Druhy řečnických projevů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Management a rozvoj obcí
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Styl řečnický Marcela Jurková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Slohové postupy.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ZPRÁVA OZNÁMENÍ Mgr. Michal Oblouk.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Sociologie pro SPP/SPR
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Kritéria hodnocení písemné práce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Druhy řečnických projevů

Druhy řečnických projevů Veřejné řečnické projevy rozdělujeme do dvou slohově odlišných typů: V rámci prvního druhu působíme na rozumové schopnosti posluchačů, snažíme se je přesvědčit fakty a logickou argumentací, zaměřujeme se na obsahovou stránku řeči, naším cílem je sdělení poznatků. V projevech převládá věcná, informativní složka. Druhý typ mluvených projevů se zaměřuje na formální, výrazovou stránku projevu. Působíme na emocionální stránku posluchačů a využíváme k tomu jazykové prostředky z umělecké slohové tvorby (např. zvolání, stupňování výrazů atd.).

REFERÁT Podává podrobnou informaci o aktuální kulturní, politické nebo hospodářské situaci. V pracovním prostředí přednesení referátu patří k běžným povinnostem vedoucího pracovníka (jde o referáty spojené s řízením, hodnocením a usměrňováním práce organizace, kterou vede). Obsahem referátu je podrobná informace o plánech, činnostech, výsledcích a úkolech, např. v oblasti hospodaření podniku, sociálních opatřeních, atd. Referát je mluvenou podobou toho čemu se v písemné podobě říká hodnotící zpráva. Protože se přednáší formou přímé řeči k lidem, nemá být strohý (na rozdíl od hodnotící zprávy) a neměl by se číst, mluvčí pak působí nedůvěryhodně.

Referát se pak přednáší v souvislých větách, přirozenou plynulou řečí. Referát jako věcný podklad k diskuzi a k řešení úkolů vyžaduje určitost a přesnost, vyhýbáme se frázím a klišé. Pokud potřebujeme přednést řadu informací, které jsou obsažné a členité, náš referát by měl mít promyšlenou osnovu: Stručná zpráva (nejzákladnější informace o předmětu jednání). Celkový výčet a hodnocení úseků činnosti tvořících předmět jednání. Přehled hlavních problémů. Zhodnocení stavu řešení, dosažených výsledků, stanovení výhledů do budoucna. Motivující závěr, popř. výzva.

PŘEDNÁŠKA   Základním klasickým útvarem veřejného vystoupení, které poskytuje posluchačům odborné poučení, vysvětluje zákonitosti vztahů a popularizuje nové poznatky. Mluvčí pak působí v roli vzdělavatele, školitele. Přednáška je slovní výklad určitého tématu, podaného mluvčímu v logickém sledu v omezené časové struktuře (nejvýše 50 minut). Členění výstavby tohoto mluveného projevu je stejné od dob římské rétoriky: Úvod. Stať. Závěr.

V přednášce sledujeme logičnost, srozumitelnost výkladu – postupujeme od jednoduchého ke složitějšímu – od základních jevů k podružnějším, od celku k částem. Neužíváme příliš složitých vět, vsuvek; pozornost posluchačů udržujeme příklady, které znají z vlastní zkušenosti. Vlastní typ – rozhlasová přednáška.

DISKUZNÍ PŘÍSPĚVEK Dialogická forma veřejných mluvených projevů. Jeho cílem je posoudit určitý problém z různých hledisek a pokusit se dojít k řešení. Patří na pořad schůzí, porad a zasedání uvedených referátem. Na rozdíl od hlavního referátu jde v diskuzním příspěvku pouze o dílčí problémy. Ale i krátký příspěvek vyžaduje dobrou osnovu: 1. Stručné nastínění věci. 2. Bližší rozbor otázky. 3. Zhodnocení stavu řešení. 4. Návrh, motivující závěr. Používáme spisovný jazyk, snažíme se vyhnout frázím typu: odsouhlasit něco, říci si něco na rovinu, najet na normy.

SLAVNOSTNÍ PROSLOVY Oslavný, smuteční, přípitek Smyslem projevu je vyjádřit účast na životní události blízkého člověka, či spolupracovníka. ŘEČ POLITICKÁ a ŘEČ SLAVNOSTNÍ „Řeč“ jako forma vytříbeného mluveného projevu se využívá při velkých sociálních a politických událostech, při státnických akcích, apelujících na občany, při významných agitačních kampaních nebo při soudních procesech.

Řeč politická – má především získat lidi pro určitou akci, vytyčit její program a dát jí směr. Řeč slavnostní – dotváří slavnostní atmosféru zvláštního společenského významu. Řeč soudní – má podobu žaloby (závěrečné řeči státního zástupce) nebo obhajoby (závěrečné řeči obhájce).

VEŘEJNÁ INFORMACE, INTERVIEW, TISKOVÁ KONFERENCE Při podávání veřejné informace je opět nutné referát logicky a srozumitelně uspořádat. Vynecháváme ale informace, které lidem mimo profesi a organizace jsou nesrozumitelné a vzdálené.

Interview – vystoupení v rozhlase, televizi, novinách Osloví-li nás novinář, postupujeme v komunikaci s ním dle následujícího doporučení: Zjistíme si jméno novináře, pro které noviny pracuje, pro jaký typ článku potřebuje informace, kdy je plánováno jeho uveřejnění. Vždy můžeme požádat o zaslání otázek písemně, s tím, že písemně můžeme i odpovědět. Pokud se dohodneme na osobním interview, požádáme o okruhy témat, o kterých s námi chce novinář hovořit.

Po dojednání rozhovoru pevně stanovíme čas, který novináři věnujeme. Zjistíme si, zda přijde sám, anebo v doprovodu nějakého redakčního fotografa. Požádáme novináře o zaslání textu k autorizaci. K rozhovoru zvolíme vhodnou místnost ve firmě, ne vlastní kancelář. Připravíme si v bodech hlavní sdělení

Literatura: BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, 2006.