Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
rizikové chování Škola:
Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
Systém včasné intervence ve Svitavách
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Digitální učební materiál
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Školní poradenské pracoviště
Etopedie Obor SP zabývající se výchovou, převýchovou, vzděláním a pracovní přípravou mravně narušených jedinců.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociálně patologické jevy
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální patologie SCPT SCPA
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
Kriminalita mládeže.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Mgr. Marika Kropíková.  Řešení záškoláctví je složitý proces, při kterém jsou zainteresovaní pedagogové, zaměstnanci státní správy a orgány činné v péči.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy speciální pedagogiky
číslo: VY_32_INOVACE_14_11 Název: Kriminalita mládeže
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Původně byla součástí psychopedie. Obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou, převýchovou, vzděláním a pracovní přípravou mravně narušených jedinců. Zaměřuje se na mravní formování osobnosti, výzkum příčin poruch chování, jejich nápravu a prevenci. Původně byla součástí psychopedie. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

cílená reedukace a resocializace jedince Cílem je: cílená reedukace a resocializace jedince podpora sociální stability prostředí odstranění defektivity eliminace negativních postojů a posilování sebehodnocení odstranění negativních vlivů v sociálním okolí jedince omezení znevýhodnění a rizika poruch chování   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

kriminalita (zločinnost) – chování porušující trestní normy Základní pojmy delikvence – činnost porušující zákonné nebo jiné normy chování (obvykle protispolečenské jednání) kriminalita (zločinnost) – chování porušující trestní normy mravní narušenost (od r. 1960 – obtížná vychovatelnost) - narušený vztah k hodnotovému systému Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

deprivace nedostatek v uspokojování základních (hl. duševních) potřeb člověka deprivace psychická - chudé, nepodnětné prostředí deprivace citová - dlouhodobé citové strádání deprivace sociální - není např. uspokojována potřeba adekvátního místa mezi vrstevníky vnější projevy - inteligenční a citová nevyspělost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

poruchy chování deprivant - člověk, který z psychologických, biologických či sociokulturních důvodů nedosáhl lidské normality (případně o ni přišel), nejvýraznější důsledky v citové oblasti norma – to, co společenská kriteria vymezují jako normální (obyčejně ve vztahu k tradici), sociální norma – pravidla soužití v jednom sociálním prostoru (sociální skupině) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sociální exkluze – sociální vyloučení deviace - odklon od standardu,chování narušující obecně uznávané normy a pravidla chování dané společnosti, sociální deviace – odchylky, které mají význam v sociálních interakcích a vztazích sociální exkluze – sociální vyloučení reedukace – převýchova osob s poruchami chování resocializace – opětovné úplné zapojení do společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

prevence – předcházení vzniku poruch – primární až terciální věk: dítě – v souvislosti s kriminalitou je to jedinec ve věku 6-15 let mladistvý – 15-18 let (omezená trestní odpovědnost) mládež – širší skupina do 18 let (zákon nespecifikuje) nezletilý – v etopedii do 15 let (jinak do 18)   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Klasifikace poruch chování: 1) dle věku: dětská delikvence (prekriminalita) – věk od 6 do15 let skupinovost, malá promyšlenost a připravenost nejčastěji krádeže   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

juvenilní delikvence (delikvence mladistvých) - věk 15-18 let silný vliv vrstevníků (vytváření part) opilství, výtržnictví, neoprávněné užívání motorového vozidla, rozkrádání, prostituce, toxikománie, hráčství kriminalita dospělých - věk 18+ rozsáhlá trestní činnost s častou recidivou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) dle stupně společenské nebezpečnosti: disociální chování nepřiměřené, nespolečenské, avšak zvládnutelné, nejčastější výskyt v rodinné či školní výchově charakteristický rys: nepoškozuje společnost drobná porušení normy: kázeňské přestupky proti školnímu řádu, neposlušnost, vzdorovitost, negativismus, lži řešení - poradenské instituce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

asociální chování patrný rozpor se společenskou morálkou většinou chybí sociální cítění jedince porušování spol. a mravních norem (ale intenzitou ještě nepřekračuje právní předpisy) jednáním většinou škodí sám sobě – útěky, záškoláctví, toxikománie, sebepoškozování, hráčství, lži, krádeže řešení - vyžaduje speciálně pedagogický přístup výchovná zařízení, zdravotnické instituce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

antisociální chování protispolečenské jednání, poškozuje jedince, jeho okolí, společnost ohrožuje majetek, hodnoty i život velmi často navazuje na chování asociální porušování zákona, veškerá trestná činnost - krádeže, loupeže, zabití, výrazné násilí, sexuální delikty řešení - reedukace probíhá ve školských zařízeních pro výkon ústavní či ochranné výchovy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

3) dle převládající složky osobnosti: neurotický jedinec ovlivňovaný neurotickým prostředím školní obtíže související s neshodami v rodině nerovová labilita, menší sebeovládání, zkratkovité reakce nižší schopnost zvládat adekvátně akutní zátěž narušená psychická a citová rovnováha vnitřní konflikty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

psychopatický jedinec (jedinec s poruchou osobnosti) vrozená biologická dispozice trvalé povahové odchylky abnormální struktura osobnosti neadekvátní chování, nepřizpůsobivost, konflikty s okolím, emocionální poruchy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

jedinec sociálně nepřizpůsobivý sociálně patologické jednání příčina – závislost, narušení sociálních vztahů po propuštění z výkonu ústavní nebo ochranné výchovy nebo výkonu trestu odnětí svobody, nedůstojný způsob života Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

jedinec s nižší úrovní rozumových schopností zvýšeně ovlivnitelný žijící přítomností konzumní způsob života postrádá náhled na své jednání   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Poruchy chování Neagresivní Dětské lži - nutné hodnotit ve vztahu k vývojové úrovni dítěte. Rozlišujeme tři druhy lží: konfabulaci (smyšlenku) – normální u dětí předškolního věku lež bájivá – vymýšlení nepravdivých příběhů, dítě zpravidla hraje atraktivní roli, chybí vědomí nepravdy, chybí účelnost – nejde o poruchu chování pravá lež – je charakteristická vědomím nepravdivosti, sledování nějakého účelu, převážně až ve školním věku, při posuzování lži je významné jak často lže, komu lže, kdy lže,v jaké situaci. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zlozvyky – jsou doprovázeny potřebou kladných citových prožitků. Neposlušnost a nekázeň – často chybí pocit jistoty a bezpečí, vzniká např. při nadměrném nebo nízkém omezování. Vzdor a negativismus – dítě objeví, že může chtít a nechtít (období vzdoru kolem 3. roku a v pubertě) – projevuje se odpor vůči výchovnému působení. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Záškoláctví –spojováno se strachem z negativního hodnocení školní práce. Příčinou může být škola, rodina, ale i osobnost dítěte. Počátkem záškoláctví bývá impulsivní jednání, které vyvolává nutnost dělat další přestupky. Záškoláctví muže mít charakter plánu a jeho realizace, může být individuální i skupinová. Při nápravě je důležitá spolupráce školy a rodiny. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Útěky a toulání – jsou variantou únikového jednání především z rodinného prostředí. Útěky mohou být chronického či aktuálního charakteru, prakticky jde o adaptační selhání – příčinou mohou být nedostatky v osobnostním vývoji dítěte, prostředí, existují však i útěky tzv. bez příčiny, nemotivované – zde je potřeba spolupracovat s lékařem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

plánované a připravované opakované chorobné toulání Druhy útěků: reaktivní, impulzívní plánované a připravované opakované chorobné toulání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Krádeže – jsou záměrné, je potřeba posuzovat několik kriterií: místo způsob cíl krádež pro partu kleptomanie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Drogová problematika – je tělesná a duševní závislost na určité látce, ovlivňuje fyziologické a duševní projevy. Vede k destrukci osobnosti, s duševními změnami postupuje i tělesné chátrání. Svou roli sehrává nuda, nedostatek atraktivní činnosti apod.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vandalismus – agresivní jednání, ničení věcí týrání – osob, zvířat 2) Agresivní projevy – jsou charakteristické porušováním sociálních norem, často jsou spojeny s omezováním základních práv ostatních.  vandalismus – agresivní jednání, ničení věcí týrání – osob, zvířat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Péče o jedince s poruchami chování Záleží na stupni mravní narušenosti: 1) etopedická (převýchovná) péče – realizuje se: ve speciálních školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy nebo preventivní péče ve věznicích pro výkon trestu odnětí svobody Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) léčebná péče - zajišťována v rámci: psychiatrických léčeben (příp. psychiatrických oddělení) poraden pro závislé osoby terapeutických komunit   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sociální pracovníci a kurátoři terapeutické komunity streetworkeři 3) sociální péče sociální pracovníci a kurátoři terapeutické komunity streetworkeři Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK