Dekódování zpráv NOTAM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Měsíc a jeho vliv na Zemi
Měření na mapách.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Meteorologie: kousek astronomie
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
pro všeobecné letectví
EXCEL 2010 Zadávání času. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava.
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zpracovaný v rámci projektu
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Co vás tady čeká??? V 1.ročníku získáte základní informace o všech druzích dopravy.
Provoz a ekonomika dopravy
Letová meteorologická dokumentace
USB porty a jejich využití
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_13
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2013 Generální ředitel 30. října 2013 IATCC PRAHA XI. ročník jednání s leteckými dopravci.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
EXCEL 2010 Popis prostředí – 2. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číselné soustavy david rozlílek ME4B
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_568_OBVOD_TROJÚHELNÍKU_ČT VERCE_OBDÉLNÍKU Téma:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
EXCEL 2010 Zadávání jednoduchých číselných a textových hodnot.
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
WORD 2010 Karta Domů, skupina Odstavec. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
LIS pro všeobecné letectví 2015
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Předpis pro používání návěstí pro organizování a provozování drážní dopravy Návěstní předpis D1.
Obsah Letiště Praha – Ruzyně Základní informace o ČSA
Pro vytvoření textového pole je k dispozici speciální nástroj, který najdeme na kartě Vložit - Textové pole. Je to tlačítko Textové pole : když je stiskneme,
Průměr Maximum Minimum
Jitka Chlubnová. Several names for airport:  Airfield  Airport  Airbase.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Úvod do databází zkrácená verze.
1 Letecká informační služba od LIS k AIM Seminář pro všeobecné letectví Marek Dočkal/vedoucí Střediska LIS.
1.Historie ŘLP Pavel Kovář Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů,
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Obnova HW a koncových stanic v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu 2012 Fond pro vnější hranice (FVH)
Klasifikace klimatu podle Köppena. Konvenční klasifikace, RRR, T; 5 klimatických pásů: – A - vlhké tropické klima, – B - suché horké klima, – C - klima.
Setkání členů Rady Libereckého kraje se starosty měst a obcí úterý
QR kódy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Letecká informační služba pro GA 2017
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
INFORMATIKA – složky a soubory
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
PNE : vydání Důvody proč vznikla PNE a trochu historie
Procedurálne riadenie letovej prevádzky
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
Transkript prezentace:

Dekódování zpráv NOTAM V praxi a příkladech - - jako výuková pomůcka FTO-002 zpracoval Vítězslav Nováček – 2010

NOTAM Notice To AirMen.... Informace pro piloty obsahující dočasné změny, které jsou důležité pro bezpečné provedení letu. Mohou obsahovat informace týkající se tratí, letišť nebo navigačních zařízení.

BIRDTAM Speciální verze NOTAMu, který je vydáván z důvodu vyhnutí nebo omezení srážek s ptáky. Obsahuje informace o migraci hejn ptáků v okolí letišť a v oblastech letových cest.

SNOWTAM Informace o sněhových podmínkách na letištích. Popisuje zejména podmínky na dráze, pojížděcích drahách a odbavovacích plochách. Během zimního období bývá na významných letištích vydáván denně.

ASHTAM Speciální verze NOTAMu, která popisuje vulkanické aktivity, které by mohly ohrozit letový provoz. Tyto informace je třeba nastudovat při letu do míst s výskytem činných sopek, jde o velmi nebezpečný jev.

Dekódování NOTAMu Na následujícím příkladu si ukážeme co znamenají jednotlivé řádky NOTAMu A1234/09 NOTAMR A1212/08 Toto je úvodní linka NOTAMU a zde dává následující informaci : A1234/09 – je pořadové číslo NOTAMU v roce 2009 NOTAMR označuje NOTAM který nahrazuje notam jiný, zde A1212 z r.2008 Pokud by bylo poslední písmeno N (NOTAMN) jednalo by se o nový notam Pokud by bylo poslední písmeno C (NOTAMC) rušil by se tímto jiný notam. Tedy: R- replace, N - new, C - cancel

Dekódování NOTAMu Další řádky NOTAMU jsou např. : Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 A) EGLL B) 0901050830 C) 0903012200 E) DUE WIP TWY B SOUTH CLSD BTN „F“ AND „R“ Dále si popíšeme co znamená řádek začínající Q) .....

Dekódování NOTAMu Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 Q) tímto začíná každý NOTAM..... Q jako označení zkratek které v tomto prvním řádku následují EGTT – FIR, které se to to týká, zde FIR Londýn QMXLC – tady je to už trochu složitější, zde je třeba nahlédnout do tabulky kódování, kombinací je hodně. V tomto případě Q je opět vyjádření zkratek následujících a M- jako Movement area, X jako Taxiway a LC - Closed

Dekódování NOTAMu Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 IV – omezení týkající se IFR i VFR N - je třeba okamžitě upozornit provozovatele B – týká se předletových bulletinů A – Aerodrome (může být i N – navigation, E – enroute, F - facilities) 000/999 je výškové rozhraní, zde od země a není určena vrchní hladina (např. 020/150 by bylo od 2000ft do FL150) 5129N00028W005 zeměpisné souřadnice a poloměr od daného místa – v námořních mílích.

Dekódování NOTAMu V dalších řádkách začínající písmeny ABC je uvedeno : A) EGLL - ICAO kód letiště kterého se NOTAM týká B) 0901050830 - od kdy NOTAM platí C) 0903012200 - do kdy je naplánován, určen ve tvaru RRMMDDHHMM (zde 1.3.2009 do 22:00) E) DUE WIP TWY B SOUTH CLSD BTN „F“ AND „R“ V posledním řádku je ve zkratkách uveden vlastní obsah NOTAMU, tedy to nejdůležitější. Zde ve významu : Z důvodů pokračujících prací (DUE WORK IN PROGRESS) jižní pojížděcí dráha „Bravo“ (TWY B SOUTH) uzavřena mezi pojížděčkou Foxtrot a Romeo (CLOSED BETWEEN „F“ AND „R“)

Dekódování NOTAMu Nejvíce možností má tedy v řádku Q kombinace významových zkratek za kódem FIR tedy /Q---- První dvě písmena se vztahují k tomu čeho se NOTAM týká a důležité je zejména první písmeno, např.: L – lighting facilities - světla, M – movement and landing area – letištní plocha F – facilities and services – zařízení a služby C – Communication a radar facilities I – ILS, N – Navigation, A – Airspace organization S – RAC Air trafic a Volmet Services, P – Postupy R – navigační výstrahy a omezení (restriction) W – Warnings – varování O – Other information – ostatní informace a omezení

Dekódování NOTAMu Nejvíce možností má tedy v řádku Q kombinace významových zkratek za kódem FIR tedy /Q---- Třetí a čtvrté písmeno označují způsob dekódování a případné změny, omezení a pod. Opět třetí písmeno je důležitější a udává skupinu které se to týká A – Availability - dostupnost (např. AS = unserviceable) C – Changes – změny (např. CA – activated, CC – comleted...) H – Hazard condition – nebezpečné podmínky (HR – standing water, HW – work in progres, HA – braking action L – Limitation – omezení (např. LC – closed, LD – unsafe...) XX – znamená neurčeno, nebo NOTAM v otevřené řeči.

Další příklady NOTAMů : zkuste si je dekódovat : A1187/07 NOTAMN Q) LOVV/QMKLT/IV/BO/A/000/999/4807N01634E005 A) LOWW B) 0711131537 C) 0712312100 E) AIRCRAFT PARKING STAND 51 RESTRICTED TO MAX WINGSPAN 36M E1718/07 NOTAMN Q) EDMM/QRRCA/IV/BO /W /000/014/5051N01048E002 A) EDMM B) 0711240600 C) 0711241400 E) ED-R95B (OHRDRUF) ADDN ACTIVE.F) GND G) 1350FT AMSL

Dekódování NOTAMů na internetu najdete např. zde www.flyingineurope.be/notam_decode.htm Podrobnosti najdete také v předpisu L-15 Zpracováno pro zimní školení FTO-002 LŠ BEMOAIR V Benešově 1.3.2010, děkujeme za pozornost.