstranit nálady proti spojení. (Spojení=cíl) Každý krok vážen – čas kompromisů (obsazení funkcí dvojitě) Na sídlo ve Stuttgardu reagovala americká burza poklesem ceny akcií. Dnes (po sloučení) konec kompromisů (šéfem Běmec, prosadí se nejlepší – konec dublování) Podíl práce 300 špičkových odborníků při fůzi 40% 80%

PODNIKOVÁ KULTURA Co determinuje podnikovou kulturu ? VLIVY VNĚJŠÍ Legislativa Geografická poloha Ekologie Regionální vlivy Ekonomický systém Kultury vyšších řádů (národů) Sociální systémy Politické preference Velikost firmy Úroveň vědy a výzkumu v oboru Kapitálový trh Infrastruktura VNITŘNÍ Historie firmy Právní forma Majetek Zakladatel Stáří firmy Předmět podnikání Pozice na trhu Rizikovost podnikání Etapa vývoje Úroveň technologie Zaměstnanci Struktury a procesy

PODNIKOVÁ KULTURA Změna podnikové kultury Základní rysy : Vytváří se po dlouhou řadu let Má velkou setrvačnost Změna vyžaduje změnu postoj Důvody vyžadující změnu zavedené podnikové kultury nebo náhradu novou Strategická potřeba naráží na starou podnikovou kulturu V ekonomickém, politickém, sociálním, technickém okolí podniku proběhly zásadní změny neslučitelné se vžitou podnikovou kulturou Podnik přechází z jedné vývojové etapy do druhé V podniku probíhá zásadní generační výměna Podnik mění předmět podnikání, vstupuje do jiného oboru Změnilo se postavení na trhu Podnik byl převzat nebo sám převzal jiný podnik.

PODNIKOVÁ KULTURA Změna podnikové kultury PŘÍPRAVA A PRŮBĚH ZMĚNY Podpůrné a brzdné síly Sestavení projektového týmu Příprava klíčových sil Podpůrná kampaň Nástroje prosazení změny Realizace změn, sledování, posilování Popis prvků současné kultury Shoda s PK proklamovanou Rozložení sil Symptomy, projevy objektivita Rysy potřebné PK Její klíčové představy Rozdíly stará x nová PK Představa o nositelích změny Představa o čase pro změnu ETAPA DIAGNOSTIKA II. ETAPA TVORBA VIZE III. ETAPA NÁSTROJE ZMĚNY

PODNIKOVÁ KULTURA Bodové hodnocení podnikové kultury (příklad) CHARAKTERISTIKA HODNOCENÍ 0% 100% Mocenský odstup Malý velký Kolektivizmus – individualizmus kolektiv. individual. Feminizmus - maskulinizmus femin. maskul. Obava z nejistoty Malá Velká Časová orientace firmy krátkodobá dlouhodobá

PODNIKOVÁ KULTURA Změna podnikové kultury PŘÍKLAD Důležitá inspirující vize managementu. Jádrem a nositelem změny management. Přenést do chování zaměstnanců. ZDOLA NAHORU Vyberou si ji sami spolupracovníci. Založena na široké diskusi. Důležitá inspirující vize managementu. Významné získat podíl zaměst. na tvorbě. KONSENZUS SHORA DOLŮ

PODNIKOVÁ KULTURA Změna podnikové kultury Výchova a vzdělávání Vnitřní normy, předpisy, pokyny Systém odměňování (posílení chování) Spoluúčast na řízení Příklad managementu Komunikace Kriteria hodnocení Řízení pomocí cílů Kariérový systém Obměna zaměstnanců (propouštění, přijímání) Výběr zaměstnanců Adaptační proces Výchova a vzdělávání Vliv seniority Vnitřní normy, předpisy, pokyny Hodnocení zaměstnanců ve zkušební době Příklad managementu STÁVAJÍCÍ ZAMĚSTNANCI NOVÍ ZAMĚSTNANCI

PODNIKOVÁ KULTURA Změna podnikové kultury NOVÍ ZAMĚSTNANCI VSTUP PEČLIVÝ VÝBĚR KANDIDÁTŮ NEPŘIJETÍ Stálé vzory Přijímání podnikových norem Vzdělávání Odměňování a upevňo- vání požadovaného chování Posilování tradic PŘIJETÍ NOREM