Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ESTERY.
Advertisements

KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
„RISK“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nebezpečné chemické látky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
NázevKarboxylové kyseliny I Předmět, ročníkChemie, 2. ročník Tematická oblast Deriváty uhlovodíků Anotace Prezentace sloužící k výkladu učiva, obsahuje.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje cukry, tuky, bílkoviny a deriváty uhlovodíku AUTOR: MGR. ŠÁRKA BADUROVÁ JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Vl. Menšíka v Ivančicích
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9_05.
ALDEHYDY A KETONY Deriváty uhlovodíků
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-02.
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Alkoholy a fenoly.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Nejdůležitější produkty organické chemie
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-05.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Modely molekul některých organických sloučenin
Digitální učební materiál
Karbonylové sloučeniny
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
zástupci karboxylových kyselin
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejznámějšími karboxylovými kyselinami,
KARBOXYLOVÉ KYSELINY DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Kyslíkaté deriváty Karboxylové kyseliny –kyslíkaté deriváty uhlovodíků obsahující karboxylovou skupinu názvosloví: uhlovodíkové – uhlovodík + -ová kyselina.
Karboxylové kyseliny Opakovací otázky VY_32_INOVACE_G2 - 11
Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09
Karboxylové kyseliny. Karboxylové kyseliny - jsou deriváty uhlovodíku, které mají ve své molekule karboxylovou skupinu - COOH.
Karboxylové kyseliny látky, které obsahují ve své molekule - C - OH Názvosloví Alkan Alken Alkyn Aren + ová kyselina.
RZ VLASTNOSTI: Kyseliny podobné anorganickým se všemi jejich vlastnostmi: Žíravé látky Vyskytující se běžně v přírodě Sloučením s hydroxidem.
Elektronická učebnice – II
Karboxylové kyseliny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9
HYDROXYDERIVÁTY VY_32_INOVACE_24_477
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DERIVÁTY 4. KARBOXYLOVÉ KYSELINY RZ
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Karboxylové kyseliny = organické kyseliny.
Karboxylové kyseliny.
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 RISK Chemie 9 Deriváty uhlovodíků Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-03

Anotace Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Tematický okruh: Anorganické a organické látky kolem nás Ročník: 8. – 9. Vytvořeno: leden 2012 Žáci si zábavnou formou opakují základní znalosti o derivátech uhlovodíků

Názvosloví Výskyt Vlastnosti Využití 1000 1000 1000 1000 2000 2000 2000 2000 3000 3000 3000 3000 4000 4000 4000 4000 5000 5000 5000 5000 Hrací pole

Hydroxylová skupina –OH je charakteristická pro Názvosloví 1000 Hydroxylová skupina –OH je charakteristická pro a) halogenderiváty b) alkoholy a fenoly c) aldehydy a ketony d) organické kyseliny Hrací pole Hrací pole

Skupina –COOH se nazývá: Názvosloví 2000 Skupina –COOH se nazývá: a) karbonylová b) hydroxylová c) karboxylová d) aminoskupina Hrací pole

Názvosloví 3000 CH3COOH je vzorec: a) kyseliny mravenčí b) acetaldehydu c) formaldehydu d) kyseliny octové Hrací pole

Které prvky obsahují freony? Názvosloví 4000 Které prvky obsahují freony? a) C, H, F, Cl b) C, H, F c) C, H, N, O d) C, H, N Hrací pole

Jak se také nazývá anilin? Názvosloví 5000 Jak se také nazývá anilin? a) nitrobenzen b) aminobenzen c) trinitrotoluen d) fenol Hrací pole

Která organická kyselina je obsažena v kopřivě? Výskyt 1000 Která organická kyselina je obsažena v kopřivě? a) octová b) mravenčí c) máselná d) šťavelová Hrací pole

Kde se vyskytuje kyselina máselná? Výskyt 2000 Kde se vyskytuje kyselina máselná? a) ve všech mléčných výrobcích b) v ovoci c) v čerstvém másle d) v potu a zvratcích Hrací pole

Která organická kyselina se vyskytuje v jahodách? Výskyt 3000 Která organická kyselina se vyskytuje v jahodách? a) kyselina citronová b) kyselina šťavelová c) kyselina jablečná d) kyselina salicylová Hrací pole

Kterou kyselinu obsahuje vrbová kůra? Výskyt 4000 Kterou kyselinu obsahuje vrbová kůra? a) kyselinu mléčnou b) kyselinu šťavelovou c) kyselinu salicylovou d) kyselinu mravenčí Hrací pole

Která kyselina se vyskytuje ve svalech při námaze? Výskyt 5000 Která kyselina se vyskytuje ve svalech při námaze? a) kyselina máselná b) kyselina mléčná c) kyselina octová d) kyselina salicylová Hrací pole

Který alkohol je nejvíce jedovatý? Vlastnosti 1000 Který alkohol je nejvíce jedovatý? a) propanol b) glycerol c) ethanol d) methanol Hrací pole

Které deriváty uhlovodíků nejvíce narušují ozonovou vrstvu? Vlastnosti 2000 Které deriváty uhlovodíků nejvíce narušují ozonovou vrstvu? a) halogenderiváty b) dusíkaté deriváty c) organické kyseliny d) estery Hrací pole

Čím se vyznačují estery? Vlastnosti 3000 Čím se vyznačují estery? a) jsou jedovaté b) příjemně voní c) jsou výbušné d) jsou žíravé Hrací pole

Nejméně viditelný plamen má: Vlastnosti 4000 Nejméně viditelný plamen má: a) oktanol b) hexanol c) butanol d) methanol Hrací pole

Vlastnosti 5000 Fenol je látka a) plynná, hořlavá a toxická b) toxická a žíravá c) nehořlavá, karcinogenní a kapalná d) pevná, hořlavá, nejedovatá Hrací pole

Která kyselina se nepoužívá ke konzervaci potravin? Využití 1000 Která kyselina se nepoužívá ke konzervaci potravin? a) octová b) benzoová c) máselná d) mléčná Hrací pole

Který alkohol se používá k výrobě bionafty? Využití 2000 Který alkohol se používá k výrobě bionafty? a) oktanol b) glycerol c) methanol d) ethylenglykol Hrací pole

Který derivát uhlovodíků se používá k výrobě výbušnin? Využití 3000 Který derivát uhlovodíků se používá k výrobě výbušnin? a) methanol b) freony c) anilin d) nitroglycerin Hrací pole

Která látka se používá pro výrobu nemrznoucích směsí? Využití 4000 Která látka se používá pro výrobu nemrznoucích směsí? a) formaldehyd b) ethylenglykol c) kyselina octová d) nitrobenzen Hrací pole

Který derivát uhlovodíku se používá k výrobě acylpyrinu? Využití 5000 Který derivát uhlovodíku se používá k výrobě acylpyrinu? a) acetaldehyd b) kyselina salicylová c) fenol d) kyselina mléčná Hrací pole

Zdroje: Škoda, J.; Doulík, P. Chemie 9 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 1st ed.; Nakladatelství Fraus: Plzeň, 2007 Vlastní texty