Znalosti a jejich řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
managementu znalostí podle
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Aleš Chudý ředitel divize IW Microsoft Slovakia.
Strategie podniku v globálním světě
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Společnost vědění/učící se společnost
Informační systémy podnikové systémy CRM
Proč selhávají současné IS pro podporu strategického řízení Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Systémy pro podporu managementu 2
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Význam informací a dat a znalostí
Analýza makro a mikroprostředí
Koncepce marketingového řízení
Systémové pojetí hospodářské organizace 1 ECM – Řízení podnikového obsahu (Zdroj: Gála, Pour, Toman: Podniková informatika. Praha: Grada 2006) řízení podnikového.
(komentovaný přehled)
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice. Proč znalostní ekonomika ? silná konkurence ekonomická krize efektivní výroba a prodej.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika – základní pojmy.
MARKETING Přednáška P
Business Inteligence – úvod
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Management a řízení hotelu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
Informační systémy podnikové systémy CRM
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
MARKETING Přednáška P
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Znalosti a jejich řízení Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc zdenek.molnar@fsv.cvut.cz

Strategický význam znalostí „Znalosti jsou dnes jediným smysluplným zdrojem. Tradiční „výrobní faktory“ - země (tj. přírodní zdroje), práce a kapitál nezmizí, ale stanou se druhotnými. Mohou být získávány a to navíc snadno, jen pokud máme potřebné znalosti“ (Peter Drucker). CI nepředstavuje ve své podstatě nic jiného, než vytváření znalostí využitelných pro strategická rozhodování v organizacích

Informační, nebo znalostní společnost? Rozdíl mezi "informacemi" a "znalostmi" je podobný rozdílu mezi surovinou a hotovým produktem, ovšem s tím, že informací (coby základní suroviny budoucí společnosti) bude stále více a jejich hodnota bude stále menší. Naproti tomu znalosti a schopnosti vyhodnotit informace, porovnat je, posoudit, aplikovat atd. budou tím, co bude čím dál více ceněno a co bude představovat skutečnou hodnotu. Proto je skutečně na místě používat spíše přívlastek "znalostní" než "informační".

Předpoklad znalostní společnosti K základním předpokladům konceptu znalostní společnosti Schopnost jednotlivce orientovat se v informačních zdrojích, efektivně v nich vyhledávat a vyhledané informace interpretovat, zasazovat do kontextu, tvořivě zpracovávat a vytvářet z nich znalosti.

Co to je znalost? „V češtině máme pro pojem znalost či znalosti mnoho synonym jako např. umím, dovedu jsem schopen něco udělat. Znalost je tedy účelová koordinace akce znalosti tedy nejsou informace Rozdíl mezi informacemi a znalostmi je tedy základní a významný. Informace jsou vstupem do znalostního procesu, tj. účelové koordinaci činností. Dosažení vytčeného účelu skrze akci (ne jen na papíře) je jediným důkazem či manifestací praktické, použitelné znalosti. Bez potřebných znalostí nejsme schopni určit hodnotu a význam informací, jinými slovy neumíme informaci nějak smysluplně a účelově použít“ (prof. M. Zelený) Pojem znalost či znalosti může být z různých hledisek natolik neurčitý, že snaha o přesnou definici by pro praxi pravděpodobně nebyla užitečná. Znalosti totiž mají různý význam a hodnotu v různém kontextu, jsou tedy definovány v kontextu jiných informací, vyvíjejí se, nejsou konečné, a proto jsou obtížněji přenositelné než informace

Data, informace a znalosti vzdělání zkušenosti data informace znalosti rozhodnutí (akce)

Z informací tvoříme znalosti srovnáváním (V čem se liší informace o dané situaci od informací o situacích, které již znám? odvozováním (Jaké důsledky má tato informace na moje rozhodnutí a akci?) spojováním (Jak souvisí tato informace s jinými?) komunikováním (Co si ostatní lidé myslí o této informaci?)

DATA(FAKTA) > INFORMACE > ZNALOSTI Vyber jméno a věk ze souboru zákazníci, kde cena auta > 900000 a typ auta = sportovní DATA - tradiční data -orientace na záznamy - data jsou vybírána klasickými databázovými technikami (např. SQL) INFORMACE ZNALOSTI

DATA(FAKTA) > INFORMACE > ZNALOSTI 42% sportovních aut dražších než 900000 si kupují muži ve věku mezi 40 až 50 lety DATA - často potřebné údaje - orientace na agregovaná data a výpočtové hodnoty - softwarové produkty pro DSS INFORMACE ZNALOSTI

DATA(FAKTA) > INFORMACE > ZNALOSTI Pro podporu prodeje dražších sportovních vozů je třeba se zaměřit na muže středního věku - zobecněná data a informace - data mining objevuje znalosti - technologie zahrnuje deduktivní/induktivní odvozování - asociativní pravidla DATA INFORMACE ZNALOSTI

Znalosti tacitní a explicitní Explicitní znalosti se snadno dají vyjádřit formálním a systematickým jazykem, tzn. je můžeme vyslovit, napsat, nakreslit nebo jinak znázornit. Můžeme je tedy formalizovat např. pomocí formulí, specifikací či manuálů, přenášet, ukládat, sdílet, skladovat. Jsou to znalosti strukturované, jsou snadno komunikovatelné a lze je vyjádřit pomocí dat. Tacitní znalosti jsou znalosti nevyslovitelné, skryté, tiché, nestrukturované, nedají se snadno postřehnout, vyjádřit či vysvětlit. Tacitní znalosti jsou uchovány v hlavě jedince, jsou jeho osobním vlastnictvím, velmi často jsou skryté v podvědomí a jsou zdrojem kreativity. Jsou spojené s individuální zkušeností, dovedností, činností, intuici, osobními představami, mentálními modely, emocemi atd. jedince.

Typy znalostí explicitní tacitní kolektivní individuální Formální (technická) zkušenost Pravidla, zákony, předpisy explicitní Intuice Moudrost a sociální praxe tacitní individuální kolektivní Vzájemné prolínání Vývoj podporovaný KM

Spirála znalostí (Ikujiro Nonaka) tacitní explicitní dialog socializace externalizace tacitní Spojování explicitních znalostí internalizace kombinace explicitní Učení děláním Field building

Konverze znalosti (1) Socializace (tacitní na tacitní) – Socializace je proces sdílení, tedy přenos a znovu vytváření tacitních znalostí pomocí sdílené zkušenosti. Typickým příkladem je učňovství. Příklad učedník, chirurg, architekt. Řídit socializaci je velmi složité. Jejím předpokladem je důvěra, náklonnost a přátelství mezi pracovníky organizace či členy komunity. Externalizace (tacitní na explicitní) – Jedná se o pokus přepsat tacitní znalost do explicitní formy. Pokoušíme se ji formalizovat proto, protože se s ní pak lépe pracuje a lze ji rozšířit dále mezi lidmi a díky tomu se externalizovaná znalost stává základnou pro vznik nových znalostí. Tacitní znalost převádíme pomocí metafor, analogií, modelů, vyprávěním příběhů. S přepisem bývají problémy, protože je tacitní znalost příliš svázaná se svým nositelem a je natolik specifická, že jí při přepisu vždy ztrácíme.

Konverze znalosti (2) Internalizace (explicitní na tacitní) – Tento proces je založen na učení se při činnosti. Osvojená znalost integruje s tacitními znalostmi, které daná osoba má, rozšiřuje je a mění. Při internalizaci musíme vždy počítat s tím, že jednu explicitní znalost mohou dva různí lidí zpracovat naprosto odlišným způsobem. Kombinace (explicitní na explicitní) – Kombinace je proces, kdy spojujeme oddělené explicitní znalosti do nové explicitní znalosti, která je širší, systematičtější a komplexnější Příklad: soubor specifikací prototypu nového výrobku.. Lze ji kombinovat pomocí dokumentů, schůzek, telefonických hovorů. Spojování obvykle nečiní problémy.

Bostonské matice aplikovaná na znalosti (životní cyklus znalostí) znalostní charakter oboru – podíl znalostí v hodnotě produktu/služby vysoký nízký Oblast klíčových znalostí Oblast potenciálních znalostí Oblast základních znalostí Oblast zastaralých znalostí vysoký Růstový potenciál odvětví (trhu) nízký

Znalosti jsou vždy specifické podle typu a charakteru podniku a záleží na vizi a poslání podniku Oblast potenciálních znalostí . V ní jsou znalosti dosud v plenkách, ale už se ukazuje, že by se mohly stát potenciálem k radikální změně podnikání či alespoň ke změně některých procesů uvnitř podniku Oblast klíčových znalostí. Tyto znalosti odlišují jednotlivé podniky navzájem. Mají největší vliv na jedinečnou posici podniku na trhu a často jsou označovány jako “core competences“ Oblast základních znalostí. Tyto znalosti jsou nezbytné pro to, aby podnik mohl vykonávat své podnikatelské aktivity. Tyto znalosti jsou široce dostupné a podobné u většiny podniků v daném odvětví. Oblast zastaralých znalostí. Tyto znalosti již nejsou vůbec, nebo jen zřídka využívána pro podnikání.

Knowledge Management znamená hledání odpovědí na otázky Jak identifikovat naše znalosti (naší kompetenci) jinými slovy co opravdu umíme dělat (Jinými slovy abychom věděli co všechno víme)? Jak tyto znalosti zachycovat (uchovávat), samozřejmě v digitalizované podobě? Jak tyto znalosti zlepšovat či rozšiřovat? Jak se zbavovat starých (neúčelných) znalostí? Jak šířit tyto znalosti sdílet s našimi zaměstnanci? Jak tyto znalosti užívat pro zvýšení naší konkurenceschopnosti, např. vyšší schopnost koordinace či flexibility našich procesů, které jsou nutné pro úspěšné zvládnutí turbulentní změny(viz dále)? Jak hodnotit (měřit) naše znalosti?

Definice KM Obecná a exaktní definice neexistuje. Jsou jen různě volná „operační“ definice co se při KM děje. I když se jednotlivé definice v přístupu více či méně liší, v souhrnu dobře ilustrují obsah předmětu. Thomas Davenport definuje KM jako systematický proces hledání, vybírání, organizování, destilování a prezentování informací způsobem, který zlepšuje porozumění pracovníka specifické oblasti zájmu. Justin Hibbard stručně shrnuje management znalostí jako proces „chytání“ kolektivní podnikové odbornosti. Owen Wilson charakterizuje KM jako formulaci podnikové strategie po rozvoj a aplikaci znalostí, které přispějí k zlepšení podnikových procesů a schopnosti reakce. Ludmila Mládková (2003) definuje management znalostí jako řízení znalostí a znalostních pracovníků. Larry Prusak: Je to spojité spektrum aktivit, na jehož jednom konci je zachycení znalostí a druhém konci komunikace lidí. Arian Ward: Při KM jde o to sledovat ty, kteří znají a rozvíjet takovou firemní kulturu a technologii (infrastrukturu), která je přiměje mluvit.

Základními prvky úspěšného KM jsou spolehlivá společná technologická infrastruktura, která umožní sdílení znalostí, spojení lidí, kteří mají znalosti a jsou ochotni je sdílet, ptát se a naslouchat, zavedené procesy pro zjednodušení sdílení, ověřování a extrakci znalostí.

Dvojí pojetí KM Technologické pojetí (tvrdé, kognitivistické, euro-americké, IT-Track, knowledge management) klade důraz na využití informační a znalostní technologie a aplikuje řadu metod umělé inteligence. Typickými přístupy v tomto směru jsou např. data mining, strojové učení, tvorba a využití znalostních systémů, aplikace lingvistiky na práci s texty atd. Znalost má explicitní formu a je vázána k určitému problému. Primárním cílem KM v tomto pojetí je tvorba, kodifikace, uchování a přenos znalostí. Znalosti mohou být dobře uloženy v databázích a je možno je bez větších problémů řídit. (Sklenák) Sociální pojetí (měkké, komunikační, japonské, People-Track, knowledge creation) je zaměřeno na tvorbu a využívání zejména tacit znalostí, skupinové řešení problémů, řízení znalostních pracovníků, proces učení, atd. Důraz se klade zejména na využití znalostí v praxi, sdílení znalostí uvnitř organizace, rozšíření mezi zaměstnanci a pod .(Mládková) V poslední době stále častěji převládá názor, že je nutné propojit technologické a sociální pojetí KM, neboť oba přístupy jsou pro podnikovou praxi potřebné

Technologie pro řízení explicitní znalostí Intranet Znalostní (podnikové) portály. Content Management Systém Webové vyhledávače. Push technologie (agenti). Helpdesk – (FAQ). Groupware Workflow technologie Data warehouse, Data mining expertní systémy. E-learningové aplikace.

Metody pro řízení tacitních znalostí Vyprávění příběhů. Příběh nám umožňuje vykreslit realitu pomocí analogií a symbolů a pomáhá překonat bariéry v myslích jedinců. Cílem vyprávění je povzbudit představivost posluchače a spojit zkušenosti vypravěče se zkušenostmi posluchače. Komunity či sítě lidí, kteří se scházejí za účelem sdílení znalostí a učení se jeden od druhého. Komunity vznikají přirozeně nebo jsou vytvářeny uměle, mohou fungovat na základě osobních styků anebo jsou virtuální. Komunita musí mít jasně formulovaný cíl a tímto cílem může být nějaký problém, zájem, touha naučit se něco nového apod. Učňovství – Tradiční způsob, ale velmi pomalý a dlouhodobý a je založen na základě společenské smlouvy. Proces učení probíhá přímo na pracovišti, kdy mistr předává učni explicitní znalosti a snaží se po několik let v různých situacích a činnostech vytvářet a rozvíjet jeho znalosti tacitní

Sdílení znalostí Zdroj A Zdroj B Zdroj C částečně sdílené znalosti individuální znalosti Všeobecně sdílené znalosti

Mapování znalostí Zdroj A Zdroj B ……….. Zdroj n ……… Znalost 1 Znalost k