Obecná a vývojová psychologie dne

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Pozitivní hodnocení sebe
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
DOSPĚLOST.
Obecná a vývojová psychologie
Náhradní rodinná péče.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Období mladé dospělosti
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Charakteristiky jednotlivých vývojových období
(Presenium) Jiří Vítovec
Rodina Petr Machala. Co se vám vybaví při vyslovení slova – rodina?
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Rodina a typologie rodin
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rodina, příbuzenství.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Rodina jako sociální instituce
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Psychologie dospělých
Periodizace lidského vývoje
Rodinná politika Sociální politika II.
Rodičovství biologické a pěstounské
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Transkript prezentace:

Obecná a vývojová psychologie dne 24. 11. 2009 Časná, střední dospělost, pozdní dospělost (pouze pro vnitřní potřebu, nešířit, neobsahuje citace!)

Vývojové etapy dospělého člověka Vývojové změny a stárnutí jsou od cca 20 let do smrti zhruba kontinuální. Členění etap je tedy libovolné. Mz budeme členit takto (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998): 1/časná dospělost-20-25 let 2/střední dospělost (do 45 let) 3/pozdní dospělost (do 60-65 let) 4/stáří (časné a vysoké)

Charakteristika časné dospělosti Upevnění identity dospělého, identifikace s touto rolí Upřesnění osobních cílů Nezávislost na rodičích Volba a hledání partnera Profesní orientace, počátek profesního uplatnění

Charakteristika střední dospělosti Další upevnění identity Produktivita Odpovědnost v roli dospělého Odpovědnost v rodině a k dětem Krize středního věku Problematika vlastní identity Nespokojenost s manželstvím Myšlenky na odchod dětí z domova Otázky vlastní smrtelnosti

Charakteristika střední dospělosti II. Nová integrace osobnosti Nové potvrzení manželství Příprava na odchod dětí z domova

Pozdní dospělost Období krizí Bilancování Pocit prázdného hnízda První známky úbytku sil a zdravotní problémy Vývoj rodiny-po fázi expanze fáze disperze Role prarodiče

Osobní zralost Pokusy psychologů stanovit a definovat „osobní zralost“ dospělého jedince: Přejímá občanskou a osobní zodpovědnost Ekonomicky nezávislý, přispívá k rozmnožování statků Rozvinul své osobní zájmy Ustanovil vztah k partnerovi Přejal výchovné úkoly vůči potomkům Přizpůsobuje se stárnoucím rodičům Freud-zralý člověk má umět „milovat a pracovat“

Sociální a emoční vývoj v dospělosti Práce-vývoj profesní orientace a profesního uplatnění velmi rozdílný Motivace při profesní orientaci a uplatnění: příjem, pomoc druhým, uplatnit svoje schopnost, navázání vztahů Volný čas-existoval vždy, ale v jiném harmonogramu

Sociální a emoční vývoj v dospělosti Emoční vývoj-nový nástup realismu a extraverze proti předchozí adolescentní introverzi. Manželství, partnerství-potřeba emočního intimního soužití (možnost osobní regrese), touha mít děti Principy volby partnera-princip podle podobnosti (hlubší rysy, hodnotová základna), princip doplňující volby

Manželství Romantické manželství Pracovní manželství Rodičovství (potřeba generativity dle Eriksona) Dělení rolí s příchodem rodičovství-mateřská a otcovská dovolená Manželská spokojenost koreluje se zapojením otce do péče o dítě!

Funkce rodiny Reprodukční funkce Hospodářská funkce Emocionální funkce Socializační funkce Rodina je též nejúčinnější instituce sociální pomoci!