Empirická část práce a její struktura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zdravotní politika v éře globalizace
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
AV stručná prezentace.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE P ŘEDNÁŠKA : O DBORNÁ P UBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Skupinové interview (Focus group)
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Kvantitativní výzkum: proces a návrh výzkumu
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Standardy pro základní vzdělávání
Úvod do kvalitativního výzkumu
Ukazatele kvality Program školení.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název vědeckého projektu
Školní vědecký projekt
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Empirická část práce a její struktura Návaznost na před-empirickou část práce Analytický rámec Zpracování dat Interpretace výsledků empirické části diplomové práce Formulace závěrů, Psaní souhrnu (jeho základní struktura) DS-KOMBI LS 2010 26.3.2010

Hlavní fáze empirického výzkumu Výzkumný problém Závěry Cíle výzkumu V dosavadním průběhu semináře jsme se soustředili na praempirickou fázi výzkumu, včetně teoretických východisek. Teď bychom měli instrukce a rady dopnit ještě o důležitou fází, jíž je samotná empirická část. Ta se soustřčdďuje na sběr a zapracování dat, jejich analýzu a tov vše v návaznosti na výzkumné otázky, formulace odpovědí a závěrů. Taky bychom mohli informovat o doporučeném postupu psaní souhrnu tak, aby obsahoval všechny podstatné části: výzkumný problém, co bylo cílem, metody, data, hlavní zjištění a závěry. Zdroj: Punch, 2006, str. 31

Cyklus empirického výzkumu POZOROVÁNÍ Sběr dat INDUKCE Analytický rámec, model INTERPRETACE Závěry. Odpovědi na výzkumné otázky Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Empirical_research Tento další obárzek předtavuje v podstatě to samé, jenom v trochu jiné formě ZPRACOVÁNÍ DAT Metody zpracování dat DEDUKCE Výzkumné otázky, hypotézy

Empirická fáze vaší práce V této části práce pokračujete se všemi předchozími přípravnými kroky z před-empirické části vaší práce Tak jak jste si ji konceptualizovali (viz DS3 volba metod): Logicky provázali vztahy mezi výzkumným problémem, výzkumným cílem, otázkami jak se vám podařilo vymezit zdroje dat, které s těmito vašimi výzkumnými záměry korespondují Detaily této fáze jsme s vámi probrali v předcházejících diplomových seminářích

KONCEPTUALIZACE VÝZKUMU Konceptuální (analytický) rámec Tato část je významná prologické zpracování vaší empirické části. Je vhodné si ji zpracovat formou samostatného grafu, v němž jsou vyznačeny hlavní zkoumané proměnné a jejich vzájemné vztahy, které jsou předmětem vašeho výzkumu Zdroj: Reichel 2009 Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Grada, Praha, str. 50

Příklady analytického rámce Následně je uvedeno několik příkladů z prací (tyto práce jsou vám k dispozici na sambě/~hava): Bodnár, J. Stigmatizace Roškotová, M. Další vzdělávání Jurásková, R. Cause Related Marketing Majerová Suburbanizace V uvedených analytických rámcích jsou zachyceny vybrané proměnné, kterými se práce zabývají. Související data a vztahy mezi proměnnými jsou pak následně analyzována s vyyužitím vybraných metod. Jde obvykle o kvalitativní metody, pracující s daty z různých dokumentů politické praxe, s právními normami, s daty, která mjaí kvantittativní charakter – různé ukazatele, související se studovanými procesy. Data jsou zpracovávána formou tabulek, grafů, různých dalších modelů.

Ukázka analytického rámce z práce Markéty Roškotové Specializační a životní vzdělávání lékařů a sester v ČR v kontextu změn společnosti a zdravotnického systému, str. 57, práce je v ukázkách, které máte na sambě

PROČ TAKOVÝ POSTUP DOPORUČUJEME? K této radě nás vedou zkušenosti s mechanickým postupem u řady studentů Mechanická či schematická aplikace souboru metod, spočívá v jejich nedostačující provázanosti se zkoumanými otázkami. Např. aplikace analýzy aktérů formou tabulky, v níž jsou uvedeny zájmy aktérů. To je nedostačující a nevede k validním poznatkům

Validita výzkumu „Podle teploty lokomotivy rozhodně nelze poznat, kam taková lokomotiva jede“ Stejně tak jenom podle zájmů aktérů nelze poznat, čím vším je ovlivněno jejich jednání (vzdělání, hodnoty, informace, kompetence) a míra jeho odpovědnosti (kterou ve skutečnosti obvykle mívají vymezenu v právních normách) doporučujeme v tomto směru práci Bodnára, který díky podrobnějšímu výzkumu jednání aktérů mohl dospět k validním závěrům o příčinách deficitu zdravotní politiky v oblasti duševního zdraví.

Volba metod V této fázi práce teprve začnete přímo v realitě zjišťovat jaké metody jsou k dispozici Výzkumná praxe vás přivádí k hlubším otázkám volby metod Jde obvykle o kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod (viz prezentace DS3 Volba metod)

Formulace závěrů práce Důležitým kritériem závěrů je, aby zde bylo možno nalézt odpovědi na formulované výzkumné otázky. Závěry nemusí být nijak dlouhé a obsáhlé Není zde zapotřebí znovu rekapitulovat co vše jste dělali a jaké metody jste si k tomu vybrali, jaká data, atd.

Závěry práce Ze závěru musí být ve stručné formě zřejmé, kam jste došli, co jste zjistili, k jakému poznatkovému posunu jste svojí prací přispěli Validní výzkum je rozšířením našich poznatků Vaše práce jsou majetkem školy a podle vysokoškolského zákona jsou zveřejňovány na internetu V DP prokazujete schopnosti validního řešení výzkumných problémů

Zdůvodnění závěrů práce Zdůvodnění obecně je kognitivní proces hledání důvodů pro naše jednání, pocity Z obecného (filosofického) hlediska nás zajímají faktory efektivního zdůvodnění či naopak Ve veřejné politice nevystačíme při zdůvodnění jenom s popisným přístupem. Poznatkový posun je zde závislý obvykle na hodnocení širších souvislostí, na práci s hodnotícími rámci, soubory různých ukazatelů. Hodnocení v sociálním výzkumu není založeno na subjektivních hodnotách výzkumníka. Validita výzkumu je závislá na využití hodnotících rámců, které pracují s koncepty spravedlnosti, etiky a vztahují se k objektivním společenským procesům, faktorům sociálního vývoje, lidské důstojnosti. Hodnotící rámce nemají jenom referenční charakter. Použití normativních přístupů má rovněž explikativní charakter. Viz také: http://en.wikipedia.org/wiki/Reasoning

Souhrn práce Souhrn by měl ve velmi koncentrované formě obsahovat informaci o: Předmět a cíl výzkumu Použité metody, případně některé významné zdroje dat Lze uvést i využité teoretické koncepty Zjištění Závěry