Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ostravě kontaktní pracoviště Ostrava Změny s ohledem na reformu a možnosti spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi
„Krádež času patří mezi nejhorší zločiny. Přesto je naprosto beztrestná.“ Lech Przeczek
Tok evidované nezaměstnanosti v MSK Statistiky Počet evidovaných uchazečů o zaměstnání a míra nezaměstnanosti v MSK 2007 2008 2009 2010 2011 absolutně % počet UoZ 65 816 9,6 57 455 8,5 80 581 12,1 82 776 12,4 75 019 11,2 Tok evidované nezaměstnanosti v MSK období nově evidovaní vyřazení umístění celkem vyřazení „sankčně“ ostatní celkem % 2007 79 429 99 035 59 948 60,5 17 576 17,8 21 511 21,7 2008 77 834 86 195 51 281 59,5 16 881 19,6 18 033 20,9 2009 110 150 87 024 51 980 59,7 14 290 16,5 20 754 23,8 2010 97 750 95 555 60 597 63,4 14 048 14,7 20 910 21,9 2011 86 244 94 001 58 901 62,7 13 402 14,3 21 698 23,0
Směr veřejných služeb zaměstnanosti v době krize Legislativní nástroje (§209 zákoníku práce – tzv. částečná nezaměstnanost) v průběhu roku 2009 využilo 850 zaměstnavatelů náhrada mzdy poskytnuta 37 tisícům zaměstnancům Snaha hledat volná pracovní místa mimo soukromý sektor příspěvek na tvorbu veřejně prospěšných prací zaměření na nezaměstnané s žádnou nebo nízkou kvalifikací krátkodobý nástroj r. 2008 – 15.131 VPP, r. 2009 – 20.961 VPP Zdroje EU (ESF) RESTART ŠKOLENÍ JE ŠANCE VZDĚLÁVEJTE SE! decentralizovaná forma Podpořeno přes 3. 000 zaměstnavatelů Zapojeno více než 180. 000 zaměstnanců
Délka evidované nezaměstnanosti stupeň vzdělání stav k 31. 12. 2010 stav k 31. 12. 2011 absolutně % do 3 měsíců 23 751 28,7 19 965 26,6 3 - 6 měsíců 13 725 16,6 11 999 16,0 6 - 9 měsíců 7 638 9,2 6 614 8,8 9 - 12 měsíců 6 184 7,5 4 769 6,4 12 - 24 měsíců 15 212 18,4 12 407 16,5 nad 24 měsíců 16 266 19,6 19 265 25,7 celkem 82 776 100,0 75 019
Dlouhodobá nezaměstnanost v praxi Hlavní důsledky sociální izolace ztráta sociálních kontaktů vyloučení z trhu práce vytváření alternativních životních strategií nelegální práce (finanční úniky státu) sociálně-patologické jevy předlužení – významná demotivační složka chudoba Riziko chudoby a sociální exluze tvoří zejména : dlouhodobá nezaměstnanost opakovaná nezaměstnanost kumulace nezaměstnanosti v domácnosti
Vzdělanostní struktura nezaměstnaných v MSK stupeň vzdělání stav k 31. 12. 2010 stav k 31. 12. 2011 absolutně % bez vzdělání 498 0,6 718 1,0 základní vzdělání 23 178 28,0 21 838 29,1 střední odborné (SOU+OU+OŠ) 38 048 46,0 33 641 44,8 střední odborné s maturitou (SOU+SOŠ) 15 313 18,5 13 375 17,8 střední všeobecné 2 232 2,7 2 033 vysokoškolské 3 507 4,2 3 414 4,6 celkem 82 776 100,0 75 019
duben 2011 – vznik ÚP ČR (zákon č. 73/2011 Sb.) Sociální reforma I. duben 2011 – vznik ÚP ČR (zákon č. 73/2011 Sb.) Jednotné výplatní místo sjednocení procesu výplaty nepojistných sociálních dávek Karta sociálních systémů tři funkce: identifikační, autorizační a dobrovolnou platební Nezaměstnanost změna podmínek pro vznik nároku na PvN zpřísnění podmínek pro zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání veřejná služba zvolená rekvalifikace sdílené zprostředkování zaměstnání
Nezaměstnaný v ekonomické teorii – chci a mohu Proč ? chci - můžu chci - nemůžu nechci - můžu nechci - nemůžu
Časté příčiny nezájmu a přístup k jejich řešení Nedůvěra či nezájem? identifikace zástupných problémů návrh konkrétních opatření k dosažení změny – slouží současně jako zpětná vazba pro ověření zájmu spolupracovat Zájem o práci vs. nezájem „pracovat na sobě“ motivace jako součást práce s klientem Nereálné nebo žádné představy o pracovním uplatnění mnohdy odvislé pouze od výše nabízeného příjmu intervence v přiměřeném časovém horizontu Aktivita závislá na rodinné, sociální a finanční situaci individuální přístup k rozklíčování a řešení jednotlivých problémů Podpora rozvoje či „represe“? prostor pro těsnější spolupráci s NNO
Služby ÚP ČR Poradenské služby občanům pro: Uchazečům o zaměstnání: zprostředkování zaměstnání volbu povolání volbu rekvalifikace Uchazečům o zaměstnání: zprostředkovává vhodné zaměstnání zaměstnání vyplácí podporu v nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci může zabezpečit rekvalifikaci, vyžaduje-li to jejich uplatnění na trhu práce může poskytnout příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa za účelem výkonu samostatné výdělečné činnosti Zaměstnavatelům: poskytuje příspěvky APZ poskytuje poradenské a informační služby v oblasti pracovních příležitostí
Moravskoslezský pakt zaměstnanosti Dohoda o partnerství - Moravskoslezský kraj, Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, Krajská hospodářská komora MSK a Regionální rada Regionu soudržnosti Moravskoslezsko Cíle: podpořit růst zaměstnanosti v kraji přispět k efektivnímu čerpání finančních prostředků z evropských fondů získané zkušenosti budou nabídnuty k využití i do jiných krajů České republiky, a to ve spolupráci se spolupracujícími ministerstvy Stanoveno 5 priorit: Více a lepších pracovních míst Technická a řemeslná excelence Kvalitní služby Podnikavost a kreativita Zaměstnanost pro všechny, kdo chtějí
Děkuji Vám za pozornost ÚP ČR – krajská pobočka v Ostravě Kontaktní pracoviště Ostrava Pavel Zdražila pavel.zdrazila@ot.mpsv.cz