Dekódování zpráv NOTAM V praxi a příkladech - - jako výuková pomůcka FTO-002 zpracoval Vítězslav Nováček – 2010
NOTAM Notice To AirMen.... Informace pro piloty obsahující dočasné změny, které jsou důležité pro bezpečné provedení letu. Mohou obsahovat informace týkající se tratí, letišť nebo navigačních zařízení.
BIRDTAM Speciální verze NOTAMu, který je vydáván z důvodu vyhnutí nebo omezení srážek s ptáky. Obsahuje informace o migraci hejn ptáků v okolí letišť a v oblastech letových cest.
SNOWTAM Informace o sněhových podmínkách na letištích. Popisuje zejména podmínky na dráze, pojížděcích drahách a odbavovacích plochách. Během zimního období bývá na významných letištích vydáván denně.
ASHTAM Speciální verze NOTAMu, která popisuje vulkanické aktivity, které by mohly ohrozit letový provoz. Tyto informace je třeba nastudovat při letu do míst s výskytem činných sopek, jde o velmi nebezpečný jev.
Dekódování NOTAMu Na následujícím příkladu si ukážeme co znamenají jednotlivé řádky NOTAMu A1234/09 NOTAMR A1212/08 Toto je úvodní linka NOTAMU a zde dává následující informaci : A1234/09 – je pořadové číslo NOTAMU v roce 2009 NOTAMR označuje NOTAM který nahrazuje notam jiný, zde A1212 z r.2008 Pokud by bylo poslední písmeno N (NOTAMN) jednalo by se o nový notam Pokud by bylo poslední písmeno C (NOTAMC) rušil by se tímto jiný notam. Tedy: R- replace, N - new, C - cancel
Dekódování NOTAMu Další řádky NOTAMU jsou např. : Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 A) EGLL B) 0901050830 C) 0903012200 E) DUE WIP TWY B SOUTH CLSD BTN „F“ AND „R“ Dále si popíšeme co znamená řádek začínající Q) .....
Dekódování NOTAMu Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 Q) tímto začíná každý NOTAM..... Q jako označení zkratek které v tomto prvním řádku následují EGTT – FIR, které se to to týká, zde FIR Londýn QMXLC – tady je to už trochu složitější, zde je třeba nahlédnout do tabulky kódování, kombinací je hodně. V tomto případě Q je opět vyjádření zkratek následujících a M- jako Movement area, X jako Taxiway a LC - Closed
Dekódování NOTAMu Q) EGTT/QMXLC/IV/NB/A/000/999/5129N00028W005 IV – omezení týkající se IFR i VFR N - je třeba okamžitě upozornit provozovatele B – týká se předletových bulletinů A – Aerodrome (může být i N – navigation, E – enroute, F - facilities) 000/999 je výškové rozhraní, zde od země a není určena vrchní hladina (např. 020/150 by bylo od 2000ft do FL150) 5129N00028W005 zeměpisné souřadnice a poloměr od daného místa – v námořních mílích.
Dekódování NOTAMu V dalších řádkách začínající písmeny ABC je uvedeno : A) EGLL - ICAO kód letiště kterého se NOTAM týká B) 0901050830 - od kdy NOTAM platí C) 0903012200 - do kdy je naplánován, určen ve tvaru RRMMDDHHMM (zde 1.3.2009 do 22:00) E) DUE WIP TWY B SOUTH CLSD BTN „F“ AND „R“ V posledním řádku je ve zkratkách uveden vlastní obsah NOTAMU, tedy to nejdůležitější. Zde ve významu : Z důvodů pokračujících prací (DUE WORK IN PROGRESS) jižní pojížděcí dráha „Bravo“ (TWY B SOUTH) uzavřena mezi pojížděčkou Foxtrot a Romeo (CLOSED BETWEEN „F“ AND „R“)
Dekódování NOTAMu Nejvíce možností má tedy v řádku Q kombinace významových zkratek za kódem FIR tedy /Q---- První dvě písmena se vztahují k tomu čeho se NOTAM týká a důležité je zejména první písmeno, např.: L – lighting facilities - světla, M – movement and landing area – letištní plocha F – facilities and services – zařízení a služby C – Communication a radar facilities I – ILS, N – Navigation, A – Airspace organization S – RAC Air trafic a Volmet Services, P – Postupy R – navigační výstrahy a omezení (restriction) W – Warnings – varování O – Other information – ostatní informace a omezení
Dekódování NOTAMu Nejvíce možností má tedy v řádku Q kombinace významových zkratek za kódem FIR tedy /Q---- Třetí a čtvrté písmeno označují způsob dekódování a případné změny, omezení a pod. Opět třetí písmeno je důležitější a udává skupinu které se to týká A – Availability - dostupnost (např. AS = unserviceable) C – Changes – změny (např. CA – activated, CC – comleted...) H – Hazard condition – nebezpečné podmínky (HR – standing water, HW – work in progres, HA – braking action L – Limitation – omezení (např. LC – closed, LD – unsafe...) XX – znamená neurčeno, nebo NOTAM v otevřené řeči.
Další příklady NOTAMů : zkuste si je dekódovat : A1187/07 NOTAMN Q) LOVV/QMKLT/IV/BO/A/000/999/4807N01634E005 A) LOWW B) 0711131537 C) 0712312100 E) AIRCRAFT PARKING STAND 51 RESTRICTED TO MAX WINGSPAN 36M E1718/07 NOTAMN Q) EDMM/QRRCA/IV/BO /W /000/014/5051N01048E002 A) EDMM B) 0711240600 C) 0711241400 E) ED-R95B (OHRDRUF) ADDN ACTIVE.F) GND G) 1350FT AMSL
Dekódování NOTAMů na internetu najdete např. zde www.flyingineurope.be/notam_decode.htm Podrobnosti najdete také v předpisu L-15 Zpracováno pro zimní školení FTO-002 LŠ BEMOAIR V Benešově 1.3.2010, děkujeme za pozornost.