Propaganda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Propaganda
Mgr. Josef Kašpar VY_32_INOVACE_05_B_12_MEV Škola SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Josef Kašpar Název VY_32_INOVACE_05_B_12_MEV Téma Propaganda Anotace Žák se seznámí s podstatou propagandy Klíčová slova Mediální výchova, informace, propaganda, manipulace, totalita, komunismus, fašismus Cílová skupina Žáci maturitních oborů SOŠ a SOU Milevsko Datum tvorby 3.5. 2013 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Metodický pokyn: Prezentace je zaměřena především na výklad učiva. 4. – 7. snímek: výklad učitele, popř. problémový výklad (využití mezerníku) 8. – 10. snímek: výklad učitele, popř. problémový výklad + video (po kliknutí na hypertextové odkazy se objeví požadovaná stránka) 11. – 12. snímek: výklad učitele, popř. problémový výklad (využití mezerníku) 13. snímek: test (po kliknutí na textové pole přiletí „smajlík“) Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad problémem (problémové vyučování – žák sám přichází na řešení zadaného úkolu), interaktivnost probíhá využitím ICT.
Propaganda Propaganda = manipulace médii s cílem dosažení společenské kontroly, a to zejména v politickém kontextu, kdy je spojována s úsilím politických hnutí, organizací, vlád. Způsob ovlivňování jednotlivce, skupiny nebo celé společnosti, v jehož důsledku se výrazně změní názory a postoje cílové skupiny, aniž by si to dotyční uvědomovali.
Pilíře propagandy jednoduchost oslovení emocí oslovení představivosti opakování
Propaganda Manipulovaná osoba je přesvědčena, že je sama iniciátorem konkrétního jednání, že její rozhodnutí je projevem vlastní vůle. Ve skutečnosti se chová podle režie a plánu cizího autora. Termín propaganda má silně negativní zabarvení. Je typická pro totalitní státy.
Ovlivňování veřejného mínění Ovlivnění a prohloubení zaběhnutých společenských trendů.
Příklady propagandy Komunistické filmy Televize ve službách hákového kříže Válečná propaganda
Využití emocí Propagandisté často a rádi pracují s vypjatými emocemi, které dokážou vzbudit silné odhodlání, přesvědčení a současně vyvolat i iracionální pocity a reakce. Komunistický plakát
Ovlivňování veřejného mínění Tím, že je veřejnost na základě nekorektních údajů a informací mystifikována, může se ztotožnit s konkrétním řešením, názorem, na jehož základě schválí postup, který by za transparentních okolností jen stěží přijala. Komunistický plakát
Ovlivňování veřejného mínění
Propaganda a její druhy Oslavná propaganda – cílem je vytvořit příznivý dojem o konkrétní organizaci, mocenské skupině, vládě Očerňující propaganda – má jednostrannou, zaujatou pravdivou i nepravdivou prezentací skutečností diskvalifikovat protivníka
Test Co je cílem propagandy? Informovat o událostech Ovlivnit myšlení lidí Propagovat výrobky a služby
Zdroje a citace FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, a.s, 2009, ISBN 978-80-247-2678-6. Copyright (c) 2013 [Josef Kašpar] and its licensors (Corel). All rights reserved. KOUKOLÍK, František. Propaganda a logické klamy [online]. [cit. 19.2.2013]. Dostupný na WWW: http://blisty.cz/art/39049.html HANUŠ, Břetislav. http://www.czechdesign.cz/ [online]. [cit. 3.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.czechdesign.cz/ilustrace/Politicky-plakat-a-propaganda-/3.jpg PINUS, Natalia. http://www.czechdesign.cz/ [online]. [cit. 3.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.czechdesign.cz/foto.php?lang=1&status=obr&c=679&o=4829 SOBOTKA. http://www.czechdesign.cz/ [online]. [cit. 3.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.czechdesign.cz/foto.php?status=obr&lang=1&c=679&o=4831