Regionální politika v České republice a Evropské unii 10 Vztah měst a venkova: výzvy v rámci Územní agendy EU a regionální politiky Evropský sociální fond.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROP Střední Morava nástroj podpory pro rozvoj cyklodopravy a cykloturistiky ve Zlínském kraji Zlín: 29. června 2012.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Evropský sociální fond
ESF v ČR RNDr. Jana Kouřilová, Ph.D. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Evropský sociální fond v ČR
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
Evropský sociální fond
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Regionální politika RP ČR.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech PRVNÍ AKČNÍ PROGRAM pro implementaci ÚA EU ÚZEMNÍ AGENDA EU LIPSKÁ CHARTA o udržitelných.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Transkript prezentace:

Regionální politika v České republice a Evropské unii 10 Vztah měst a venkova: výzvy v rámci Územní agendy EU a regionální politiky Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

2 1. Kontextuální východiska problematiky vztahů měst a venkova koncept Územní agendy Evropské unie a souvislosti vztahů měst a venkova Kontext cílů Územní agendy EU – obsahové vazby na politiku HSS EU (2007 – 2013): -posílení polycentrického rozvoje a inovací prostřednictvím vytváření sítí městských regionů a měst; vytvoření nových forem spravování územní (territorial governance) a partnerství venkova a měst; -podpora regionálních seskupení (klastrů) posilujících hospodářskou soutěž a inovace v Evropě; podpora posílení a rozšíření transevropských sítí; podpora transevropského řízení rizik včetně dopadů změny klimatu; -posílení ekologických struktur a kulturních zdrojů jako přidané hodnoty pro rozvoj. Územní agenda EU = ESDP + Lisabonská strategie + nové velké územní výzvy Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

1. Kontextuální východiska problematiky vztahů měst a venkova Na základě výše vymezených priorit územního rozvoje v EU byl později schválen tzv. První akční plán (PAP) pro implementaci Územní agendy EU, jehož účelem má být iniciování aktivit směřujících k větší koordinaci mezi územním a městským rozvojem v rámci Aktivity 1.1. (agreed in November 2007 – after the start of new programming period 2007 – 2013) PAP –první akční plán je koncipován pro období 2007 – 2011 (v polovině roku 2011 proběhne revize implementace Územní agendy EU) Rozdílný charakter mezi Územní agendou EU a Lipskou chartou Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

4 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Úroveň EU Na úrovni EU je nezbytné řešit pouze ty oblasti a otázky, které jsou relevantní pro tuto nadnárodní a hierarchicky nejvýznamnější úroveň na evropské úrovni je možné nastavovat především základní koncepční směřování v oblasti vztahu měst a venkova (každý stát má vlastní specifika a existují výrazné nerovnoměrnosti mezi státy) Doporučení pro oblast vztahů měst a venkova: Dlouhodobě podporovat urbánní dimenzi v rámci politiky soudržnosti ve smyslu podpory měst a metropolitních areálů. Posílit multidisciplinární pojetí politiky rozvoje venkova s cílem respektovat multifunkční charakter venkova. Reflektovat dlouhodobý charakter této problematiky (klíčové je v této fázi vnímat zejména podmínky dalšího období Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

5 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Úroveň EU Praktická aplikace nových konceptů do praxe - projekty ESPON a další výzkumné studie - koncepty vznikající v akademickém prostředí však nebývají většinou dále rozpracovávány a případně zaváděny do praxe Jednotný rámec prostorového plánování může přispět k podpoře polycentrického rozvoje území v EU. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

6 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Úroveň členských států EU Na národní úrovni jednotlivých států EU již v současné době existují podstatné rozdíly z hlediska přístupu, ale i reálného řešení problematiky město - venkov resp. jejího začlenění do národních politik. Členské státy by se měly zaměřit na následující aktivity s ohledem na jejich konkrétní podmínky sídelní struktury a vazeb měst s venkovem: - Podporovat nástroje integrující města a jejich (venkovské) zázemí. - Posilovat partnerství mezi městy a venkovem, podporovat rovnocenné postavení v partnerství měst a venkova - Podpořit přípravu klíčových strategických projektů infrastrukturní, vzdělávací a jiné povahy s pozitivním dopadem do soudržnosti měst a venkova. - Posílit podnikatelské prostředí v rámci hierarchického systému. - Posílit funkčnost, technologie a synergie vzájemného obslužného vztahu měst a venkova. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

7 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Úroveň regionů EU Posouzení vztahů urban-rural na úrovni regionů v EU je komplikováno dlouhodobou tendencí divergence v jejich socioekonomické úrovni. Zatímco na národní úrovni členských států lze pozorovat konvergenční tendence, tak regionální úroveň je charakteristická již zmíněnou polarizací ekonomického růstu. Z analyzovaných případových studií lze vyvodit řadu doporučení, přesto je nutné reflektovat různorodost jejich výchozích podmínek: - Zajištění silné datové základny na regionální úrovni - Zdokonalovat fungování veřejné správy a to formou konceptu „smart public administration“ (příp. také„New Public Management“) - Prohloubit koordinaci dostupných nástrojů politik na regionální úrovni zabývajících se rozvojem území s cílem větší synergie těchto nástrojů - Využitím potenciálu malých a středně velkých měst přispět k polycentrickému rozvoji v EU. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

8 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Příklad České republiky Východiska: Pro pochopení problémů spojených s řešením vztahů město-venkov je potřeba si uvědomit určitá specifika České republiky, které se do této problematiky promítají: velmi stabilní sídelní systém; v porovnání s dalšími státy EU má ČR relativně rovnoměrné osídlení s minimálním množstvím marginálních území venkovského charakteru; pouze malé procento obyvatel žije v obcích, které nejsou v dosahu více či méně významného ekonomického centra; marginalizovaná území se nacházejí obvykle při hranicích krajů (což je ovlivněno jejich nodálním charakterem) či při státní hranici. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

9 2. Návrhová část řešení problematiky vztahů měst a venkova Příklad České republiky Problematické okruhy v případě ČR: (A)Vertikální struktura hierarchie strategických dokumentů podporujících implementaci Aktivity 1.1 (B)Nastavení systémového rámce problematiky vztahů měst a venkova – komplexní přístup k území (C)Řešení fragmentace veřejných výdajových programů a uplatnění územní dimenze v těchto programech (D)Podpora výzkumu problematiky urban-rural Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Systém OP Zdroj: Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Rozdělení finančních prostředků OP Cíl KonvergencePůvodní návrhSoučasný stav podílmil. EURpodílmil. EUR OP Životní prostředí20,00%5 176,719,00%4 917,9 OP Doprava21,50%5 565,022,25%5 759,1 OP Podnikání a inovace11,75%3 041,311,75%3 041,3 OP Výzkum a vývoj pro inovace8,00%2 070,78,00%2 070,7 OP Lidské zdroje a zaměstnanost10,00%2 588,47,00%1 811,8 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost7,00%1 811,87,00%1 811,8 IOP7,50%1 941,36,00%1 553,0 ROP13,25%3 429,618,00%4 659,0 OP Technická pomoc1,00%258,81,00%258,8 Zdroj: Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

12 II. pilíř SZP EU – financování v rámci EAFRD Program rozvoje venkova - alokace finančních prostředků OSAPodíl v %Prům.částka na rok v mil. EUR Prům.částka na rok v mil. Kč OSA I22,39106, ,08 OSA II55,20247, ,76 OSA III16,9380, ,37 OSA IV5,0022,38637,83 Pozn.: Ve finančních alokacích mají v PRV významný podíl osa I a osa II, které jsou charakteristické svým ryze zemědělským zaměřením. Vazba na podporu multifunkčního venkova je v ose III a ose IV (LEADER) velmi slabá. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

13 Zjednodušené schéma vazeb mezi programovými dokumenty v ČR s ohledem na realizaci Územní agendy EU Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

14 Závěrečné poznámky Existují významné rozdíly mezi starými a novými členskými zeměmi EU ve vnímání problematiky vztahů měst a venkova a kontextu jejich implementace Výzvy využití dobré a špatné praxe v nových členských zemích s ohledem na jejich specifické podmínky Stimulace bottom-up přístupu (např. metodou MAS – LEADER, identifikace aktérů s územím) Obecně: reflexe vztahů měst a venkova v programových dokumentech Aplikace strategického a komplexního přístupu k územnímu rozvoji Provázanost a hiearchie programů a hospodářských politik (úroveň EU i úroveň členských států) včetně pravidelné evaluace synergických efektů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Děkuji za pozornost! Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102