Ing. Jana Nováčková www.kouc-pro-zivot.cz ZÁKLADY KOUČOVÁNÍ Ing. Jana Nováčková www.kouc-pro-zivot.cz
Obsah dnešního setkání Vliv psychiky na tělesný výkon Vliv výchovy na rozvoj osobnosti Motivace Kdo je to kouč, co je to koučování Hlavní principy koučování Základní koučovací techniky Nácvik technik
Vliv psychiky na tělesný výkon Propojení těla a mysli WHO a definice zdraví (1977 „každá nemoc je psychosomatická“) Psychosomatika (funkční poruchy – bez fyzického nálezu) Příklady dokládající propojení těla a mysli: žehlička placebo efekt fobie jádrová přesvědčení a mechanismus jejich naplňování Cvičení k uvědomění
Vliv výchovy na rozvoj osobnosti Základní životní pocit Rakousko-uherská výchova x americká výchova – dva extrémy Děti potřebují hranice – proč? Co prožíváme ovlivňuje, jak se pak chováme Jak funguje mozek (co vnímá nejdřív; jak vznikají obrazy) Cvičení k uvědomění: Co bychom rádi slyšeli (např. od šéfa), abychom jeho oprávněný požadavek chtěli udělat rádi?
Staré výchovné postupy Mocenský přístup vzdor nebo poslušnost. Jeho nástroje: Rizika: Kritika – ponižuje celou osobu, neodmítá jen špatné chování Nálepky, zevšeobecňování – ničí důvěru Pokyny, příkazy – snižují samostatnost, aktivitu Tresty, zákazy, varování – vynucují, nebudují vnitřní motivaci Vyhrožování Dávání vzoru (ve spolužákovi, apod.) - vzdor Vzpomínka: jaká byla vaše výchova? Jak na vás působila?
Nové výchovné postupy Jak na to? Přístup „JSI FAJT, JEN JE TŘEBA …“ Postup efektivní komunikace: Popis situace (Vidím, že je tu nepořádek.) Sdělení (Je potřeba …., Když…, tak…) Vyjádření očekávání (Pomohlo by mi, kdybys…, Očekávám, že…) Možnost volby (Uklidíš to teď nebo po večeři?) Prostor pro vlastní aktivitu (Co s tím uděláme? Co navrhuješ? Co s tím?) Důležitá je možnost výběru – vede k rozhodování = odpovědnost
Nové výchovné postupy Ty to ještě nechápeš? Partnerský přístup - vzor i bezpečí (= vliv) zodpovědnost Zpětná vazba (důležité: 1. já-forma, 2. ocenit dobré, 3. čeho chceme více) Pozitivní motivace Zaměření se na CO, ne KDO – obracíme se k dítěti, ale nehodnotíme dítě Cvičení k uvědomění – přeformulujte: Ty to ještě nechápeš? Jak to, že jsi neumyl nádobí?! Lhát se nemá! Ty jsi nezavřel dveře! Ty ses zmazal! Nešlapej do louže!
Motivace Tresty a odměny, pochvaly x Zpětná vazba a ocenění Vnitřní a vnější motivace – přirozené důsledky Technika k ověření vnitřní motivace: „No a co?“ Pozitivní a negativní motivace Cvičení k uvědomění (už bylo na začátku – nemyslete na pivo, ani na večer s milenkou)
Kdo je to kouč Rozdíl mezi koučováním a mentorováním (jak Vás naučí jezdit na kole kouč a jak mentor) Role kouče - průvodce Hlavní pracovní nástroje kouče: otevřené otázky umění naslouchat – i to nevyřčené umění mlčet důvěra v koučovaného empatie a respekt ke koučovanému - včetně respektu k jeho tempu
Hlavní principy koučování DUO – důvěra, uvědomování, odpovědnost Podpora a výzva Naladění - Následování - Vedení (ne tlačení) Raport - vztah Timothy Gallwey: „Člověk je jako žalud s potenciálem stát se monumentálním dubem. Potřebujeme výživu, povzbuzení, příznivé podmínky a představu, že je to možné!“
Náš vnitřní potenciál Co brání jeho využití? Vnější bariéry – nedostatek příležitostí, nedostatečná podpora Vnitřní bariéry – strach z neúspěchu, nedostatečná důvěra ve vlastní schopnosti, pochyby a nedostatek sebevědomí Sir John Whitmore: „Základním cílem koučování je – bez ohledu na úkol - problém – vytvářet a posilovat sebedůvěru koučovaného!“
Jak zvyšovat vnímání reality? Otázkami. Jakými? Otevřenými. Určitě však ne: „Sleduješ míč?“ nebo „Proč nesleduješ míč?“ Ale například: Jak daleko byl míč? Kolik chybělo, abys ho trefil? Co způsobilo, že jsi míč netrefil? O kolik jsi míč minul? Kde jsi v tu chvíli potřeboval být? Co je pro tebe těžké? Co ti nešlo? Co bys potřeboval líp zvládnout? Otázkami potřebujeme hráče donutit, aby se soustředil. Klademe je tak, aby k odpovědi musel sám sebe i druhé lépe sledovat. Šetřit otázkami: Proč? Jak? Evokují kritiku a vyvolávají obranu.
Uvědomování a odpovědnost John Whitmore o tom, jak ne: „Před 10 lety se sportovní koučové koncentrovali na zvládnutí techniky a na dosažení přiměřené fyzické kondice. Mysl a intelekt podceňovali. Tím, že hráčům říkali, co mají dělat, koučové svým svěřencům upírali odpovědnost. Tím, že jim říkali, čeho si na jejich hře všimli, u nich potlačovali vnímání reality. Někteří to dělají dodnes. V jednom okamžiku tak výkon sportovců rozvíjejí i omezují.“
Základní koučovací techniky GROW aneb CUMA Kotvení cíle pěti smysly Vzorce úspěchu Práce s metaforou/pohádkovou postavou Imaginace – např. „budoucí JÁ“
Nácvik koučovacích technik GROW neboli CUMA CÍL – CO chci zlepšit, dosáhnout, jak poznám, že tam jsem UŽ umím, UŽ jsem na … (škála, kde cíl = 10) – popis, ne hodnocení! MOŽNOSTI – jaké všechny způsoby existují, jaké cesty vedou k cíli AKCE – co si vyberu, čím začnu, kdy to udělám, co mi brání
Nácvik koučovacích technik KOTVENÍ CÍLE OČI – jak to bude vypadat, co vidím UŠI – jaké zvuky k tomu budou, co slyším, co říkám já sám POCITY – jak se budu cítit (tělesné pocity, emoce) CHUŤ – má úspěch nějakou chuť? VŮNĚ – cítím něco (pop-corn na oslavě) DŮLEŽITÉ – zakotvit vyvolanou představu do gesta, hesla, pohybu.
Nácvik koučovacích technik VZORCE ÚSPĚCHU VYPRÁVĚNÍ – vzpomínka na nějaký velký úspěch v minulosti NASLOUCHÁNÍ – kouč „poslouchá“, co bylo za zdarem DOTAZOVÁNÍ – „co ti pomohlo uspět?“, „jaké dovednosti?“ DOPLNĚNÍ – kouč doplní dovednosti, kterých si koučovaný sám nevšiml, není vědom
DOPORUČENÁ LITERATURA: