Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Fakulta zdravotnických studií
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)

Nové možnosti studia učitelství Bc - odborné – FF - s vyznačením učitelství (učiteli se však absolventi na základě titulu Bc. nestanou) Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelské – PdF, PřF, FTK

Možnosti studia učitelství Dosavadní: a) Mgr. - odborné s možností učitel. způsobilosti – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF) Nově: a) Bc. - odborné – FF - s vyznačením učitelství (učiteli se však absolventi nestanou) b) Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelské – PdF, PřF, FTK

Úvod do pedagogiky, Obecná pedagogika Seznámení studentů s filozofickými, etickými hodnotami, nutnými pro výkon pedagogické profese. Seznámení studentů se základní pedagogickou terminologií. Analýza výchovného procesu s ohledem na cíle, obsah a prostředky výchovy. Komparativní přístup. Studenti si mají osvojit teoretický systém pedagogiky, terminologii, postavení v systému věd a současný stav vědní disciplíny i školského systému. Z hlediska jejich profilace je podstatná orientace v současné školské a výchovné situaci a zřetel k měnící se roli osobnosti pedagoga a humanizaci přístupu k vychovávanému jedinci.

Školní didaktika Výuka jako řízený proces. Činitele výuky - žák, učitel, učivo. Formy výuky. Metody výuky. Materiální didaktické prostředky. Učebnice. Pedagogická komunikace ve výuce. Pedagogická diagnostika ve výuce. Alternativní didaktické systémy.

Volitelné předměty Tvorba kurikula: Po ukončení předmětu by student/ka měl/a být schopen/a: řešit problémy spojené s otázkami čemu vyučovat a jak výuku organizovat, koncipovat kurikulum včetně modulárního přístupu, ovládat teoretické problémy kurikulární tvorby. Tvorba vzdělávacího programu pro neučitelské obory: Ve společnosti znalostí by měli být odborníci všech profesí připraveni předávat své dovednosti. Studující si v rámci disciplíny osvojí algoritmus tvorby vzdělávacího programu a základní didaktické poznatky. Toho využijí při tvorbě konkrétního vzdělávacího projektu.

Volitelné předměty Aktivizační metody ve výuce: - Prezentace a implementace metod, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, kooperaci, sebedůvěru a zodpovědnost. - Představení, aplikace a implementace metod výuky, které vedou k rozvoji tvořivosti, kritického myšlení, samostatnosti a schopnosti sebeprosazení se, spolupráce, odpovědnosti. Důraz na učení jako aktivní proces a "umění myslet".

Další zdroje informací pro studenty PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, ISBN GRECMANOVÁ, H. k aktivizačním metodám, kritickému myšlení OBST, O. ke školnímu managementu, k řízení kvality a dalšímu vzdělávání pedag. pracovníků odborny-casopis/

Konstruktivismus Jean Piaget, konstruktivistické x transmisivní, základem nového konstruovaného poznání jsou dosavadní znalosti, zkušenosti, tzv. prekoncepty, aktivní role učícího se subjektu, který si své znalosti konstruuje, činnost žáka vede k rozvoji jeho poznávacích schopností, myšlení, tvořivosti, samostatnosti, k podpoře motivace.

Humanizace výchovy a vzdělávání metodologickým východiskem humanizace je orientace na osobnost dítěte, tvořit, ochraňovat a rozvíjet lidský rozměr výchovy a vzdělávání, tak aby systém produkoval svébytné lidské bytosti, koncepce vzdělávání má být založena na individuálním rozvoji osobnosti každého žáka podle jeho možností a schopností (přiblížit výchovu lidské přirozenosti, potřebám dítěte, všestranně rozvíjet žákův růst, vnímat jej jako osobnost).

Základy didaktické transformace přenos vědeckého nebo odborného obsahu do školního vzdělávání, rozlišovat vědecký systém a didaktický systém obsahu (předmět jako zmenšenina vědy/oboru X předmět jako příprava na život), předmět má být k užitku studenta (zvážit jeho maximální efektivnost).

Kompetence RVP pro obory SOV: v textově společné části pojem charakterizují jako „ ohraničené struktury schopností a znalostí a s nimi související postoje a hodnotové orientace, které jsou předpokladem pro výkon žáka – absolventa ve vymezené činnosti (vyjadřují jeho způsobilost nebo schopnost něco dělat, jednat určitým způsobem “, klíčové kompetence ( články L. Hučínové, O. Hausenblase).