člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Reálný stav výběrových řízení SBS – ukázka praxe… Mgr.Radek Zapletal tajemník Security Club – sdružení zaměstnavatelů Žitná 52/ Praha 2 Tel.:
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR ÚVOD Legislativní rámec: Zadávání zakázek a pravidla veřejných výběrových řízení: -zákon o zadávání veřejných zakázek č.40/2004 Sb. účinný do zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. účinný od Další legislativa důležitá pro veřejné výběrové řízení: -zákoník práce č.65/1965 Sb. – účinnost do zákoník práce 262/2006 Sb. – účinnost od a související předpisy, hlavně nařízení vlády stanovující výši minimálních mzdových tarifů, dnes minimálních zaručených mezd… Mzdové náklady tvoří kolem 85-87% ceny
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR PRŮZKUM CEN VEŘEJNÉHO SEKTORU DUBEN – KVĚTEN 2006 Minimální mzdový náklad: ,- Kč ,30,- Kč od ,90.- Kč
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Výběrové řízení na „zajištění fyzické ostrahy vybraných objektů“ Česká národní banka, oznámení o přidělení zakázky Agentura, které byla zakázka přidělena, nabídla cenu81,- Kč/hod. Cena předpokládaná ze strany ČNB87,- Kč/hod. z Podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů je hlavním cílem její činnosti péče o cenovou stabilitu. Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice, je trvalým příspěvkem centrální banky k vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst.
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Způsob stanovení předpokládané ceny ze strany ČNB: a) Zařazení pracovní činnosti do 1 minimálního tarifního stupně s odůvodněním, že většinou se jedná o činností, které lze zařadit do tohoto tarifního stupně, ačkoli ostraha má vykonávat obchůzkovou činnost a činnost preventivní požární hlídky… sazba při přepočtu na 37,5 hodinový týden51,31 Kč ZPŮSOB URČENÍ PŘEDPOKLÁDANÉ CENY b) Odhadem stanovená noční sazba, odvody na sociální a zdravotní pojištění, rezervu na svátek a dovolenou včetně materiálového vybavení na 60% I. mzdového tarifu, tj. 30,78 Kč c) Přiměřený zisk k základními tarifu za 1 hodinu práce 10%, tj.5,13 Kč d) Výsledná předpokládaná cena 87, 22 Kč zaokrouhleno 87,- Kč
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR SROVNÁNÍ RELEVANTNÍCH VÝPOČTŮ MZDOVÝCH NÁKLADŮ
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR DOPLNĚNÍ K VÝBĚROVÉMU ŘÍZENÍ ČNB Nejen že ČNB provedla čistě „spekulativní“ výpočet tak, aby se dostala do předpokládaných nákladů, ale dokonce zavázala v podmínkách výběrového řízení zájemce k tomu, že o zvýšení ceny může požádat nejprve k 1.dubnu 2008 a to ještě pouze o index spotřebitelských cen, ačkoli ji musí být známo, že mzdové náklady rostou mnohem rychleji než tyto indexy… Na upozornění Security Clubu ze dne na skutečnost, že vybrala ČNB dodavatele s mimořádně nízkou cenou, odpověděla, že s názorem nesouhlasí, neboť rozdíl mezi prvním až šestým uchazečem je pouze 7,3%…. Z uvedeného je vidět, že ČNB neposuzovala „mimořádně nízkou cenu“ s ohledem na ZAKÁZKU, ale jako srovnání mezi jednotlivými uchazeči….pro porovnání viz.§61 odst.1 zákona č.40/2004 Sb. a nově srovnej zákon č.137/2006 Sb. ustanovení §77 odst. 1 a 2 písm. d)…
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR ORGÁN DOZORU - UOHS Security Club upozornil na problematiku veřejných výběrových řízeních ÚOHS v létě 2006…. ÚOHS usoudil, že problém je v podezření z porušování zákona ze strany uchazečů a případ postoupil SUIP… – Security Club upozornil ÚOHS na znění ustanovení zákona č.273/1996 Sb. §2 písm. b) „Úřad vykonává dohled při zadávání veřejných zakázek.“ ÚHOS oznamuje, že se případy bude zabývat… ÚHOS oznamuje, že si vyžádal dokumentaci k výběrovému řízení ČNB ÚHOS oznamuje, že neshledal ve výše uvedeném postupu ze strany ČNB pochybení a že zařazování zaměstnanců do tarifních stupňů přísluší OIP a ÚP Security Club podává odpor proti usnesení a upozorňuje ÚHOS na povinnost vyplývající ze správního řádu – vyžádat si potřebné podklady od ostatních úřadů; posílá rozklad postupu ČNB … CAUSA POKRAČUJE…
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR ZÁVĚR Stav veřejných výběrových zakázek v oblasti SBS je tristní; veřejný sektor se chová jako nákupčí pirátského software nebo pašovaného zboží. Celá situace je komplikována nemožností domoci se právní ochrany při veřejných výběrových řízení, orgán dozoru ÚOHS neplní v této oblasti svou úlohu…. DŮSLEDEK Mnoho SBS se již veřejných výběrových řízení neúčastní, což vede ke snížení nabídky pro veřejnou sféru… Vzhledem k vybraným společnostem je otázka jejich schopnosti řešit případné krizové situace …. Roste bezpečnostní riziko…(Nejsou-li peníze na mzdy, jak asi probíhá školení, výcvik atd.?) Ztráty na zdravotním a sociálním pojištění, ztráty při výplatách sociálních dávek…. Verifikace cen pro soukromý sektor, hrubé narušení hospodářské soutěže…
člen Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Děkuji za pozornost……