Výška trojúhelníku Změř výšku svého spolužáka nebo spolužačky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Vlastnosti trojúhelníku
Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
Těžnice a těžiště trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníků
Užití Thaletovy kružnice
Konstrukce trojúhelníku
Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice
Kótované promítání – úvod do tématu
Kružnice opsaná trojúhelníku
PLANIMETRIE.
Matematika Trojúhelník.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Konstrukce čtverce 5. ročník
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Vlastnosti trojúhelníku
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
POZNÁMKY ve formátu PDF
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Téma: Shodnost trojúhelníků
KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU PODLE VĚTY SSS
Úsečky v trojúhelníku 2 Výšky trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Výška trojúhelníka
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
Užití Thaletovy kružnice
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník DUM číslo: 08 Trojúhelník Planimetrie - trojúhelník Integrovaná střední.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
7.1 Těžnice v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
VY_42_INOVACE_402_VÝŠKY V TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6.1 Výšky v trojúhelníku (rozdělení, názvosloví)
Trojúhelník těžnice, výška
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Užití Thaletovy kružnice
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
32.
27..
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
6. ročník TROJÚHELNÍKY II. VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
POZNÁMKY ve formátu PDF
Vlastnosti trojúhelníku
Vlastnosti trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku
Vlastnosti trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Základní konstrukce Kolmice.
1. Co všechno umíš určit u trojúhelníku?
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
Vlastnosti trojúhelníku
Vlastnosti trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

Výška trojúhelníku Změř výšku svého spolužáka nebo spolužačky. Výšku vždy měříme kolmo od země až do nejvyššího bodu měřeného objektu, to znamená, že měříme kolmou vzdálenost. Jak změříš výšku stanu? Budeme postupovat stejným způsobem. Výšku stanu měříme kolmo od země až do nejvyššího bodu, to je do jeho vrcholu

Šikmá věž (Torre pendente) se nachází v Itálii v Pise Šikmá věž (Torre pendente) se nachází v Itálii v Pise. Stojí na Náměstí zázraků (Piazza dei Miracoli), společně s dómem a kruhovým baptisteriem (křestní kaplí). Je vysoká 56 metrů. Věž je postavena z bílého mramoru. Krátce po začátku stavby v roce 1173 se začala naklánět. V současné době je vychýlení věže cca 3 metry. Jak bys určil, v jaké výšce nad zemí je tvůj kamarád, který stojí nahoře na ochozu? Výšku určíme tak, že spustíme z daného bodu kolmici na povrch země. Výška nemusí procházet tělesem.

Stejným způsobem budeme postupovat i u trojúhelníku a povedeme kolmici k jedné straně trojúhelníku až do protilehlého vrcholu. Protože trojúhelník má tři strany i vrcholy, můžeme takto sestrojit tři výšky. Výšky označujeme malým v s indexem názvu strany, ke které příslušná výška patří. C vb Slovem výška označujeme v trojúhelníku jak úsečku, tak její délku. Menší straně odpovídá větší výška. B1 a b va V A1 Průsečík výšky s příslušnou stranou se nazývá pata výšky a označuje se písmenem vrcholu, kterým výška prochází, s indexem 1. c A C1 B vc va ... výška ke straně a vb ... výška ke straně b vc ... výška ke straně c A1 ... pata výšky va B1 ... pata výšky vb C1 ... pata výšky vc Přímky, na nichž leží výšky, se protínají v jednom bodě, který se nazývá ortocentrum. Označujeme ho písmenem V.

Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 7 cm, b = 5 cm, c = 6 cm Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 7 cm, b = 5 cm, c = 6 cm. Sestroj a změř jeho výšky. Rozbor C Náčrt Z trojúhelníkové nerovnosti: a a = 7 cm b = 5 cm b Trojúhelník lze sestrojit. B A c c = 6 cm Konstrukce k Popis konstrukce l C 1. AB; |AB| = c = 6 cm va 2. k; k(B; a = 7 cm) va = 4,2 cm 3. l; l(A; b = 5 cm) A1 b vb = 5,8 cm a vb vc = 4,9 cm V 5. ∆ ABC B1 C1 c A B vc

Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 6 cm, b = 45 mm, c = 75 mm Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 6 cm, b = 45 mm, c = 75 mm. Sestroj a změř jeho výšky. Náčrt C Rozbor Z trojúhelníkové nerovnosti: a a = 6 cm a = 6 cm = 60 mm b = 45 mm b Trojúhelník lze sestrojit. A c c = 75 mm B k Popis konstrukce Konstrukce 1. AB; |AB| = c = 75 mm va = b = 45 mm l 2. k; k(B; a = 6 cm) vb = a = 6 cm C = V 3. l; l(A; b = 45 mm) vc = 37 mm vb = b a = va 5. ∆ ABC va splývá se stranou b vb splývá se stranou a c A B vc Výšky se protínají v bodě C.

Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 4 cm, b = 5 cm, c = 7,5 cm Narýsuj ∆ ABC, je-li a = 4 cm, b = 5 cm, c = 7,5 cm. Sestroj a změř jeho výšky. Náčrt C Rozbor Z trojúhelníkové nerovnosti: a a = 4 cm b = 5 cm b Trojúhelník lze sestrojit. A B c = 7,5 cm c Konstrukce Popis konstrukce va = 49 mm V 1. AB; |AB| = c = 7,5 cm l vb = 26 mm k 2. k; k(B; a = 4 cm) vc = 42 mm 3. l; l(A; b = 5 cm) C b a 5. ∆ ABC K sestrojení výšek ke straně a i b musíme tyto strany prodloužit. c A vc B Výšky se protínají vně trojúhelníku. vb va

Výška je úsečka, jejímiž krajními body jsou vrchol trojúhelníku a pata kolmice vedené tímto vrcholem na protější stranu. Průsečík výšky s příslušnou stranou se nazývá pata výšky. Každý trojúhelník má tři výšky. Menší straně odpovídá větší výška. Přímky, na nichž leží výšky, se protínají v jednom bodě V, který se nazývá ortocentrum. Průsečík výšek V leží uvnitř trojúhelníku, pokud je trojúhelník ostroúhlý, u pravoúhlého trojúhelníku splývá s jeho vrcholem, při němž je pravý úhel, u tupoúhlého trojúhelníku leží vně. C vb B1 a b va V A1 c A C1 B vc va ... výška ke straně a vb ... výška ke straně b vc ... výška ke straně c A1 ... pata výšky va B1 ... pata výšky vb Procvičení: učebnice strana 43 – 44, cvičení 1 – 6, pracovní sešit strana 147 – 148, cvičení 1 – 12. C1 ... pata výšky vc