Vedení skupin
Dříve než začnete vztah Mladí poznají faleš Zdravé vztahy mezi vedoucími důvěra k nim. Dospělí jsou mladým vzory. Vliv více činy a životem než slovem Nemůžeš si dovolit nemít kvalitní a oddaný vztah s Bohem ! „kam ďábel nemůže, tam ti nastrčí fůru práce.“
DOKONALÝ VEDOUCÍ MÁ: moudrost Šalamouna trpělivost Jóba nestrannost soudce oko orla pevnost skály hroší kůži pracovitost mravence
Pokud chci dobře vést, měl bych: umět odhadnout situaci co nejlépe znát lidi, které vedu poznat sebe, své možnosti a reakce mít základní komunikační schopnosti být flexibilní
Autokratický styl Vůdce má snahu ovládat členům skupiny poskytuje málo samostatnosti vztahy ve skupině jsou často napjaté výkonnost může být značná, ale ne vždy kvalitní Tento styl se dá použít - jednoduché práce s nízkou kvalifikací
Liberalistický styl vůdce zasahuje málo závislost podřízených je nízká existuje svoboda, ale ne chaos funguje individuální odpovědnost lze použít pouze v kolektivech vysoce kvalifikovaných odborníků, pracujících samostatně, kteří jsou motivováni řešenými úkoly
Demokratický styl založen na vzájemném respektování členové mají přehled o skupinových cílech vedoucí nedává mnoho příkazů vedoucí je přístupný k návrhům vztahy jsou přátelské produktivita skupiny je průměrná, ale kvalitní a dlouhodobá. tento styl je označován za nejvhodnější.
VZTAHY versus ÚLOHA Lídři zaměření na vztahy a nebo na úlohu : Manažerská matice podle Blake a Moutona Vysoké Soustředění se na lidi Nízké 9 5 Styl orientovaný na lidi Týmový styl ( 9, 0 ) ( 9, 9 ) Vyvážený styl ( 5, 5 ) ( 0, 5 ) Nouzový styl Styl orientovaný na úlohy 0 5 9 Nízké Soustředění se na úlohu Vysoké
„Desatero“ vychovatele Dovolte mladým být mladými Nenapomínat před ostatními Dívej se „za“ chování mladých Prvně urči „pravidla hry“ Zůstaň v klidu Neočekávej vždy potíže Buď příkladem Příležitost „vyřádit se“ Smysl pro humor Být na stejné frekvenci
Navazování kontaktů Pamatovat si jména Hledat formy pomoci – odvézt domů… Nebýt „jedním z nich“ Nežertovat na účet mladých Být přirozený Prosit Boha o upřímný zájem o mládež Přizpůsobivost Veselí a nadšení je nakažlivé Modlit se za mladé - nikdy nekončí
Rozvíjení společenství Pamatuj si každého Na počátku zapojit každého do rozhovoru Ideál 6 členů Čím déle je skupina spolu, tím lépe se lidé v ní cítí Nezlehčovat jakékoliv odpovědi Napsat si program setkání Ani jako vedoucí nemám patent na rozum Kontakt očí a mluva těla Atmosféra důvěry Společný volný čas
MOTIVACE LIDÍ ...pokud chcete motivovat druhé lidi, musíte především motivovat sami sebe....
Motivace vzbudit v lidech nadšení, zaujetí, zápal a dodat lidem vnitřní energii k žádoucí činnosti. každý člověk je jiný - další nároky: umět pozorovat, empaticky naslouchat, akceptovat a chápat. emoce Osobnost motivujícího – vyrovnaná, harmonická, nebát se být slabý
HIERARCHIA POTRIEB (MASLOW) Seberealizace Uznání a úcty Sounáležitosti a lásky Jistota a bezpečí Fyziologické potřeby
Vroomova teorie očekávání Tři podmínky úsilí musí být následováno přiměřeným výsledkem výkon musí být odměněn člověk musí o odměnu stát
Behavioristická motivační teorie Pozitivní motivace – odměna, pochvala, zvýšení platu, povýšení…. Negativní motivace – trest, ztráta zaměstnání, ztráta postavení….
Vztah lásky Atmosféra lásky – nejsilnější motivace ke změně Ujištění o lásce: - čas, telefon, dopis…. Nešetřete chválou! Nebuďte uspěchaní
6 zásadních principů úspěšného vedení lidí: Vytvářet si silná přesvědčení Být optimistou Optimismus se může stát magnetem, který motivuje lidi k následování." Mít odvahu Odvaha není absence strachu Neutuchající příprava - jestliže se vůbec na nic nepřipravíte, nebudete vědět, jak se s neočekávanými věcmi vypořádat Týmová práce: Je velmi důležité pracovat s důvěryhodným týmem. Komunikace - Musíte dostat vaše ideje z vaší mysli a srdce do myslí a srdcí ostatních."
ZÍSKÁNÍ AKTIVITY A I D Attention- Pozornost Interest-Zájem Desire-Touha Decision – Rozhodnutí Action - Aktivita 1. 2. 3. 4. 5. A I D
Zpětná vazba – dávání : Nejprve říct, co bylo dobré, až potom to, co zlepšit Mluvit o konkrétních situacích Zaměřit se na chování, které by se mělo změnit Spíše popisovat než hodnotit Vyjádřit názory jako názory, ne jako fakta Být konstruktivní, ne destruktivní Chválit Empaticky kritizovat Taktika dávání nesouhlasu : „Ne, nesouhlasím s...“ Být ochotný změnit svůj nesouhlas Dát důvody nesouhlasu 11. Zamítat požadavky : Nekonfliktně Dát perspektivu
Zpětná vazba – přijímání : Pečlivě poslouchat Nebudovat obranu Poznačit si otázku / nesouhlas Parafrázovat slyšené Kontrolovat svoje pocity - reakce Požadovat vysvětlení / příklady Nevytvářet protireakci na zpětnou vazbu Vyhodnotit si její přínos a potenciální hodnotu ( reflexe )
Přeji vám dary Ducha svatého při vedení jakékoliv skupiny