SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohledy na svět na konci 20. století
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
52.1 Současná literatura SOUČASNÝ SVĚT DEMOKCACIE? TECHNIKA?
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Evropa Rozdělení kontinentu.
Sociální problematika světa
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Afrika, Asie.
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
Rozbor uměleckého textu
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Science fiction & fantasy
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Ekologické důsledky války
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
VY_32_INOVACE_CJK4_2260_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Poezie ve světové literatuře
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Světová literatra mezi světovými válkami
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Od moderní k nové společnosti
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Uměleckonaučná literatura
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
FILOsOFIE A VĚDA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ČÍNA.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
Rozdělení fantastické literatury
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
GLOBALIZACE.
Předmět: Dějepis Ročník: 9. Tématický celek: Válečné události
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Česká próza mezi válkami
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ CHARAKTERISTIKA DOBY ZNAKY MODERNÍ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk

CHARAKTERISTIKA DOBY vliv zážitků 2. světové války, neklid, použití atomových zbraní v Japonsku napětí mezi Západem a Východem (studená válka) rozpad koloniální soustavy pád komunistických režimů v 90. letech rozpad Sovětského svazu důsledky totalitních režimů

CHARAKTERISTIKA DOBY rozvoj vědy a techniky, kosmonautiky, jaderné fyziky, moderní komunikace, informační technologie sbližování kultur, evropské integrační procesy globální problémy lidstva – populační exploze, ekologické problémy, epidemie (AIDS), národnostní a rasové boje, drogy, civilizační choroby, zločinnost, mezinárodní terorismus

ZNAKY MODERNÍ LITERATURY 2. POL. 20. STOLETÍ 1) reakce na válku – protest proti krutosti války, oslava hrdinství a statečnosti, obrazy extrémních situací a psychiky člověka, častá tematika koncentračních táborů a holocaustu sovětská a východní literatura – patos, důraz na obětavost a hrdinství sovětských lidí západní válečná literatura – nepatetický pohled, obraz vnitřního světa vojáků

ZNAKY MODERNÍ LITERATURY 2. POL. 20. STOLETÍ 2) krize mezilidských vztahů – ztráta schopnosti vzájemně si naslouchat a dorozumět se, vznik absurdní literatury, snaha určitých skupin distancovat se od vrstvy „horních“, od konvencí 3) návrat do minulosti ke starým legendám, mýtům 4) katastrofické vize totalitního světa nebo budoucnosti lidstva

ZNAKY MODERNÍ LITERATURY 2. POL. 20. STOLETÍ 5) formální experimenty – např. proud vědomí, bez úprav, stylistických zásahů, prolínání významových rovin, stylů, žánrů a forem 6) odklon literatury od uměleckého výmyslu (fikce) ke skutečným událostem a postavám (literatura faktu, non fiction) 7) literatura se stává subjektivnější – autenticita textu, autobiografické prvky, úvahovost, autor zachycuje svět kolem sebe

ZNAKY MODERNÍ LITERATURY 2. POL. 20. STOLETÍ 8) proměny vnímání času – pohyby z přítomnosti do budoucnosti i minulosti, stírání hranic mezi literárním a skutečným 9) využití podtextu (mnohé nevyřčeno, čtenář nucen domýšlet) nebo metatextu (jak vzniká dílo, autor vstupuje do příběhu) 10) detabuizace – zobrazování brutality a intimních situací 11) velký rozmach literatury řemeslně zvládnuté, ale bez větších uměleckých kvalit (konzumní nebo bulvární literatura)

PRÓZA VE 2. POLOVINĚ 20. STOLETÍ přechod od modernismu (zklamal) k postmoderně (rezignace na interpretaci světa a možnost změny) reakce na dramatické události vývoje světa, zejména na otřesný zážitek války zkušenost války přivádí mnohé k angažovanému psaní - intelektuálové nespokojení s nedostatky západní demokracie dlouho vzhlíželi s nadějí k Východu jako k alternativě společenského vývoje rodí se nové proudy a skupiny s nástupem postmoderny vzrůstají tendence k experimentu, k dokonalé fikci (sci-fi) nebo k dokumentu velký nárůst komerční literatury (bestsellery)