Význam informací v podnikání Obsah Význam informací v podnikání Cíl informačního systému Tvorba informačního systému Otázky pro žáky
1. Význam informací v podnikání Proč potřebujeme informace k podnikání ? Nové technologie. Nová legislativa. FIRMA PODNIKATEL Správná rozhodnutí Podnikatelský úspěch. Činnost konkurence. ZISK Přání zákazníků. Ekonomické vlivy. Tvoříme vlastní informační systém. Pomáhá nám ve správném rozhodování.
Informační systém Co je cílem informačního systému? Shromažďuje informace. Vede databázi informací. Provádí rozbor informací. Třídí informace. Předává informace.
Kdo potřebuje informace? Vedení firmy Cíl Správná rozhodnutí. Výroba Cíl Plánování výroby. Personální útvar Cíl Plán počtu zaměstnanců. Nákup a odbyt Cíl Zajištění dodavatelů, odběratelů. Změny v přání zákazníků, činnost konkurence, tržní situace. Marketingový útvar Cíl
1. Zákazník Proč potřebuje firma, podnikatel informace? Existují tři hlavní oblasti tržních informací. Zajímá se o výrobky konkurence. 1. Zákazník Sleduje technologický pokrok. Výrobky – požaduje kvalitu a moderní design.
2. Konkurence Proč potřebuje firma, podnikatel informace? Existují tři hlavní oblasti tržních informací. 2. Konkurence Hledá naše slabé stránky. Má zájem získat co nejvíce zákazníků. Vyvíjí nové výrobky. Soutěží v oblasti cen, propagaci, levné distribuci. Sleduje naše podnikatelské aktivity.
3. Ekonomické vlivy Proč potřebuje firma, podnikatel informace? Existují tři hlavní oblasti tržních informací. Ceny se neustále mění. Zahraniční obchod přináší nové možnosti. 3. Ekonomické vlivy Výše úrokové sazby je proměnlivá. Míra inflace ovlivňuje celkové hospodaření firmy, podnikatele.
3. Tvorba informačního systému. Jak si tvoří firma, podnikatel informační systém? Je potřeba odpovědět na jednotlivé otázky: Jaké informace bude potřeba na jednotlivých úsecích? Jak často budeme informace potřebovat? Od koho budeme informace získávat? Jak budeme informace získávat, předávat, archivovat.
Jaké informace budeme potřebovat na jednotlivých úsecích? Potřeba informací na jednotlivých úsecích Nákup a odbyt Personální útvar Marketingový útvar Plán výroby. Personální plán. Změny na trhu. Zajištění surovin pro výrobu. Kontakt s odběrateli. Zajištění potřebného počtu zaměstnanců. Zajištění aktuálních informací o zákaznících, konkurenci aj.
Jak často budeme informace potřebovat? Časový interval potřeby informací. Dle typu výroby: denně, týdně, měsíčně, čtvrtletně. Plánování výroby Měsíčně, čtvrtletně, pololetně, jednou za rok. Personální plán Denně, týdně, měsíčně, jednou za rok. Marketingový útvar
Od koho budeme informace získávat? Firemní zdroje informací. Vnitřní zdroje informací Vnější zdroje informací Výrobní technologie Databáze zaměstnanců Náklady a výnosy Výše zisku Údaje úřadu práce Údaje o konkurenci Technologické změny Spotřebitelské preference
Jak budeme informace získávat, předávat, archivovat? Způsoby přenosu informací. Ústně Na poradách vedení a jednotlivých úseků. Písemně Formou výkazů a zápisů ze schůze. Telefonicky Komunikace mezi pracovníky jednotlivých útvarů. Elektronicky Komunikace mezi pracovníky e- mailem.
Databáze Jak budeme informace uchovávat? Archivace informací. Informace uchováváme v databázi. Databáze Je tvořena jednotlivými programy, které tvoří informační systém firmy. Systém Access –lze zadat všechny objednávky pro konkrétního dodavatele.
4. Otázky pro žáky Informační systém 1.Co to je informační systém? Shromažďuje informace. Třídí informace. Informační systém Předává informace. Provádí rozbor informací. Vede databázi informací.
2. Jaké znáte způsoby přenosu informací? Ústně Na poradách vedení a jednotlivých úseků. Písemně Formou výkazů a zápisů ze schůze. Telefonicky Komunikace mezi pracovníky jednotlivých útvarů. Elektronicky Komunikace mezi pracovníky e- mailem.