Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout"— Transkript prezentace:

1 FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
instruktor odd. FIC ŘLP ČR, s.p. Seminář pro všeobecné letectví 1

2 FIC Praha FIC Praha: Stanoviště letových provozních služeb
poskytující: Letovou informační službu Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR v sektoru Čechy Služby jsou poskytovány bezplatně v režimu H24 Provozní frekvence: 126,1 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part West) 136,175 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part East) 2

3 FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 3

4 FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 4

5 FIC Praha Letová informační služba: Zahrnuje zejména:
Informace o provozu, popř. rady k vyhnutí Informace o NOTAMEch (např. o omezených prostorech nepublikovaných v AIP apod.) Informace o meteorologických podmínkách či význačné oblačnosti, popř. rady k jejímu obletění Informace o skutečném využívání prostorů publikovaných zprávou AUP Jakékoliv další informace užitečné k bezpečnému provedení letu Informace se obvykle poskytují na vyžádání, kromě např. hrozícího nebezpečí srážky či neproveditelnosti letu VFR. 5

6 FIC Praha Poskytované radarové služby:
FIC Praha poskytuje v rámci letové informační služby omezené radarové služby: Informace o provozu a rady k vyhnutí Informace o význačné oblačnosti, případně rady k obletění Informace pomáhající letadlu při navigaci (doporučené kurzy k obletění omezených či řízených prostorů, pomoc bloudícímu letadlu apod.) Informace se poskytují na vyžádání či případně i z iniciativy dispečera Veškeré instrukce se vydávají jako doporučené. Velitel letadla i nadále zodpovídá za bezpečné provedení letu a vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům! 6

7 Radarový systém IDP na FIC Praha
7

8 FIC Praha Zobrazení význačné oblačnosti:
Význačná oblačnost je na FIC Praha k dispozici i přímo v radarovém zobrazení, na jehož základě tak dispečer může nabídnout doporučené kurzy k jejímu obletění. Informace je založena na odrazivosti vodních částic v atmosféře a je proto jen orientační. Zobrazuje se tak zejména oblačnost se silnějším deštěm nebo bouřkami standardní výnos z meteoradaru (přechod bouřkové fronty) indikace v radarovém zobrazení na FIC Praha 8

9 FIC Praha Předávání QNH:
FIC Praha předává z vlastní iniciativy letu na spojení informaci o oblastním QNH, a to i pokud jde o let nad 5000 ft AMSL (pro případné klesání). Dochazí k občasnému narušení TMA z důvodu špatného nastavení QNH Letům pod TMA, kde je spodní hranice stanovena výškou AMSL, předává FIC na vyžádání, popř. z vlastní iniciativy i QNH příslušného letiště. 9

10 FIC Praha Letový plán: Pokud neřízený let s letovým plánem neodstartuje do 60 minut od EOBT, je nutné oznámit na ARO nový čas EOBT (popř. vyslat zprávu DLA) nebo letový plán zrušit. Let s FPL musí po vzletu z neřízeného letiště v sektoru Čechy předat na FIC hlášení o odletu. Získaný čas slouží zejména pro potřeby poskytování pohotovostní služby. Let s FPL musí po přistání na neřízeném letišti v sektoru Čechy předat na FIC Praha telefonicky hlášení o přistání. Pokud FIC do 30 minut po vypočteném času přistání neobdrží hlášení o přistání, musí kontaktovat záchranné koordinační středisko RCC a vyhlásit údobí nouze! 10

11 FIC Praha Kombinované lety z neřízeného letiště:
Pilot kombinovaného letu z neřízeného letiště v sektoru Čechy musí před vzletem telefonicky kontaktovat stanoviště FIC Praha a domluvit podmínky přechodu na let IFR. FIC Praha následně provede zadání letu do automatizovaných systémů a provede koordinaci s řídícími stanovišti. Pokud pilot odstartuje bez předchozí koordinace, prodlužuje se tak podstatně doba do vydání povolení k přechodu na let IFR a např. v případě řízení toku riskuje, že mu povolení nebude vydáno. Koordinace neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů. Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako standardní let VFR a sám se vyhýbat všem prostorům! 11

12 FIC Praha Nejčastější drobné nedostatky při komunikaci s FIC Praha:
Žádání povolení tam, kde není nutné (stoupání v prostoru třídy E apod.) Zbytečné podrobné informování o trase letu („přelétám Dolní Kotěhůlky, pokračuji na Veselou Lhotu“), zvlášť, pokud je letadlo vybaveno odpovídačem s módem S Nezajištění si povolení ke vstupu do řízených prostorů (TMA/CTR) Nepředání hlášení o přistání letu s FPL 12

13 FIC Praha Nouzové situace:
V případě nouzové situace letu VFR se dispečer FIC Praha snaží pomoci pilotovi poskytováním rad a informací, mimo jiné např.: Minimální bezpečné výšky nad překážkami v jeho prostoru Informací o ostatním provozu a rad k vyhnutí Doporučených kurzů na vhodné letiště Informací o letištích či nouzových plochách v blízkosti Informací o význačných orientačních bodech v okolí pro obnovení vlastní navigace Zjištěním místa s vhodnějšími meteorologickými podmínkami Informováním ostatních stanovišť a zajištěním průletu omezenými či řízenými prostory NEBOJTE SE OZVAT! 13

14 FIC Praha Pohotovostní služba:
V rámci pohotovostní služby FIC Praha informuje Záchranné koordinační středisko RCC o mimořádných či nouzových situacích pro případ nutnosti pátracích či záchranných akcí. Poskytování pohotovostní služby včetně vyhlašování údobí nouze a případného podávání hlášení má za účel především zajištění bezpečnosti. Cílem této služby či následného vyšetření incidentu primárně není přijímání jakýchkoliv represivních opatření za případné nedodržení příslušných postupů. 14

15 Změny k FIC Praha dojde k civilně – vojenské integraci  na frekvenci Praha Information se budeme setkávat i s vojenským provozem dojde k vytvoření SNS (super nízkých sektorů)  změna hranic sektorů FIC a s tím souvisejícím zvětšením oblasti, kde FIC Praha poskytuje informační a pohotovostní službu (viz následující obrázky), mj. „hlídá přistání“ informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKMT, LKTB, východně od těchto letišť a po TMA LKKV poskytuje stanoviště ATS daného letiště informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKPR, LKVO a pod MTMAs LKPD, LKCV, LKKB, LKNA i nadále poskytuje FIC Praha

16 FIC Praha Stav k

17 FIC Praha Stav po

18 http://lis.rlp.cz/, FIC Praha Kontakty na stanoviště FIC:
Na webovém portálu LIS: použít odkaz FIC Praha: Obsahuje i další informace o poskytovaných službách a postupech, hlavně také AIP ČR Do budoucna je plánováno další rozšiřování obsahu (FAQ, aktuality, diskusní fórum apod.) 18

19 FIC Praha Děkuji za pozornost 19


Stáhnout ppt "FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout"

Podobné prezentace


Reklamy Google