© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation November, 2003ORS Strategic Business Development Může si státní správa dovolit outsourcing ? Finanční aspekty volby Milan Nedvěd
2 Global network of innovation Typické náklady na ITC Jak vnímáme outsourcing Finanční aspekty outsourcingu Rizika outsourcingu Modelové řešení outsourcingu
3 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Výraz „outsourcing“ je slovo uměle vytvořené a vzniklo složením dvou pojmů „out“ – mimo a slova „source“ – zdroj Pojem outsourcingu - v češtině neexistuje ekvivalentní výraz Překlad slova outsourcing - „vytěsnit“ nebo „odsunout“ Outsourcing - široké spektrum služeb dodávaných formou pronájmu Outsourcing – známý pojem, ale málo využívaná skutečnost
4 Global network of innovation Typické outsourcingové služby ve státní správě : pevná telefonie mobilní telekomunikace ostraha objektů úklidové služby stravovací služby zabezpečení objektů Finanční aspekty volby outsourcingu Outsourcing– samozřejmost v telekomunikacích, ale obava v IT
5 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Outsourcing - nástroj na řešení kvality služeb vlastních oddělení: slabá odpovědnost za výkon vlastních pracovníků nemožnost postihnout pracovníky ztrátou zaměstnání přesun odpovědnosti na externí dodavatele zvýšení flexibility pracovních sil přesun zaměstnanců k externím dodavatelům Outsourcing – přesun odpovědnosti vlastních pracovníků na externí firmy
6 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Důvodem mnoha státních organizací pro outsourcing jsou požadované vysoké platy špičkových IT odborníků. IT odborníci získávají odborná školení za státní peníze. Kvalitní, dobře zaškolení IT odborníci odcházejí ze státní správy do komerční sféry. Přesun pracovníků z vedlejších činností do hlavního oboru. Outsourcing – odstranění konfliktu platové nerovnováhy uvnitř organizace
7 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Outsourcing – žádné investice jen režijní průhledné platby: zákazník neinvestuje, ale platí smluvní paušály jednoduché plánování provozních nákladů (platby za služby na jednoho uživatele) předvídatelné platby - přesné a snadné plánované provozní náklady při odprodeji výpočetní techniky poskytovateli - přísun finančních prostředků snížení investic do školení a vzdělávání odborných pracovníků na vedlejších činností zákazník nenese technologické riziko sám, sdílí ho s poskytovatelem Outsourcing – přechod z variabilních plateb na fixní platby za jednoho uživatele
8 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Možná rizika outsourcingu : možnost riziko krachu obchodní spolupráce možný vznik závislosti na poskytovateli možnost zneužití zákaznických dat nejednoznačného stanovení SLA dlouhá doba náběhu poskytovaných služeb Outsourcing – nejenom výhody, ale i rizika
9 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Správný okamžik pro rozhodnutí : vytvořena strategie pro personálního zajištění projektu inventarizace zařízení pro outsourcing návrh SLA na dodávané služby představa o délce kontraktu téměř kdykoli, jde o dlouhodobý vztah - nutno „odkrýt vlastní karty“ Outsourcing – správná volby, ale kdy se rozhodnout
10 Global network of innovation Finanční aspekty volby outsourcingu Dříve jsme všechno museli umět a dělat si vlastními silami. Předání kompetencí je velmi obtížné, ale vede k úspěchu i ve státní správě. Outsourcing demonstruje základní ideu svobodného trhu : „ Každý má dělat jenom to, co umí nejlépe. “ Outsourcing – módní záležitost, ale i pro státní správu
11 Global network of innovation Jak snížit a kontrolovat skryté náklady ? Jak zabezpečit, aby snížené náklady neovlivnily rozvoj hlavních činností ? CAPEX - Administrace, management, ….. (~15%) - Podpora uživatelů, helpdesk,….. (~45%) - Maintenance, podpora aplikací,.. (~8%) - Telekomunikace, ……………… (~14%) - Nový vývoj, rozšiřování HW,.. (~18%) HW, SW, Telco zařízení,.. 20% - 25% nákladů na ICT jsou náklady skryté nebo spojené s provozem poboček 20% 80% OPEX Typické náklady na ICT ve státní správě
12 Global network of innovation Verticalní aplikace Centrum Desktopy Horizontalní aplikace tel. ústředna Pobočka n Horizontalní aplikace Horizontalní aplikace Datová & Hlasová konektivita Pobočka 1 Typické uspořádání ICT ve státní správě
13 Global network of innovation Outsourcing datových služeb Vertikální aplikace Centrum Desktopy tel. ústředna Datová & Hlasová konektivita peripherals Horizontalní aplikace Horizontalní aplikace Horizontalní aplikace Snížení nákladů pomocí sdílené infrastruktury a nového obchodního modelu Snížení nákladů centralizací řešení Optimalizace komunikací a kvality služeb Zabezpečený přenos dat a informací Pobočka n Pobočka 1
14 Global network of innovation Outsourcing hlasových služeb Vertikální aplikace Centrum Desktopy tel. ústředna Datová & Hlasová konektivita HiPath Snížení nákladů převodem hlasových služeb na VoIP a integrací do datové sítě Standardizovaná platforma pro snadné zavedení E-business řešení Pobočka n Pobočka 1
15 Global network of innovation Optimalizace datových a hlasových služeb Vertikální aplikace Centrum Desktopy Datová & Hlasová konektivita HiPath Optimalizované řešení - snadné organizační změny a kontrolu nákladů na ICT Kompatibilní řešení pro implementaci sekundárních služeb (požární hlásiče, zabezpečení objektů, mobilní komunikace) Požární hlásiče zabezpečení budov odečty energií,… Požární hlásiče zabezpečení budov odečty energií,… Požární hlásiče zabezpečení budov odečty energií,… Pobočka n Pobočka 1
16 Global network of innovation Snížení nákladů na ICT outsourcingem Stávající náklady 100 % Outsourcing 70 % 30% Hardware Licence IMACs 50 % Maintenance 20% Operations services 30% Hardware Licence IMACs 36 % Maintenance 15 % Operations services 19 %
17 Global network of innovation Pohoda s outsourcingem i ve státní správě
18 Global network of innovation Kontakt Díky za pozornost. Bližší informace na našem stánku. Siemens Business Services Stánek č patro