Podpora sociálního podnikání prostřednictvím společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek Petra Francová Zlín 19.2.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Programy na podporu zaměstnanosti podporované strukturálními fondy EU.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Sociální ekonomika a podnikání Petra Francová Výroční konference IOP Ostrava
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Sociální podnikání v ČR Lenka Šebelová
Principy sociálního podnikání
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: sociální podnikání Příklady z Rakouska a Polska Praha
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Sociální podnikání v ČR Bc. Jitka Čechová
Sociální podnikání v ČR Olomouc Mgr. Šárka Dořičáková
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Podpora sociálního podnikání ve stávajícím období a příprava na období 2014+
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Sociální podnikání ve Zlínském kraji Mgr. Šárka Dořičáková
Jak se pozná sociální podnik
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Společenská odpovědnost organizací
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
JAK SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ MŮŽE PODPOŘIT ROZVOJ REGIONŮ Petra Francová a Karel Rychtář Nová ekonomika, o.p.s. Výbor pro regiony RVNNO, Pardubice
MAS Šluknovsko MAS Šluknovsko Hlavní motto SPL : „Šluknovsko návštěvníkům i sobě !“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální podnikání v JMK a KV Katedra Enviromentálních studií
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Trendy a možnosti v oblasti sociálního podnikání Petra Francová Seminář ASZ Praha
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE VE SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉM ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V ČR Petra Francová Plzeň
Proč podporovat sociální podniky formou zakázek Petra Francová Workshop Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Trutnovská zeleň, o.p.s. Mgr. Terezie Mertlíková ředitelka.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Regionální seminář „sociální podnikání“ v Opavě
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Společensky odpovědného podnikání
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Společensky odpovědné podnikání
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Festival lokální ekonomiky 2016
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Podpora sociálního podnikání prostřednictvím společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek Petra Francová Zlín

P3 přináší a prosazuje nové přístupy v podnikání s pozitivním dopadem na společnost.

Koncept trojího prospěchu

Co děláme vedeme a koordinujeme činnost Tematické sítě pro sociální ekonomiku TESSEA organizujeme semináře na zakládání sociálních podniků poskytujeme poradenství a konzultace v oblasti sociálního podnikání realizujeme projekty na podporu a propagaci sociálního podnikání spolupracujeme s MPSV spolupracujeme s ČSOB

Projekt TESSEA získává mezinárodní zkušenosti přenos dobré praxe z Polska, Itálie a Velké Británie seznam sociálních podniků zpravodaj a web 14 osvětových seminářů v regionech o společensky odpovědném zadávání veřejných zakázek návrh na zapracování integračních sociálních podniků do zákona o zaměstnanosti Klub sociálních podnikatelů

Projekt Podnikání jinak propagace sociálního podnikání prostřednictvím videí a rozhovorů dokumentární filmy o sociální ekonomice v ČR, Belgii a Rakousku a 16 medailonků o sociálních podnikatelích přenos dobré praxe z Rakouska a Belgie existuje síť ambasadorů v 8 regionech publikace Příklady dobré praxe manuál Jak založit sociální podnik

TEmatická Síť pro Sociální Ekonomiku

vznik v 2009 v projektu Tematická síť pro rozvoj sociální ekonomiky spolufinancovaného z ESF a St. rozpočtu ČR názorová platforma pro podporu sociální ekonomiky a sociálního podnikání přes 260 členů z řad fyzických i právnických osob

Co dělá TESSEA prostor pro výměnu a sdílení informací měsíční zpravodaj definice a principy včetně indikátorů – všeobecně přijímané souhrnná Studie infrastruktury sociální ekonomiky v ČR lobování a prosazování tématu účast na přípravě programovacího období 2014+

Co je sociální podnikání

České pojetí sociálního podnikání široké, důraz kladen na podnikání zaměstnávání znevýhodněných osob (tzv. integrační sociální podniky)‏ poskytování obecně prospěšných služeb v oblasti sociálního začleňování a místního rozvoje včetně ekologicky orientovaných činností jednotlivci ze znevýhodněných skupin věnující se podnikání doplňkové činnosti NNO s cílem použití výnosů v hlavní obecně prospěšné činnosti

České pojetí sociálního podnikání

Co je sociální podnikání 1/2 podnikatelské aktivity prospívající společnosti a životnímu prostředí hraje důležitou roli v místním rozvoji vytváří pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním nebo společenským znevýhodněním zisk je z větší části použit pro další rozvoj sociálního podniku

Co je sociální podnikání 2/2 pro sociální podnik je stejně důležité dosahování zisku i zvýšení veřejného prospěchu sociální podnik naplňuje veřejně prospěšný cíl, který je formulován v zakládacích dokumentech sociální podnik vzniká a rozvíjí se na konceptu tzv. trojího prospěchu – ekonomického, sociálního a environmentálního

Statistika 90 % integračních sociálních podniků (z toho 80% zaměstnává osoby se ZP, 21% dlouhodobě nezaměstnané, 14% Romy, 11% mladé znevýhodněné) Právní formy: 45% s.r.o., 24% o.p.s., 16% o.s., 8% OSVČ, 5% družstva a 1% a.s. Oblast podnikání: 24% restaurace a kavárny, 22% údržba zeleně a úklid, 21% výroba a prodej potravin Geografické rozdělení: 22% Praha, 12% MS kraj, 11% Ústecký kraj, 6% Zlínský kraj (10 podniků v adresáři P3)

Jaká právní forma? jednotlivec – fyzická osoba společnost s ručením omezeným družstvo – nově od sociální družstvo jiné typy obchodních společností obecně prospěšná společnost vzniklá do ústav od spolek od , dříve občanské sdružení ??

Legislativa Sociální podnik zatím není v legislativě vymezen P3 zpracovalo legislativní analýzu a návrhy, projednáno s MPSV návrh na zapracování integračních sociálních podniků do zákona o zaměstnanosti široký konzultační proces s TESSEA a Klubem sociálních podnikatelů návrh byl konzultován s experty z MPSV a z Generálního ředitelství UP

Legislativní návrh P3 3 varianty: 1.samostatný zákon o sociálním podniku 2.zapracování „společensky prospěšného zaměstnavatele“ do zákona o zaměstnanosti jako forma cíleného programu v § metodické opatření poskládané z existujících nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti jako pilot ve 3 krajích.

Propojení sociálního podnikání a veřejných zakázek sociální podniky potřebují zakázky, ne dotace můžou být dodavateli i subdodavateli sociální podniky vznikají i s podporou obcí – nejčastěji jde o technické služby jiné služby, které může využívat veřejná správa – např. zahradnictví, úklid, catering

Co je společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek

Veřejné zakázky představují trh veřejní zadavatelé jsou zákazníci (velcí!), můžou si diktovat podmínky veřejní zadavatelé reprezentují zájmy veřejnosti také ve svém počínání si na trhu můžou si diktovat takové podmínky, které jsou v souladu s veřejnými zájmy

Cíle dobrého zadávání veřejných zakázek Současná praxe: získání zboží a služeb za co nejnižší sumu vložených prostředků při dodržení kvality. Budoucí parametry dobrého zadávání: co nejvyšší zhodnocení vložených prostředků celková úspora veřejných prostředků (spojené nádoby) zvýšení kvality života společnosti bez navyšování daní posílení ekonomiky a průmyslu směrem k udržitelnému rozvoji, s kladným dopadem na hospodářský růst

Jak získat za veřejné peníze více veřejného prospěchu? Po dodavatelích můžou zadavatelé už dnes chtít takovou realizaci, která podpoří: sociální cíle regionu, environmentální strategie, specifický rozvoj regionu posílení místní ekonomiky, rozvoj malých a středních podniků, podpora inovací... poptávka po souladu mezi veřejnými zájmy a trhem vytváří trh pro aktivity sociálních podniků To je možné už dnes i v ČR při plném dodržení platných zákonů.

Sociální podnik Veřejný sektor Dotace Zakázky Trh Komerční podnik Podpory Zaměstnatelnost Sociální inkluze Celoživotní vzdělávání Konkurenceschopnost Regionální rozvoj Garantováno principy sociálního podnikání Často v rozporu se zájmem vlastníků na tvorbě zisku a s know-how firmy. outsourcing Pozice sociálního podniku na trzích tvořených poptávkou veřejného sektoru

Co patří do společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek podpora zaměstnanosti dodržování standardů pracovního prostředí podpora sociálního začleňování včetně znevýhodněných podpora sociálních podniků podpora malých a středních podniků podpora etického a fairtradového obchodu…

Zkušenosti z Velké Británie

Praktické zkušenosti z Velké Británie 1/2 Velká Británie je průkopníkem, věnuje se tématu cca 10 let Úroveň vlády, regionů i obcí Veřejná správa má metodiky a školení Existuje řada průvodců pro veřejnou správu i pro sociální podniky - příklad: Průvodce zadávání veřejných zakázek sociálním podnikům pro oblast zdravotnictví

Praktické zkušenosti z Velké Británie 2/2 Situace se vyvíjí: labouristická vláda podporovala nákupy od sociálních podniků, soukromý sektor si stěžoval současná vláda rozvíjí koncept sociální přidané hodnoty.

Britská praxe ve veřejných zakázkách existují oficiální seznamy preferovaných dodavatelů na základě testů – je těžké dostat se na seznam rámcová smlouva – na opakované služby s 1 i více potenciálními dodavateli předběžné oznámení – vyhlásí se záměr vypsat opakovanou zakázku se zdůvodněním proč předkvalifikační dotazník – složitý, cca 80 stran, otázka Co je sociální přidanou hodnotou vaší organizace? pozvánka účastnit se tendru

Zákon o sociální přidané hodnotě 1/3 zavazuje veřejné zadavatele k uplatňování společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek: “Zadavatel je povinen posoudit, (a) jaký přínos může předmět veřejné zakázky mít z hlediska ekonomického, sociálního a environmentálního v relevantní oblasti, a (b) jaký vliv může mít proces zadávání veřejné zakázky na udržitelnost tohoto přínosu.“

Zákon o sociální přidané hodnotě 2/3 „Zadavatel musí posoudit, zda provést konzultace.“ Sociální hodnota = přínos pro místní obyvatele nad rámec nakupovaného zboží a služeb. Platí od pro vládní zakázky, zdravotnictví (NHS) a velké zakázky obcí pro smlouvy na zboží a služby pro stavebnictví je to dobrovolné

Zákon o sociální přidané hodnotě 3/3 Není předepsáno, jak se to má dělat a zatím je málo zkušeností. Otázka jak sociální přidanou hodnotu měřit a porovnávat. Pomůže to sociálním podnikům a NNO - existují pro ně manuály.

Zkušenosti magistrátu Liverpoolu Magistrát v Liverpoolu společensky odpovědné nakupování podporuje. Školení pro úředníky – zadavatele. Zve potenciální dodavatele a zjišťuje jak nejlépe vypsat zakázky. Vypisuje menší zakázky vhodné pro sociální podniky a MSP. Hodnotí poměr ceny a kvality 50 : 50, někdy až 30 : 70. Ve výběrových komisích jsou i zástupci klientů s vlastním bodováním (sociální služby, nájemníci…).

Co lze a nelze chtít 1/2 V předkvalifikačním dotazníku se ptají např. zda budou zaměstnávat zdravotně postižené nebo nezaměstnané, jak je budou školit… Můžou zvýhodnit držitele značek pro zaměstnávání OZP – např. jako česká Práce postižených. Lze chtít po dodavatelích, aby přijali a vyškolili učně – hl. ve stavebnictví u velkých zakázek.

Co lze a nelze chtít 2/2 Nelze dát místní dodavatele jako podmínku, můžou ale dát jiné podmínky: čerstvá zelenina do školní jídelny – dovoz ze vzdálenosti max. 2 hodin. nízká stopa CO2 – podmínka počet ujetých km pro doručení služby

Různé modely, jak žádají sociální podniky vznikají konsorcia NNO za účelem ucházení se o zakázky někdy žádá nejsilnější organizace a ostatní jsou subdodavateli sociální podniky jsou rovnou v zakázce uvedeny jako subdodavatelé

Špatná praxe vláda chce jen několik hlavních dodavatelů ti napíší silnou žádost se sociálními podniky jako subdodavateli – pomůže jim to vyhrát tendr pak to nesplní a vláda to nekontroluje

VOLA konsorcium NNO pro profesní vzdělávání mladých 16+ nemají při zakázkách žádné zvýhodnění sdružují 150 organizací, z nichž se 70 již účastnilo zakázek velký důraz na kvalitu poskytovaných služeb – sami si kontrolují kvalitu práce svých členů při vypsání tendru osloví členy a domlouvají spolupráci nový trend – platby na základě výsledků – NNO zálohují platby ze svých peněz a jsou placeny až podle výsledků → problémy s cash-flow

Příklad na provozování vězení vězení jsou provozována soukromými společnostmi tendr na provozování vězení velká soukromá firma se domluví s NNO, které budou pracovat s vězni sociální začleňování, vzdělávání a integrace

Britská doporučení pro úředníky zapracovat do plánu rozvoje obce nebo do komunitního plánu využívání veřejných zakázek k dosahování sociálních cílů dát to do vyhlášky o zadávání veřejných zakázek sociální požadavky včas zapracovat do zadávacích podmínek zkonzultovat vše s právníkem vyplatí se to u větších zakázek

Zkušenosti z Itálie

Příklady z Itálie Konsorcium CONSIS z Bolzana - uzavírá smlouvy s veřejnou správou a práci dělají jeho členové – sociální družstva; konsorcium si nechává určité procento na administrativu zakázky. Příklad domova důchodů v Bolzanu - sociální družstva zajišťují sestřičky, rehabilitaci, vaření a úklid. Sociální družstvo Uro Buro v Miláně vyhrálo zakázku na provozování útulku pro psy a kočky.

Příklady z Itálie Správa hřbitovů – firma, která zaměstná 3 znevýhodněné osoby doporučené z UP, dostane 20 bodů navíc. A&I - sociální družstvo typu B (služby) - služba zprostředkování práce pro UP, mají 100 zaměstnanců a obrat 3 mil. EUR.

Obec Miláno 1/2 politické rozhodnutí podporovat společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek jde o zakázky do EUR existuje veřejný seznam sociálních družstev typu B (zaměstnávání znevýhodněných) rozdělený podle typů služeb (úklid, údržba zeleně, údržba veřejných prostor, kurýr, restaurace, catering…) je těžké o tom přesvědčit úředníky – nezvyk a obava, že berou práci normálním podnikům

Obec Miláno 2/2 zatím takto zadán malý objem zakázek chtějí vytvořit systém: do EUR přímé přidělení sociálnímu družstvu, od do EUR jednací řízení – pozvou 5 sociálních družstev a 1 z nich vyberou

Jiné české zkušenosti

Kritéria fairtrade ve veřejných zakázkách v ČR Nejčastěji jde o nákup fairtradové kávy a oděvů. Lze dát do: hodnotících kritérií – otázka stanovení váhy vymezení technických podmínek předmětu plnění – bezpečnější a jednodušší, je ale třeba respektovat všechny srovnatelné standardizace a certifikace, které budou prokazovat respektování kritérií fairtrade. Konkrétní příklady hodnotících kritérií a technické specifikace naleznete v příručce Fairtradové veřejné zakázky.

Zelené nakupování v ČR 1/2 berou se ohledy na životní prostředí environmentální kritéria se využívají déle než sociální v ČR to prosazuje MŽP Pravidla uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek platnost od

Zelené nakupování v ČR 2/2 zatím metodiky a vzorové zadávací dokumentace pro udržitelné zadávání veřejných zakázek nábytku a výpočetní techniky existují také různé příručky NNO, např. Zelená kancelář

Webové stránky – Podmínka zaměstnávání 10% dlouhodobě nezaměstnaných osob ve veřejných zakázkách – Fairtradové veřejné zakázky

Přihlašte se on-line

Děkuji za pozornost P3 - People, Planet, Profit, o.p.s. Malátova 16, Praha 5 - Smíchov nebo