Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti a základní cíle mediální výchovy 2. Část prezenčního školení školitelů SIPVZ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
MULTIMEDIÁLNÍ GRAFICKÁ TVORBA
Řeč, jazyk, mluva.
Mediální produkt.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Název DUM: Informační společnost
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
funkce médií ve společnosti moc médií
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 2. VÝKONOST, KOMPETENCE A GRAMOTNOST PRACOVNÍKŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Reálné a zobrazené vzory
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Rámcové a školní vzdělávací programy
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Základy mediální výchovy
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ekonomika – základní pojmy.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Informační gramotnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Informační gramotnost
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Masová média jako mediální instituce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Socializace Kejřová.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti a základní cíle mediální výchovy 2. Část prezenčního školení školitelů SIPVZ

FUNKČNÍ GRAMOTNOST TŘI SLOŽKY: 1) Literární gramotnost 2) Dokumentová gramotnost 3) Numerická gramotnost + technická gramotnost

1) Literární gramotnost schopnost nalézt a porozumět informacím z textů, které nejsou určeny jako primární informační zdroje (texty v novinách – úvodníky, komentáře, eseje, texty v časopisech, publikacích apod.). Umět si vybrat z textu podstatné, porozumět těmto informacím a umět s nimi správným způsobem nakládat. umět vytvářet srozumitelné texty a další informační zdroje.

2) Dokumentová gramotnost schopnost nalézt a porozumět informacím obsaženým v konkrétním dokumentu schopnost na tyto informace adekvátně reagovat

3) Numerická gramotnost schopnost pracovat s číselnými údaji schopnost aplikovat ve správném pořadí matematické operace schopnost tyto údaje a výsledky provedených operací správně interpretovat

Technická gramotnost Orientace Zacházení Identifikace možností využití Přenos znalostí

Projekt SIALS (Second International Adult Literacy Survey, Mezinárodní výzkum funkční gramotnosti dospělých) probíhal od ledna 1997 do prosince Ve srovnání se světem jsme dopadli nejhůře v literární gramotnosti. Náš největší handicap spočívá v aktivním přístupu k informacím, tj. ve schopnosti informace vyhledávat, třídit, zobecňovat a kombinovat spíše než poskytnutou informaci použít. Čím vyššího vzdělání respondenti dosáhli, tím hůře si ve srovnání se světem vedli. Polovina lidí, kteří dosáhli nejnižší úrovně funkční gramotnosti, si myslí, že jejich schopnost pracovat s česky psaným textem je vynikající, a zbývající polovina tuto schopnost hodnotí jako dobrou.

POSTAVENÍ MV VE VZDĚLÁNÍ SOUČASNÉHO ČLOVĚKA Informační společnost Socializace jedince Vzdělávací soustavy

PŘÍSTUPY K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ Obrana – kritický odstup Zpracování – zpracovat, vyhodnotit a využít informace z médií Útok – vlastní mediální sdělení / prezentace Rozměr - znalostní / dovednostní

OBSAH MEDIÁLNÍ VÝCHOVY - - MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST Mediální komunikace je komplexní sociální jev, odehrávající se ve všech rovinách života společnosti, významně se podílející na jeho podobě a kvalitě. Úspěšné zvládnutí mediální komunikace je kompetencí svého druhu. Na dosažení této kompetence se podílí jednak různé tradiční oblasti vzdělávání, jednak některé specializované aktivity, jež tvoří páteř vlastní mediální výchovy. Poznatky a dovednosti nutné ke zvládnutí mediální komunikace je možné rozdělit podle toho, kterého prvku komunikačního schématu se týkají. podavatel tj. média sdělení, tj. mediovaný obsah - komunikát příjemci, tj. publika a toho, jak na ně média a jimi nabízené obsahy mohou působit.

Média výrobní organizace s výraznou orientací na ekonomickou úspěšnost Hierarchie zavedené rutinní postupy práce Význam mediální komunikace v současnosti - zábavní průmysl, reklama a vlivové agentury stávají se (spolu)nositeli veřejného života, výrazem životního stylu a kultury

Obsahy mediované obsahy vznikají a jsou uspořádány podle určitých pravidel a s určitým cílem Žádný mediovaný obsah není jen odrazem ”reálného” světa a nepředstavuje jen zaručenou informaci zjednodušení a uspořádání, a to vždy s určitým cílem (určitým komunikačním záměrem) Sdělení stylizovaná jako objektivizující výpovědi o skutečnosti Jednotlivé typy mediovaných obsahů se vzájemně inspirují Média - zprostředkovatelé vzorů reklamy nabízejí společensky žádoucí vzory chování a řešení rozmanitých situací, zpravidla spojené s nějakým typem spotřebitelského chování

Publikum a účinky Příjemci médií vytvářejí publika, jež vykazují některé společné rysy možnost identifikace, popřípadě vytváření atmosféry existující subkultury příjemce je současně zákazníkem i předmětem obchodování Média mají nepochybně vliv na příjemce, a to jak na jednotlivce a jejich postoje, názory, emoce, případně chování, tak na společnost a její stabilitu či proměny. spoluutváření veřejné agendy

HLAVNÍ CÍLE MEDIÁLNÍ VÝCHOVY sdělení v médiích nejsou prostou kopií světa – i obsahy, které na sebe berou podobu „obrazu“ reálného světa (např. zpravodajství), jsou konstrukce základními procesy, jež prodělají všechna mediovaná sdělení než se dostanou k příjemcům, jsou zjednodušení, zestručnění, vytřídění a podřízení určitému účelu příjemci nemusí být a nejsou pasivní masa, nýbrž aktivní uživatelé média se podílejí na utváření veřejného života, pomáhají zaplnit volný čas a spoluvytvářejí životní styl sdělení v médiích mají různé účely, které nejsou vždy zřejmé na první pohled informace nabízené v médiích je nutné si ověřovat média nabízejí nejrůznější typy obsahů, které mají tendenci se opakovat a vytvářet si vlastní jazyk média jsou sociální instituce svého druhu mající svou strukturu (systém médií), svůj vývoj a svá ustavená pravidla fungování média jsou výrobní podniky s propracovanou dělbou práce a s orientací na ekonomické přežití, popřípadě tvorbu zisku