Měřící soustavy jednotek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Rovnoměrný pohyb Přímočarý – velikost ani směr rychlosti se nemění
Elektrotechnika Základní pojmy.
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Seznámení s měřícími přístroji, rozsah měřících přístrojů
Měníme velikost trajektorie a měříme čas trajektorie s.
Fyzikální veličiny Fyzikální vlastnosti, stavy a změny v přírodě, které je možno změřit a následně vyjádřit číselnou hodnotou, vyjadřujeme fyzikálními.
Násobky a díly Soustavy SI
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Úvod Fyzikální veličiny a jednotky Mezinárodní soustava jednotek Skalární a vektorové veličiny Skládání vektorů Centrum pro virtuální a moderní metody.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
Základy elektrotechniky
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
Úvod do fyziky (pokračování)
Fyzikální veličiny a jednotky
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Měřící systém VERNIER DRÁT JE NAPÍNÁN PŘES KLADKU POMOCÍ ZÁVAŽÍ.
Jednotky délky. Délková měřidla
Mezinárodní soustava jednotek
Přímá metoda VSTUPVÝSTUP PRO JEZDCE ŽÁROVKAREZISTOR.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Měření fyzikální veličiny
1 ÚVOD.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření pomocí posuvného měřítka a zpracování chyb měření.
ČAS.
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_460.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_MEZINÁRODNÍ.
Skalární a vektorové veličiny
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Pomůcky. pomůcky Příprava vzorku kyseliny Příprava roztoku kyseliny v benzínu poměru 1:2000. Určení počtu kapek v 1 cm3 roztoku. Příprava vzorku kyseliny.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
RF Dodatky 1.Účinné průřezy tepelných neutronůÚčinné průřezy tepelných neutronů 2.Besselovy funkceBesselovy funkce Obyčejné Besselovy funkce Modifikované.
Měření pomocí Besselovy metody.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mezinárodní soustava jednotek SI (odvozené jednotky)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Výpisky z fyziky − 6. ročník
PaedDr. Jozef Beňuška
Fyzika – Veličiny a jednotky
Soustava SI Petr Čáp KVINTA B.
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

Měřící soustavy jednotek Soustava jednotek SI Měřící soustavy jednotek

Historie

Historie měrových soustav Od začátku vývoje lidské společnosti bylo potřeba měřit (dobu, vzdálenosti atd.). S postupným rozvojem obchodování bylo nutné ujednotit i měrné systémy. Na území Evropy došlo k rozvoji měrných soustav především na základě měr řeckých a římských.

Historie měrových soustav 8. stol.- Karel Veliký - upravený římský systém, především jednotky délky a hmotnosti 126 - Přemysl Otakara II. obnovení měr a vah, tzv. královské míry 1358 - Karel IV.- úprava měr, praktické rozšíření měr pražských 1840 - ve Francii zavedení metru a zakázání nemetrických soustav 1875 - mezinárodní dohoda o užívání metrických jednotek „la Convention du Mètre“ (metrická konvence) 1875 - zřízení „Mezinárodního úřadu pro míry a váhy se sídlem v Sèvres u Paříže - nejvyšší orgán Generální konference pro míry a váhy

Historie měrových soustav 1960- přijetí nové „Mezinárodní soustavy jednotek“ („Système International ďUnités“) - soustava SI , v ČR v roce 1963 1989- po tomto roce vyšlo hned několik zákonů upravujících a doplňujících již dříve přijaté zákony: 505/1990 Sb, 119/2000 Sb., 137/2002 Sb., 226/2003 Sb. a vyhláška 264/2000 Sb.

Soustava jednotek a veličin Si

Soustava jednotek a veličin Si Elekrický proud Svítivost

Základní jednotky metr m délka l, s, d jednotka značka jednotky veličina veličiny definice základní jednotky dle z. č. 505/1990 Sb., O metrologii a pozdějších novelizací z. č. 119/2000 Sb. (§ 2 odst. 2) metr m délka l, s, d metr je délka dráhy, kterou proběhne světlo ve vakuu za dobu 1/299 792 458 sekundy kilogram kg hmotnost kilogram (kg); kilogram se rovná hmotnosti mezinárodního prototypu kilogramu sekunda s čas t sekunda je doba trvání 9 192 631 770 period záření, které odpovídá přechodu mezi dvěma hladinami velmi jemné struktury základního stavu atomu cesia 133 ampér A elektrický proud I ampér je stálý elektrický proud, který při průchodu dvěma přímými rovnoběžnými nekonečně dlouhými vodiči zanedbatelného kruhového průřezu umístěnými ve vakuu ve vzdálenosti 1 metr vyvolá mezi nimi sílu 2 x 10-7 newtonu na 1 metr délky vodičů kelvin K termodynamická teplota T kelvin je 1/273,16 díl termodynamické teploty trojného bodu kandela cd svítivost kandela je svítivost zdroje, který v daném směru vysílá monochromatické záření s kmitočtem 540 x 1012 hertzů a jehož zářivost v tomto směru je 1/683 wattu na steradián mol látkové množství n mol je látkové množství soustavy, která obsahuje právě tolik elementárních jedinců (entit), kolik je atomů v 0,012 kilogramu izotopu uhlíku 12C. Při udávání látkového množství je třeba elementární jedince (entity) specifikovat; mohou to být atomy, molekuly, ionty, elektrony, jiné částice nebo blíže určená seskupení částic

Jak v soustavě jednotek SI vyjadřujeme úhly ? Plošný úhel –( radián) Prostorový úhel – (steradián)

2.Doplňkové jednotky Jsou to jednotky, které nebyly zařazeny mezi jednotky základní ani odvozené. jednotka značka jednotky veličina veličiny definice základní jednotky radián rad úhel (rovinný) , , ... rovinný úhel sevřený dvěma polopřímkami, které na kružnici opsané z jejich počátečního bodu vytínají oblouk o délce rovné jejímu poloměru steradián sr prostorový úhel ,  prostorový úhel s vrcholem ve středu kulové plochy, který na této ploše vytíná část s obsahem rovným druhé mocnině poloměru této kulové plochy

3. Odvozené jednotky Tyto jednotky vznikají pomocí definičních vztahů z jednotek základních a doplňkových. Mohou také vzniknout z jednotek odvozených, které mají samostatné názvy. jednotka značka jednotky veličina veličiny rozměr čtverečný metr m2 obsah S krychlový metr m3 objem V newton N síla F m·kg·s-2 watt W výkon P m2·kg ·s-3 joule J práce, energie, teplo W, E, Q m2·kg ·s-2 volt el. napětí U m2·kg ·s-3·A-1 ohm  el. odpor R m2·kg ·s-3·A-2

4. Násobné a dílčí jednotky název předpona násobek příklad použití původ překlad yotta Y 1024 zetta Z 1021 exa E 1018 peta P 1015 tera T 1012 TW terawatt teras (řeč.) nebeské znamení giga G 109 GJ gigajoule gigas (řeč.) obr mega M 106 MN meganewton megas (řeč.) velký kilo k 103 kV kilovolt chilios (řeč.) tisíc mili m 10-3 mA miliampér mille (lat.) mikro  10-6 g mikrogram mikros (řeč.) malý nano n 10-9 nm nanometr nano (it.) trpaslík piko p 10-12 pF pikofarad piccolo (it.) maličký femto f 10-15 fm femtometr femton (švéd.) patnáct atto a 10-18 atten (dán.) osmnáct zepto z 10-21 yokto y 10-24

Výjimečně povolované předpony: předpona násobek příklad použití původ překlad hekto h 102 ha hektar hekaton (řeč.) sto deka da 101 dag dekagram dekas (řeč.) desítka deci d 10-1 dl decilitr decem (lat.) deset centi c 10-2 cm centimetr centum (lat.)

5.Vedlejší jednotky Jednotky vedlejší nepatří do soustavy SI. Jejich používání však norma povoluje. Mezi tyto jednotky řadíme např: astronomická jednotka AU tuna minuta,hodina, den Celsiův stupeň, litr, hektar úhlový stupeň,úhlová minuta a úhlová vteřina K většině vedlejších jednotek se může přidávat předpona. Předpony se však nesmějí přidávat k vedlejším jednotkám času a rovinného úhlu, dále pak u astronomické jednotky, světelného roku, dioptrie a atomové hmotnostní jednotky. Je možné kombinovat jednotky vedlejší mezi sebou nebo s jednotkami základními či odvozenými .

Odpovez na otázky Proč potřebujeme jednotnou soustavu jednotek a veličin? Jak je definována fyzikální veličina? Co vyjadřuje jednotka fyzikální veličiny? Zapiš pomocí značek zápis naměřené délky 5 milimetrů. Převeď 5 mm na metry a vyjádři jako mocninu o základu 10. Vyjádři rozměr odvozené jednotky 1N z definičního vztahu. Je správná věta ? „ Světový rekord běhu na 100m je 9,63 vteřiny.“ Svoji odpověď zdůvodni. Převeď úhlovou míru 30° , 60°, 90° na radiány. Proč je potřeba používat jednotné fyzikální veličiny a jednotky?

Citace BEDNAŘÍK, Milan, Miroslava ŠIROKÁ a Petr BUJOK. KOLEKTIV. Fyzika pro gymnázia: Mechanika. 1.vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-901619-3-6. BROŽ, Jaromír. Základy fyzikálních měření. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983,669 s. ISBN 16-924-67. KROPÁČKOVÁ. PEŠKOVÁ. Fyzika-přehled středoškolského studia. Praha: Orfeus, 1992. MIKULČÁK, Dr. Jiří. A KOLEKTIV. Matematické, fyzikální a chemické tabulky: pro střední školy. 10.vyd. Praha: Svoboda, n.p., 1980. Učebnice pro střední školy. SVOBODA, Emanuel. KOLEKTIV. Přehled středoškolské fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladetelství, 1991. Kostka 43. ISBN 80-04-22435-0. http://img37.imageshack.us/img37/7954/stopky.jpg http://www.chemierol.wz.cz/uhlik%20mol.GIF http://www.elektrika.cz/Members/otec/obrazek.2005-05-30.3567993104 http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/images/buttons/Tep/9Stupnice.jpg http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_3782.jpg