Ing. PhDr. Jaroslav Novák, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Advertisements

Státní statistická služba za oblast kultury
Další profesní vzdělávání, realizované prostřednictvím úřadu práce
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Organizační stránka předsednictví České republiky v Radě Evropské unie leden - červen 2009 PhDr. Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
19. říjen 2011 ČSÚ České Budějovice České Budějovice, 19. říjen 2011 Ing. Jiří Kotek Zdroje a využití statistických údajů pro zachycení.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Mapování kreativních průmyslů na krajské a místní úrovni: metodika v podmínkách České republiky Pavel Bednář.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Metodické přístupy k satelitnímu účtu kultury Stav metodiky sestavování satelitního účtu kultury v návaznosti na výsledky.
„Zvýšení adaptability zaměstnanců působících v sekci kultura“ registrační číslo projektu: CZ.1.04/1.1.06/ Ing. Radka Soukupová seminář MK
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
„Vzdělávejte se pro růst
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Mimořádná revize HDP (říjen 2003 ). Proč mimořádná revize ? Evropská politika revizí Běžné revize Příležitostné revize = společné x národní Před vstupem.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Informační kulturní portál
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
CZECH STATISTICAL OFFICE Tvorba hrubého fixního kapitálu za sektor vládních institucí Jaroslav Sixta ČSÚ Odbor ročních národních účtů.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sběr a zpracování statistických dat Praha, 21. dubna 2008 Ústav informačních studií.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/15 Ing. Vítězslav Ondruš, CSc. Odbor ročních národních účtů HISTORICKÁ ROČENKA NÁRODNÍCH.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CHARAKTERISTIKA A VÝVOJ PLZEŇSKÉHO KRAJE Tisková konference,
Oddělení kultury a památkové péče. 2 Příspěvkové organizace v oblasti kultury  vykonává zřizovatelské funkce k šesti příspěvkovým organizacím: - Východočeské.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2016  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Ing. PhDr. Jaroslav Novák, CSc. EKONOMIKA V KULTUŘE Výsledky prvého ověřovacího zpracování satelitního účtu kultury za rok 2009 Ing. PhDr. Jaroslav Novák, CSc. Oddělení statistiky vzdělávání, zdravotnictví, kultury a sociálního zabezpečení ČSÚ

Obsah prezentace Úvod Předpoklady sestavení účtu kultury Vymezení sektoru kultury Zdroje financování kultury Ekonomické výsledky kultury Podíl kultury na výkonu ekonomiky Naturální ukazatele v kultuře Závěry

Úvod Společný projekt MK, NIPOS a ČSÚ Satelitní účet kultury (SÚK) vychází ze: Státní kulturní politiky na léta 2009 – 2014 Usnesení vlády ČR č. 1452/2008  Cíle: potřeba hodnoceni ekonomického vývoje v kultuře argumentace pro jednání o rozsahu veřejné podpory kultury mezinárodní komparace ekonomických dat o kultuře

Předpoklady sestavení SÚK Jasné vymezení sektoru kultury široká definice kultury rozsah zahrnutých činností ovlivňuje váhu sektoru v ekonomice Zjištění potřebných vstupních dat administrativní data (MF, MK, MV, Unie film. distributorů) statistická data (ČSÚ – šetření v domácnostech i podnicích, NIPOS – šetření KULT) Řešení problémů se zahrnutím kulturních aktivit v klasifikacích (NACE, COFOG, COICOP) Postup v souladu s principy národního účetnictví (zajištění konzistence metod, výsledků a srovnatelnosti v čase i prostoru) – viz ESA 1995

Vymezení sektoru kultury 3 možné přístupy Věcný 7 kulturních oblastí (odvětví) 4 kulturní sféry (to jsou příbuzné oblasti) 11 poskytovatelů kulturních služeb (tj. typů institucí o nichž jsou data ze šetření Kult) 3 odvětví (tradiční umění, kulturní a kreativní průmysly) Funkční tvoří jej etapy tzv. kulturního cyklu (tvorba, uchování hodnot, šíření kult. statků a služeb vč. obchodu s nimi, vzdělávání a spotřeba)  Participační (souvisí s  funkčním) jednorázová pasivní účast (koupě lístku do divadla či muzea) – orientace na publikum opakovaná pasivní účast (koupě knihy či televize apod.) – tržní orientace aktivní participace (činnost spisovatele, herce atd.)

Příklad věcného členění sektoru kultury Sféry Oblasti Poskytovatelé CZ - NACE Kulturní dědictví Historické památky Muzea a galerie 91.03 91.02 Živé originální tvorby Interpretační umění Výtvarné umění Design a kreativní služby Divadla, Koncertní sály Výstavní sály Reklamní agentury 90.01,02,04 90.03, 74.20 73.11 Kulturní média Knihy a tisk Audioviz./ interakt. média Knihovny, Archivy Rozhlas,Televize 91.01 60.10,20 Správní aktivity Veřejná správa Ochrana autor.práv MK, NIPOS, atd. Přísl. organizace 84.11,12 94.99.2

Zdroje financování kultury Sektor či subsektor Objem prostředků v mil. Kč Podíl na celku v % Ústřední vládní instituce 8 162 4,0 Místní vládní instituce 20 127 9,9 Veřejný sektor celkem (konsolidované výdaje) 28 289 13,9 Domácnosti 50 169 24,7 Nefinanční a finanční podniky 115 381 56,9 Nevládní neziskové instituce 8 653 4,3 Soukromý sektor celkem 174 203 85,9 Evropské strukturální fondy 250 0,13 Jiné mezinárodní instituce 34 0,02 Ostatní svět celkem 284 0,2 Zdroje celkem 202 776 100,0

Kam zdroje financování kultury směřují ? Hlavní směry toku zdrojů Veřejné zdroje a ostatní svět → Kulturní dědictví Domácnosti → Kulturní média (audio a video, knihy, tisk) Podniky → Živá uměl. tvorba (reklamní a architektonické činnosti) Neziskové instituce → Správní aktivity (ochrana autorských práv)

Hospodaření kulturních institucí Zisková marže (zisk po zdanění/tržby) v % Stupeň soběstačnosti (tržby za vlast. výkony/celkové výdaje) v % Televizní vysílání 19,6 Pořiz. zvuk. nahrávek 105 Návrhářské činnosti 8,4 Architektonické činnosti 101 Pořiz. zvuk.nahrávek 8,1 97,7 Muzea a galerie 0,2 Muzea a galerie 19,8 Knihovny a festivaly X (ztráta) Knihovny 1,2 PRŮMĚR 4,1 82,6

Nejvyšší a nejnižší investiční náklady na zaměstnance v tis. Kč Investiční náklady v kultuře dosáhly 10,5 mld. Kč.(dle statistických zjišťování v podnicích), na 1 zaměstnance tak připadly investiční výdaje ve výši 128,9 tis. Kč (nejvíce ve sféře kult. dědictví – 200,5 tis. Kč) Nejvyšší a nejnižší investiční náklady na zaměstnance v tis. Kč Pořizování zvuk.nahrávek 557 Divadla 27,3 Televizní vysílání 421,8 Knihovny 28 Zpravodajské agentury 307 Kulturní domy 45,8

Zaměstnanost v kultuře Celková zjištěná zaměstnanost v kultuře (šetřeními v podnicích i v domácnostech) více než 81,5 tis. zaměstnanců a více než 2,1 tis. dobrovolných pracovníků

Průměrné měsíční mzdy v kultuře Průměrná mzda v ČR v roce 2009

Makroekonomické ukazatele Objem HPH v kultuře lze odhadovat ve výši 81,9 mld.Kč (cca 2,5 % HPH vytvořené v ekonomice) a objem HDP ve výši 64 mld. Kč (1,76% celkového HDP) Společenská prod.práce z HPH na zaměstnance

Naturální ukazatele Význam Doplněk k ukazatelům hodnotovým Vhodnější k regionálním pohledům Postižení změn v činnosti kulturních institucí Členění kapacitní (na straně nabídky) výkonové (na straně poptávky) Vývoj v letech 2006 - 2009 Památky – růst počtu objektů, avšak pokles návštěvnosti o 4% Muzea a galerie – růst počtu expozic, výstav i sbírkových předmětů, stagnace návštěvnosti Divadla – mírný nárůst počtu scén i návštěvnosti Kina – pokles počtu sedadel, zvýšení počtu představení i diváků (o 8 %) Knihovny – rychlý růst počtu PC s přístupem na internet, návštěvnosti, ale pokles počtu výpůjček (téměř o 3%)

Regionální pohledy Návštěvnost: památkových objektů muzeí a galerií divadel knihoven

Návštěvnost hradů, zámků a jiných památkových objektů Průměr za ČR

Návštěvnost muzeí a galerií Průměr za ČR

Návštěvnost divadel Průměr za ČR

Návštěvnost knihoven Průměr za ČR

Závěry Zkušenosti Poznatky význam vymezení rozsahu kultury (více možných přístupů) problém se získáváním dat (mnoho zdrojů) nevyhnutelnost kvalifikovaných odhadů (problémy klasifikací) Poznatky specifická role různých zdrojů financování značná ekonomická diferenciace mezi kulturními oblastmi váha sektoru kultury v ekonomice v úrovni kolem 2% návštěvnost kulturních zařízení podle krajů nevykazuje neočekávané odlišnosti

Poděkování za spolupráci Mgr. Lence Lázňovské a kol. statistiky pod vedením PhDr. Jany Radové