Trh práce a sociální soudržnost: Co přinese strategie Evropa 2020? Jaroslav Šulc Českomoravská konfederace odborových svazů Konference STRATEGIE EVROPA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Vybrané otázky konkurenceschopnosti EÚ
Evropa 2020 Integrované směry
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
XXII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR a předseda představenstva FITE a.s. 24. – – Jelenovská Stav ekonomiky ČR a.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Hospodářská politika státu
Evropský sociální fond v ČR
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Evropská strategie zaměstnanosti a problém vzdělávání pracovní síly
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
EVROPA 2020 VLADIMÍR DLOUHÝ. Jedna okamžitá priorita Strategie pro překonání krize Reforma finančních systémů Rozpočtová konsolidace pro dlouhodobý růst.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
„Nejsou lidi!“ Petr Nečas místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí 2. října 2007.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Ekonomické dělení států světa
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Imigranti na trzích práce v EU
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Všeobecné nebo odborné vzdělání? Konference AŘG Hradec Králové 2015 RNDr. Zdeněk Bergman.
Chudoba jako sociální problém
Trh práce a politika zaměstnanosti
Financování kapitol státního rozpočtu II
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Strategie pro růst a zaměstnanost EU 2020 Richard Kadlčák Útvar ministra pro evropské záležitosti Odbor koordinace evropských politik.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Nástroj změny v místním prostředí
Nástroj změny v místním prostředí
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Trh práce a sociální soudržnost: Co přinese strategie Evropa 2020? Jaroslav Šulc Českomoravská konfederace odborových svazů Konference STRATEGIE EVROPA 2020 MZV 22. září 2010

Typický rys současného českého trhu práce Současné napětí na trhu práce je „historicky“ vysoké Tlumícím prvkem při nástupu GFK však bylo ¼ milionu zahraničních pracovníků Český trh práce je zatím nadprůměrně pružný, i sociální soudržnost je vysoká

Vývoj počtu uchazečů a počtu volných pracovních míst v letech 1991 – 2010 (v tisících osob – pramen MPSV)

Trend legislativy: prosadí se návrat do kapitalismu hodně volné soutěže XIX. století? –Co s flexicuritou? –Platí, že čím jednodušší bude pro firmu zaměstnance propustit (při problémech v odbytu), a naopak rychle ho nabrat (když pro něj bude práce = odbyt), tím pružněji budou moci firmy reagovat na tržní fluktuace? –Není to fatální krok k prekérním smlouvám? –Burza práce před Veletržním palácem – jen experiment?

Příčiny současného stavu: přijetí Washingtonského konsensu Levice (a nejen ta česká) je v trvalé defenzívě prohrává bitvy o sociální stát neoliberalismus jako duchovní otec WK sice zbankrotoval v podobě GFK, ale veřejnost to tak nevnímá Levice zřejmě propásla šanci obvinit z globální krize globální finanční oligarchii jako jejího skutečného pachatele

Důsledky slabosti levice Poražená globální finanční oligarchie je zjevně dost drzá a silná na to, že místo sobě vystavuje účet za GFK levici a žádá, aby jí uhradila ztráty v podobě schodků veřejných financí, které vlády předaly finančnímu sektoru pod pohrůžkou, že se ten bez intervence státu zhroutí. Účet – aspoň v ČR – má dvě položky –snížení výdajů především pro nízké a střední příjmové skupiny (mandantorní výdaje) –snížení daňové zátěže především pro vysocepříjmové skupiny prostřednictvím rovné daně a tlaku na DPH Důsledek: nůžky se rychle rozevírají (viz graf)

Vývoj průměrných ročních příjmů českých domácností (po odpočtu daní)

Levice (evropská i česká) – zřejmě nemá reálnou alternativu jak čelit globální výzvě po zvýšení konkurenceschopnosti Její pojetí konkurenceschopnosti není obecně přijímáno – viz práce E. Klvačová, J. Malý, K. Mráček: grant č. 402/06/0255 „Institucionální rámec EU a jeho vliv na konkurenceschopnost ekonomik členských zemí“ + konference publikace „Různé cesty ke konkurenceschopnost: EU versus USA“ Jak čelit výzvě Číny, tj. jejímu mzdovému, sociálnímu, ekologickému i pracovně právní dumpingu + levné suroviny + spořivosti a píli?

Je touto alternativou Strategie pro inteligentní, udržitelný a začleňující růst - tedy Strategie Evropa 2020? Problematický dokument, zejména pokud jde o trh práce Proč nebyly naplněny vize Lisabonské strategie? Chybí II. kapitola zprávy Wim Koka o 2. pětiletce Svádět vše na krizi je laciné a půl(?) pravdy a navíc redukovat krizi jen tempo růstu HDP je sice jednoduché, ale povrchní Čím se bude Evropa na světové scéně profilovat ve druhé dekádě a jak se do tohoto proudu vmísí ČR?

Je vůbec schopna ČR zformulovat svou dlouhodobou hospodářskou politiku? Za 20 let nebyla schopna si vláda vytvořit ani aspoň malou instituci, která by byla tímto úkolem jak nafázovat českou na německou ekonomiku pověřena? Proč tuto vysoce odbornou prognostickou práci suplují sice profíci (většinou náměstci ministrů, ředitelé odborů) v RASES, Radě vlády pro udržitelný rozvoj, Bezděkově komisi I. a II., Pačesově skupině apod., ale vždy jako vedlejšák?

Proč nemá tato republika v čase dostatečně stabilní koncepci a strategii například: Dopravní energetickou zemědělskou důchodové reformy a také strategii rozvoje českého trhu práce zohledňující jak školský systém včetně učňovského školství a migraci na straně zdrojů a řešení třeba předpenzijních věkových kohort a emigraci Čechů „za lepším“ či firem do daňových rájů atd.???

Evropská komise navrhla 5 cílů strategie, jež mají být splněny do roku 2020 Zvýšení míry zaměstnanosti populace ve věku let minimálně na 75 %. Navýšení investic do výzkumu a vývoje úroveň 3 % HDP. Snížení energetické náročnosti ekonomiky nejméně o 20 % atd. Zvýšení počtu vysokoškolsky vzdělaných lidí ve věku let ze současných 31 % nejméně na 40 % a snížení počtu žáků předčasně opouštějících vzdělávací systém ze současných 15 % na úroveň pod 10 %. Snížení počtu obyvatel žijících pod hranicí chudoby o 25 %, tedy o 20 miliónů lidí.

Ad 1) Zvýšení míry zaměstnanosti populace ve věku let minimálně na 75 % Cíl má dvě větve řešení odvíjející se od toho: Jaká bude politika zaměstnanosti a jak zvyšovat zaměstnatelnost pracovní síly na území ČR Jak zvyšovat zaměstnanost cestou tvorby nových pracovních míst (a docílit tak vyšší konkurenceschopnosti jako jednoho z klíčových předpokladů pro hospodářský růst)

Ad 1) Zvýšení míry zaměstnanosti populace ve věku let minimálně na 75 % To předpokládá do r naplnit čtyři subcíle: míru zaměstnanosti žen zvýšit na 65 % míru zaměstnanosti starších pracovníků na 55 %. míru nezaměstnanosti mladých osob (15 až 24 let) snížit o třetinu míru dlouhodobé nezaměstnanosti snížit o čtvrtinu

Ad 1) Zvýšení míry zaměstnanosti populace ve věku let minimálně na 75 % Cíl má dvě větve řešení odvíjející se od toho: Jaká bude politika zaměstnanosti a jak zvyšovat zaměstnatelnost pracovní síly na území ČR Jak se podaří zvyšovat zaměstnanost cestou tvorby nových pracovních míst (a docílit tak vyšší konkurenceschopnosti jako jednoho z klíčových předpokladů pro hospodářský růst)

Skepse, rizika, bariéry aspoň ty hlavní 1 Paradox otevírajících se nůžek změn v objemu produkce a úrovni zaměstnanosti. Narůstá počet oborů, kde je možné zvyšovat tempo růstu produktu aniž současně absolutně musí růst počet zaměstnanců (superintenzívní růst při vyšší, než 100% růstu produktivity práce) – viz současné USA

Skepse, rizika, bariéry aspoň ty hlavní 2 Time lag – zpoždění Obnova růst zaměstnanosti opozdí za růstem produktu o rok až rok a půl (neboť dodatkovou pracovní sílu nasávají až vyvolané subdodávky a služby, nikoliv primární produkt)

Skepse, rizika, bariéry aspoň ty hlavní 3 Nedosažení prahového limitu tempa ekonomického růstu (cca 3 %). Nižší než toto limitní tempo přírůstku lze zajistit odčerpáním vnitřních rezerv a negeneruje nová pracovní místa, tedy nevede ke zvýšení zaměstnanosti resp. ke snížení nezaměstnanosti

Skepse, rizika, bariéry aspoň ty hlavní 4 Distorze na trhu práce  Špatná věková a profesní struktura kvalifikace pracovní síly, neodpovídající potřebám trhu práce  Nízká motivace zaměstnavatelů i zaměstnanců investovat do vzdělávání a rozvoje lidského kapitálu. Kolaps učňovského školství, deformace středního a vysokého školství ziskovým motivem (práva, marketingová komunikace, poradenství na úkor oborů založených na mate¨matice, fyzice, mechanice či chemii)

Skepse, rizika, bariéry aspoň ty hlavní 5 Slepá ulička preferencí OSVČ Z jednoho extrému před rokem 1989 do druhého extrému dnes: zneužívání a obcházení předpisů v oblasti zaměstnanosti ze strany některých zaměstnavatelů (např. zneužívání výhodných daňových podmínek OSVČ pro osoby v de facto zaměstnaneckém vztahu) Deformace daňového důchodového systému, zdroj schodkovosti a doživotní nuzoty pro důchodce - živnostníky

Závěr – a co na to odbory? Sociální dialog – opět jen trapná formalita? Zkušenosti z tripartitních jednání vlády –Mirka Topolánka –Jana Fischera –Petra Nečase